Vad kan de här vara?

E

eiwo

Hittade en 'knöl' på hästens vänstra framben, är stenhård och går inte att röra på. Känns som om den sitter fast i benet? Han har ingen knöl på samma ställe på andra benet. Verkar inte heller ha ont när man tar på det. Vad kan det vara? Syns kanske dåligt på bilden, tagen med mobiltelefon...

Sv: Vad kan de här vara?

är väl när det bildas först brosk och sedan ben, gör hästen för att stärka något, kan bildas om den får en smäll eller om det blir mkt belastning kan den kompensera upp det och då bildas ett överben för att stödja.
(tror det är som jag skrivit, är inte 100 + att det blev lite rörigt :o)

Ja, det är i stort sätt som du skriver..
Överansträngning eller hårda smällar leder till att ett överben bildas för att kompensera.

TS:
Oftast ingen fara alls. Min häst har haft på precis samma ställe som din.

Jag använder Orudis för att lugna överben. Dock 14 dagar karens. Då växer de inte mer iaf. Finns på apoteket.

Hur snabbt kan ett överben komma då? Har inte varit ute i stallet på en vecka och hon som skötte om honom har inte sett det (dock har hon bara visiterat honom i hagen, jag hade kanske inte heller upptäckt det om det inte vore för att han har ett sår lite under.) Borde man ta ut veterinären ifall det kan bli problem längre fram? Jisses, jag kan ingenting om överben märker jag... Google nästa!

Tack för alla svar förresten!

Brukar kännas som värme, ibland med puls direkt efter slaget. Sedan kommer benbildningen.. hur lång tid det kan ta för en sndär knöl.. bra fråga.. tror inte mer än en vecka i varje fall! 4-7 dar skulle jag tippa på.

Okej. Den var iaf inte varm när jag upptäckte den, så då kan man kanske anta att den är 'gammal'? Alltså inte aktiv?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 478
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 058
Senast: Cactus
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 397
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka