Vad kan det bero på?

G

GaurdianAngel

Har ju en schäfertik som alltid varit mycket stor i maten. Har krävt en del för att hålla sig i bra hull. Hon har ätit ca 18 dl MeraDog Energy (Råprotein 29,0% / råfett 19,5% ) + ½ kg färskfoder (klass plus Råprotein 11%, Fett 9%/100gr) om dagen.

Detta har hon gjort under de senaste 3 åren. Nu är hon 4½ och har under de senaste 3-4 mån fått dra ner kraftigt. Hon äter nu 6 dl MeraDog agility (Råprotein 25,0% / råfett 14% ) och ca 150 gr klass färskfoder (normal Råprotein 11%, Fett 6%)

Hur kommer det sig att det är sådan skillnad. Hon motionerar och tränas lika mycket då som nu. Och man kan ju inte riktigt kalla henne att hon börjat bli äldre. Annars är hon precis som vanligt. Fin i päls.

Har även upplevt henne som lite mer "sladdrig" i hullet. Hon har alltid varit så fast och fin, men har nu börjat bli lite...ja hur förklarar man? Lite som valphull, så där lite förstort. :D :crazy:

Sv: Vad kan det bero på?

Nu har hon väl blivit "vuxen" i maten. Min Labrador käkade typ slädhundsfoder för att hålla hullet uppe!! Det gjorde hon tills hon var en bit över tre år. Sen jäklar svällde hon upp och blev en limpa (men då passade jag på att ställa ut henne :angel:) Sen dess har hon varit liten i maten och svår att hålla smal. Det är ju något jag hela tiden får tänka på. Så jag tror att det är en helt naturlig åldersgrej...

Tror också att det kan vara en ålders/mognadsgrej. På nåt sätt drar de så mycket energi på annat som unghundar, sen när de blir äldre så lägger de inte energi på onödiga grejer på samma sätt. Du behöver ju inte ändra hennes levnadssätt, men hon har ändå mognat och har insett vikten av att spara energi..?

//E

Jo, det var ju min tanke med. Men jag trodde inte att det kom så tidigt. :crazy: 4 år, hon är ju bara en liten valp. ;) :angel:

Usch, tiden går fort. Igår träffade jag en gammal kompis med hund. Hennes lilla valp som jag såg för inte så länge sedan, hade blivit 4 år. :crazy: :eek:

På mina andra schäfrar jag haft har detta knappt förekommit (alltså bli vuxen i maten) Men jag har fått dra ner lite lite, men då har hundarna varit runt 6 år. Och denna tjej har ju varit lillgammal hela sitt liv. Hon har ju för sjutton aldrig varit "unghund" .Härja och fara runt som en galning har ju snarare kommit i vuxen ålder :D :cool:

Senast ändrad av en moderator:

Sen tycker jag att det som verkligen förbrukar energi är ju hur temperamenstsfulla de är. Min cooling käkar ju mindre än hon som sprätter och stressar runt. Trots att hon är mer än dubbelt så gammal så äter hon mer och det är bara en bråkdel av vad hon åt som ung... Det räcker med att jag tränar lydnad 4-6 dagar i veckan så rinner fläsket av henne (när hon inte är slö efter löp ska jag tillägga) Å lydnad är ju ändå inte så mycket motion... Mest hjärngympa... Å godis...

min var också runt 4 när hon gick från ständig gödkost till bantarmat på en sommar.

Fast är det inte konstigt?

Hon tränas ju hårt. Så hur sjutton klarar sig hennes kropp på så lite mat. Många av mina kompisar vars hundar bara tränas i lydnad och går en och annan promenad går ju på mer än dubbel mängd/dag.

Hon går ju ca 2-3h rask promenad, där hon är lös och springer med andra hundar. Sedan antingen cykel- elller springer med när jag rider och det är i högt tem. Bli ca 40-80 min dag. Utöver detta är det lydnad, spår och/eller rapportträning/dag. Sedan går hon ju vanliga småpromenader. Nu vinterhalvåret kör jag även pulkaträning.

Sen får man väl inse att energiförbrukningen minskar när de blir lite äldre, men så drastiskt? Ja ja, man får se det positiva i det hela, hon har minskat mat kontot med 2/3. :D :D :angel:

Ja det var ju ingen stor mäng hon åt. Men då drar jag till med klassikern att det har nått med löpet att göra. Före, under, efter - välj själv ;) Men det kan ju gå en del upp och ned också. Om tre månader så har du kanske ökat. Vore det nått fel på henne så tror jag att du hade märkt det. Hon rör ju på sig så pass mycket så du borde ju märka att hon är trött etc. Kan inte tänka mig att det INTE skulle märkas. Eller? Om hunden bara går runt kvarteret så kanske man inte märker det.

fast att gå från litervis med torrfoder och extra fett till light? och göra det på en sommar?

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 697
Senast: Nominous
·
Äldre Jag har i studiesyfte under ett antal helger under vintern kokat palt med min mor. Dessa anteckningar är slutresultatet av dessa...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 876
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·
Hundhälsa Efter att ha läst en del trådar här, så börjar man ju så klart fundera på vad det är man stoppar i sin hund. Våra hundar (Tysk...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 526
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar