Vad kan denna hästen haft för sjukdom? Lymfangit?

Sv: Vad kan denna hästen haft för sjukdom? Lymfangit?

Kallas elefantben och är oftast en kronisk "biverkan" efter lymfangit.
På den tiden fick tyvärr hästen antingen fortsätta jobba eller avlivas om det var en valack, annars blev det avel.
Sällsynt numera när man kan "bota" det med antibiotika.....

Men se där, det kallas verkligen elefantben? För det var precis som ett elefantben det såg ut när en "sköthäst" jag hade fick sådär! Hon var halt ungefär en dag, sen svullnade det upp JÄTTEmycket, vi åkte till vet och sen blev det bra på några dagar. Var ett tag sen så minns inte riktigt vad som gjordes åt det dock...

Det var typ sådär tjockt som på bilden fast mer jämntjockt och inte bulligt.

Nog är det lymfangit alltid. Det är möjligt att man kan ha lyckats få det att gå ner med hjälp av att tex kyla och röra hästen, men jag är tveksam till att man hade de kunskaperna på den tiden. Numera skulle hästen säkerligen kunna överleva med hjälp av mediciner och rätt vård. Jag har sett massvis med hästar med lymfangit genom mitt jobb och man slutar aldrig förvånas över hur groteskt det kan se ut...

Det är kronisk lymfangit som mkt riktigt kallas elefantben, det är kroniskt på så sätt att det konstant är för mkt vätska i benet men själva processen vid vanlig lymfangit är inte igång det beror enbart på att vätskan kvarstannar i utrymmen som skapats när hästen "verkligen" hade lymfangit.
Oftast är hästarna faktiskt helt obekymrade av detta och bara påverkade i de fall det sitter runt själva lederna så att det blir jobbigt att böja benen, men sitter det där brukar det gå ner så snart de får röra på sig för då trycks det undan.
Det stod en tävlingshäst i samma stall som jag hade min första ponny som hade kroniska elefantben på båda bak efter en olyckshändelse. Den var helt obrydd om sina tjocka ben och tävlade framgångsrikt under många år med dem. Var lite stel de första stegen den gick ur boxen på morgonen men sen var den precis som vanligt.

Spännande att läsa era svar! Då kanske det inte var så farligt som det såg ut på bilden.:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 819
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 435
Senast: Bobloblaw
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 774
Senast: skuggi
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 536
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka