Vad istället för hasskydd?

Elisha

Trådstartare
Min häst får något slags "liggsår" (ca.1 cm) på båda haserna, hon har ordentligt med spån MEN hon har en tendens att sprida ut spånet till kanterna. Det funkar inte om jag lägger in ännu mer spån - hon kommer ändå sova på väldigt lite spån eller till och med bara på betongen. Har provat med hasskydd men dom åker av så fort hon rör sig! :( Vad ska man göra? Finns det nån slags "gummimatta" eller liknande som man kan lägga in i boxen närmast betongen och ha spån över?
 
Sv: Vad istället för hasskydd?

I min häst box har jag lagt in en "gummimatta" (på betong golv) som är till kor igentligen :angel: Men det funkar kanon :p
 
Sv: Vad istället för hasskydd?

Det finns gummimattor att köpa som kan kan lägga i botten. Tyvärr ganska dyra.

Annars kanske du kan lägga in ett annat strö? En permanetbädd av halm borde vara stabilare?
 
Sv: Vad istället för hasskydd?

På förra stallet stod hon på halm, de funkade hur bra som helst, men i stallet där jag står nu ingår bara spån.. :( Hon har stått på bädd förut, men det funktade absolut inte! Tyvärr..

Vart kan man köpa gummimatta?
 
Sv: Vad istället för hasskydd?

låt henne ha bädd. ett sto jag hade hand om fick liggsår hur mycket spån hon än hade. när hon flyttade och fick bädd i som box försvann liggsåren.
 
Sv: Vad istället för hasskydd?

Det finns hasskydd som sitter.
Köpte det när hästen fick skav på has, armbåge o framsidan av kotorna
för att mattorna som jag hade köpt hade små piggar av plast(halkskydd). Hade aldrig tidigare haft det, trots betonggolv

Återförsäljaren vägrade först att ta tillbaka dem, men lite hot gjorde susen.

Har nu samma som Götets polisrytteri.

Det bästa sättet att göra en bädd på, är att ha torv i botten
 
Sv: Vad istället för hasskydd?

Precis, torvbädd är jätte bra. Tar bort lukt och ligger stabilt.
Om du vill kan du ju lägga en torvbädd och ha spån uppepå.
 
Sv: Vad istället för hasskydd?

Jag hade hasskydd som satt mkt bra ( det var nån sorts anti halk grej inuti...), gled inte ner eller likande, dock var de något små till min jätte häst. Annars har jag för mig att jag hört om någon här på buke som lindade över hasen och det gled typ ner och skyddade mkt bra :confused:, är inte hundra på det, men jag har för mig det...
 
Sv: Vad istället för hasskydd?

torv mix. 50% torv 50% spån finns att köpa.funkar på min häst
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
406
Senast: sweep
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 080
Senast: Freazer
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp