vad kallas färgen?

cili

Trådstartare
och har ni bilder på en katt med likadana färger?

nu har jag inga fina bilder på denna katt, men man ser ju henne i alla fall, det är den långhåriga som menas:
tisslar090.jpg

tisslar087.jpg

kl17.jpg

som liten:
060824036.jpg

mamman, samma färg?
P1010007.jpg

Sv: vad kallas färgen?

Nu är inte katt mitt specialområde, men jag skulle sagt tabby alternativt sköldpaddsfärgad.

Jag tycker hon ser blåsköldpaddsfärgad ut. Sen är hon mönstrad också, dock har jag svårt att se mönstret på långhår, så det överlåtar jag till nån annan.

Blåsköldpaddsmönstrad och vit, eventuellt kanske utan mönster? Jag har svårt att se om det rör sig om spökmarkeringar eller "riktigt" mönster.

Mamman däremot är svartsködpaddsmönstrad och vit.

Jag skulle kunna chansa på att hon är en ovanlig variant av sköldpaddsfärgad.
Måste säga att den här färgen var riktigt vacker.

Mamman är svartsköldpaddstabby (ser inte exakt mönster) och dottern är blåsköldpaddstabby (ser inte exakt mönster på henne heller).

Blåsköldpaddstigré och vit, säger jag (tycker det ser ut som tigréränder på ena bakbenet).

Mamman är brunsköldpaddstigré och vit.

lägger till en fråga:
vad är systern (den som hon leker med och sover bredvid) för färg?

hon har ett vitt fält under hakan, ändrar det färgbeteckningen något?

hon har ett vitt fält under hakan, ändrar det färgbeteckningen något?

Det beror på hur mycket vitt det är. Lite vitt ingår i själva tabby-beteckningen. Mönstrade katter har lite vitt runt mun och haka, vit "eye liner" och ljusa/vita konturer runt öronen.

så, tigré och tabby hör ihop?
jag är helt och hållet nybörjare när det gäller kattfärger, hästfärger däremot förstår jag mig på så om man behöver genetik för att förklara så ska jag förhoppningsvis förstå det ;)

slänger in en bild där man ser det vita under hakan, som tyvärr inte blev särskilt vitt på kortet.
kcu013.jpg

så, tigré och tabby hör ihop?
jag är helt och hållet nybörjare när det gäller kattfärger, hästfärger däremot förstår jag mig på så om man behöver genetik för att förklara så ska jag förhoppningsvis förstå det ;)

slänger in en bild där man ser det vita under hakan, som tyvärr inte blev särskilt vitt på kortet.

Tabby brukar man slarvigt kalla mönster på katt och det finns olika varianter: spotted, tigré, tabby och tickat. För att vara helt korrekt ska jag säga att mönster och vissa vita tecken är kopplade till varandra. Det vita på din tjejs haka är vitt som hör till mönstret, inte vitfläck så hon är helt sonika bruntigré.

Allt det ljusa, det som är vitt (eller nästan vitt) i ansiktet på din katt är kopplat till mönstret.

Kapar tråden lite....:o

Vad är min hona för färg då?

Sköldpadd eller tigré?

DSCF0004.jpg

Sköldpadda är en katt (hona) när det finns både rött och svart i färgen eller diluterat cremé och blått. Kan man väl förklara det lätt.

ah! då är det ju som Ccr-gener på häst, som bleker brunt till gult i enkel upplaga. I dubbel blir det nästan vitt.

Ännu mer kapning:angel:

Färg? Är samma färg över HELA kroppen

Liknande trådar

Övr. Katt Vad har kattungen egentligen för färg? Han är brun, inte riktigt chokladig utan mer 'dassig' brun. (Tycker pälsen är silvrig i botten...
Svar
18
· Visningar
890
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
421
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
842
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vad tusan är det för färg på mitt yrväder ?:) mörkt ansikte,mörka tassar. Undersida svans lite randig. I visst ljus svart/grå, i annat...
Svar
7
· Visningar
723
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama