Vad kallas dörren?

Philosophia

Trådstartare
Det står helt still i huvudet, men visst finns det väl ett begrepp för dörrar som har det här mönstret/strukturen? Hade dörren haft panelbrädor så hade jag sökt efter ”paneldörr” och hade den haft speglar så hade jag sökt efter ”spegeldörr”.

Om vi köper stugan som vi ska titta på objekten så kommer den behöva en ny ytterdörr och jag gärna ha en (begagnad eller nytillverkad av snickare) som den på bilden. Men vilket ord ska jag använda när jag letar? Det gäller alltså bara dörren, inte fönster mm vid sidan av.
 

Bifogade filer

  • IMG_2836.jpeg
    IMG_2836.jpeg
    125,1 KB · Visningar: 55
Det står helt still i huvudet, men visst finns det väl ett begrepp för dörrar som har det här mönstret/strukturen? Hade dörren haft panelbrädor så hade jag sökt efter ”paneldörr” och hade den haft speglar så hade jag sökt efter ”spegeldörr”.

Om vi köper stugan som vi ska titta på objekten så kommer den behöva en ny ytterdörr och jag gärna ha en (begagnad eller nytillverkad av snickare) som den på bilden. Men vilket ord ska jag använda när jag letar? Det gäller alltså bara dörren, inte fönster mm vid sidan av.

Leksandsdörren (företag) har sådan modell. Men annars är dörr+60-tal-teak oftast lösningen. Eventuellt lägga till romb, men det begränsar lite. Den är sagolik! Det går inte att lösa med en innerdörr så ni har dubbla?
 
Bildgoogling säger Leksanddörr, men fick även upp denna:
 

Bifogade filer

  • Screenshot_2024-09-20-10-00-13-198_com.facebook.katana.jpg
    Screenshot_2024-09-20-10-00-13-198_com.facebook.katana.jpg
    170,1 KB · Visningar: 29
Leksandsdörren (företag) har sådan modell. Men annars är dörr+60-tal-teak oftast lösningen. Eventuellt lägga till romb, men det begränsar lite. Den är sagolik! Det går inte att lösa med en innerdörr så ni har dubbla?

Jag tänker mer på vad dörrtypen kallas (om ni inte ”leksandsdörr” är etablerat). Själva mönstret med romber på dörren är ju äldre än 1960-talet, som på den bifogade bilden här.
 

Bifogade filer

  • IMG_2838.png
    IMG_2838.png
    145,5 KB · Visningar: 17

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 268
Senast: Calmiche
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 940
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 334
Senast: LelleLilla
·
Kropp & Själ Jag är egentligen ungdom, men tror att jag kan få lite bättre svar på mina frågor här, så jag hoppas att det är okej att jag lägger...
Svar
12
· Visningar
2 384
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp