Vad kännetecknar en smart häst?

Sv: Vad kännetecknar en smart häst?

Lättlärd, uppfinningsrik, förutseende, tänker själv, tar initiativ, ansvarsfull. :)
 
Sv: Vad kännetecknar en smart häst?

En häst som kan gå med flera olika ryttare, som kan känna efter om det är till exempel en nybörjare (är då lugn och stabil) eller en mer van och erfaren ryttare (ställa krav på ryttaren, mer busig, fram etc.)
 
Sv: Vad kännetecknar en smart häst?

Jag har en väldigt smart häst. Hon är precis som tidigare nämnt, väldigt duktig på att känna av vem som sitter på ryggen, hon blir lugn o bara går när en nybörjare sitter på henne, och lite mer fart i henne när jag kommer upp. :sneaky:
Man kan se på henne i hagen hur hon nästan går och tänker och analyserar allt som sker där ute.

När vi är ute i skogen väljer hon rätt vägar genom lera m.m jag låter alltså henne själv välja väg (för det mesta ;) )

Hon ligger oftast steget före mig i allt som händer, märks tydligt. :)
 
Sv: Vad kännetecknar en smart häst?

Vi brukar säga att min nordsvensk är "för smart". Han är fenomenal på att bryta sig ut ur hagen och funderar verkligen ut hur han ska göra. I flera steg om det behövs.
Sen har han visat sig vara väldigt lättlärd och fantastiskt vänlig också. Så jag tror han är rätt smart.
 
Sv: Vad kännetecknar en smart häst?

En smart häst är för mig en som kan lösa problem genom att studera och prova olika metoder. Min kbl travare kallar jag smart, han är extremt nyfiken vilket hjälper honom i hans framgångar... på gott och ont :meh:

En klok häst är en som stannar upp och funderar innan den agerar, en häst som kan ta många ryttare och anpassa sig efter dess förmåga tycker jag är klok och förståndig.
 
Sv: Vad kännetecknar en smart häst?

En smart häst är för mig en som kan lösa problem genom att studera och prova olika metoder. Min kbl travare kallar jag smart, han är extremt nyfiken vilket hjälper honom i hans framgångar... på gott och ont :meh:

En klok häst är en som stannar upp och funderar innan den agerar, en häst som kan ta många ryttare och anpassa sig efter dess förmåga tycker jag är klok och förståndig.

Håller med!:)
------------------------
Tycker en smart häst är en som är lite klurig. Den är lättlärd, förmodligen mer lättlärd än genomsnittet, men den lär sej också lika lätt dåliga saker som bra :meh:
Gör inga misstag flera gånger, är stark i sin personlighet och ofta med gott självförtroende. Vakna och alerta.

Har en sån häst själv och konsekvens i hanteringen kommer före allting annat. Även minsta detaljerna. Man måste läsa hästen på ett bra sätt för att inte 'bli lurad':p

Aldrig elak, men ofta utstuderande (även om man säger att hästar inte kan vara det). Är de ranghögre(detta är en MKT ranglåg häst som i alla lägen går undan och håller sej undan) hästarna 'kopplade' kan man kaxa sej rejält mot dom eftersom de ändå inte kan göra honom något :D. Såna saker.

Och som redan någon skrivit. Uppfinningsrik, förutseende och ffa en som lätt blir uttråkad.
 
Sv: Vad kännetecknar en smart häst?

Jag tycker nog att just smart är en häst som kan fundera ut saker lite själv.

Jag har en sm är just smart/intelligent. Han är en slipad häst som själv kan fundera ut lösningar på en del saker.
Han är också otroligt snabb på att scanna av sånt som kan löna sig för honom.
Han lär sig fort då han är motiverad. Men det är inte alltid han tycker det lönar sig, det människorna vill.

Jag har en häst som är extremt lättlärd. Men han är inte vad jag skulle kalla smart. För han kan inte alls tänka självständigt. Han är i mina ögon rätt korkad.
Men mkt lättlärd! Klart långt över medel!
 
Sv: Vad kännetecknar en smart häst?

En häst som lyckas ta sig ut ur hagen helt utan något spår på trasigt staket eller liknande och sen ställa sig och beta på andra sidan där gräset är båda godare och grönare ;)
 
Sv: Vad kännetecknar en smart häst?

Jag har en häst som är extremt lättlärd. Men han är inte vad jag skulle kalla smart. För han kan inte alls tänka självständigt. Han är i mina ögon rätt korkad.
Men mkt lättlärd! Klart långt över medel!

En sån har jag med! Fantastisk ridhäst som lär sig direkt! Men kan göra saker som att springa rakt in i surmärrens box tre dagar i rad och bli utsparkad lika många gånger innan hon inser att det var en mindre bra idé.
 
Sv: Vad kännetecknar en smart häst?

Håller helt med!

Min ponny är inte ett dugg lättlärd när det kommer till sånt jag vill att han ska lära sig. Skulle nästan vilja klassa honom som lite trög jämfört med andra hästar, då man får repetera halvt ihjäl sig innan saker faller på plats. Kommandot galopp tog t ex en mindre evighet att lära honom, sen få honom att förstå att det finns två galopper... Jadu, vi jobbar än på det;)

Däremot är han på egen hand otroligt kvicktänkt och klok!
 
Sv: Vad kännetecknar en smart häst?

Lättlärd, uppfinningsrik, förutseende, tänker själv, tar initiativ, ansvarsfull. :)

Vill nog hålla med... *ler*

Var ute i hagen och stängslade med distansisolatorer. Distansisolatorer har tyvärr den egenheten att de går av vid belastning (exempelvis om en älg eller häst går genom staketet). Själva skruven sitter kvar i stolpen men isolatorn sitter kvar i tråden. Donson, en mycket intresserad Connemara följde mitt stängslande med stor nyfikenhet och granskade varja isolator jag gängade i. När jag gjort klart hälften så blev han av någon anledning kvar vid den senaste stolpen jag gjort klart. Jag tänkte inte mycket på det. Var van vid att hästen var "nyfiken och läraktig". Men vänta nu, läraktig? Jo, mycket riktig. När jag skulle sätta igång med nästa stolpe kom hästen skrittandes fram till mig "leendes" med en avbruten isolator i munnen. Jag kan förmoda att han visste att jag behövde en isolator till nästa stolpe och ville bara hjälpa till... *s*

En smart häst för mig är läraktig och igenkännande. Den hälsar glatt när man kommer och följer en med blicken när man är i närheten. Den är "med"...

Rörande ansvarsfull, vet en galopphäst som höll mig kvar i sadeln när jag var "dödsjuk" med nära 40 graders feber och skulle gjort något helt annat än ridit. När han kände att det började svartna för ögonen på mig så satte han igång en liten rodeo för att få mig att vakna till. De flesta andra hästar hade inte brytt sig och förmodligen lämnat mig i skogen om jag gått av. Men han väckte mig så flera gånger och såg till att jag kom hem. Han hade aldrig gjort så innan och har inte gjort det efteråt heller...
 
Sv: Vad kännetecknar en smart häst?

Underbart!!

Ja visst är en del hästar smartare än andra ....! Och mer inkännande, avläsande, registrerande ...

Har ett 22 år gammalt arabsto som är den smartaste häst jag har träffat. Hon ligger för det mesta före mig i tanken, scannar av vad som förväntas av henne i just den situation hon befinner sig i, låter sig aldrig överrumplas av omgivningen. Har tusen historier att berätta om hennes intelligens, och att hon också har ärvt ner den till sina föl, men det lär få bli en bok någon gång i framtiden!
 
Sv: Vad kännetecknar en smart häst?

En smart häst kan lägga ihop 2 och 2 och dra en slutsats.

Ex matte är ute och sätter upp stängsel = ny hage med god mat i => hästen står och gnäggar åt mig. Han pratar inte med mig annars vid utfodringar eller så.

Ex häst ser att matte kommer med det fina täcket = transportåkning på gång inte populärt => häst vägrar bli fångad. Annars social och framåt.
 

Liknande trådar

Tjatter Hej! Vi är ju på ett diskussionsforum så jag undrar vad ni tycker kännetecknar en bra diskussion, både i person och på nätet. Är det...
Svar
2
· Visningar
320
Senast: Dentaku
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 160
Senast: Ananazen
·
Övr. Katt Hej! Vi funderar på att skaffa ett GPS-halsband till vår utekatt och undrar vilka erfarenheter ni har av sådana. Vilket är mest prisvärt...
2
Svar
33
· Visningar
1 477
Senast: Emmmmma
·
  • Låst
  • Omröstning
Gnägg Vad tycker du om hullet på hästen?
Svar
10
· Visningar
1 627
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp