Vad "kamouflera" krosset med?

A

amanin

Har en ganska svårfödd häst som arbetar hyffsat hårt och behöver därför äta lite större mängder kraftfoder. Kornkrossen har slunkit ned med KRAFFT grunden innan, men nu när jag har ökat på givan lämnar hon krossen nästan helt och hållet. Detta är en mycket kräsen häst (äter ej betfor, luzernhack, luzernpellets, soja, linfröpellets, hestekrafft, müslifoder, sockerbitar, knäckebröd o.s.v.) och är därför ganska begränsad i utbudet av foder. Kornkrossen stämmer väl överens med höet i kvoterna och jag skulle gärna fortsätta med denna, och KRAFFT. Har ni något tips på något man kan blanda i fodret som skulle kunna ge det lite godare smak? Har funderat på att blanda upp med Fibergi då hon gillar detta också, men det kanske finns något annat? Har ganska många mil till närmsta Fibergiåterförsäljare... Några tips?

Sv: Vad "kamouflera" krosset med?

Jag har morötter och lite majsolja i fodret till min svårflörtade dam då äter hon med god aptit. Vert även de som haft sockervatten på fodret men det är inget jag rekomenderar längre perioder...

vi har ett halvblod som kan vara lite tetig. vi häller på melass vatten, hon gillar det skarpt :d

blandar man i tex. morotsbitar eller äpplebitar sorterar hon ut dom och äter inte det andra.

Ja, jag har ju funderat på melass... Fodret får INTE bli blött, då ratar hon allt (därav gillar hon ej betfor) även KRAFFTen, men melass är ju lite klibbigare snarare än blött... Även min pålla sorterar ut det goda om man försöker blanda upp det med morötter och dyligt:smirk: Någon med någon annan bra idé? Ska köpa melass till helgen och prova, men det kan ju vara bra med en back-up plan...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har just tagit hem en 4-åring på foder. Den kom från Polen för ca 4 v sedan och är runt 165 cm. Men tunn och muskelfattig :( Jag...
Svar
15
· Visningar
2 489
Senast: juvelen
·
Foder & Strö Hej Hoppas att någon här kan hjälpa mig lite. Har ett varmblod (travare) som är lite svårfödd, tidigare har han gått på krafft groov...
Svar
11
· Visningar
1 042
Senast: Shadowfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att inte vara så sentimental
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • ChatGPT

Hund, Katt, Andra Djur