Vad innebär 'struken av vet pga banförhållandena'?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har följt diskussionerna både här och i FT-forumet om Täbys bana, och i samband med det poppade en fråga som jag vet jag funderade över när jag letade fbl. Säkert en stenkorkad fråga för er insatta. Men vad innebär det i klartext när en häst är 'struken av vet pga banförhållandena'?

Förstår ju att hästen strukits av veterinären med hänvisning till banförhållandet. Men vad är det som kan göra att banveterinären bedömmer att en specifik häst inte ska starta på just den banan?

*nyfiken*

Sv: Vad innebär 'struken av vet pga banförhållandena'?

Det är fler än du som undrar! Däribland jag som är ganska insatt i galopp.

Jag måste säga att jag inte är helt 100 - men jag tror att en tränare, för att få stryka en häst pga av att man tycker att banan är dålig, måste ha en veterinär som intygar att hästen inte kan starta på banan.

Det har varit en del diskussioner ang detta, vi anser väl att det är upp till tränaren/ägaren att bedöma om hästen kan starta på den aktuella banan eller ej. Ingen ska kunna tvinga en att starta en häst på en bana som man bedömer som skadlig för en viss häst.

Det står i TR:

Stryks häst på grund av banförhållanden enligt första stycket punkt 5 eller på grund av transporthinder skall på begäran orsaken till hindret kunna styrkas.

Jag antar att det är därför, det blir vets ord som får styrka. Sen kan det ju eventuellt vara så att tränaren men inte ägaren vill stryka, och visserligen är det tränare som får stryka häst, men det kan ju vara bra med stöd av en vet då.

Men gissar att det är pga det första oftast.

Jag måste säga att jag inte är helt 100 - men jag tror att en tränare, för att få stryka en häst pga av att man tycker att banan är dålig, måste ha en veterinär som intygar att hästen inte kan starta på banan.

Det har varit en del diskussioner ang detta, vi anser väl att det är upp till tränaren/ägaren att bedöma om hästen kan starta på den aktuella banan eller ej. Ingen ska kunna tvinga en att starta en häst på en bana som man bedömer som skadlig för en viss häst.

Fast kollar man, så kan det stå 'struken pga banförhållandena' och då tolkar jag som att tränare/ägare beslutat att som banan är vill de inte starta hästen.

Men när det står just 'struken av vet pga banförhållandena' så borde det ju varit just veterinären som tyckt att 'nej, den här ska inte starta idag' väl?

Men varför liksom? De ggr jag sett det när jag kollat upp hästar jag tänkt ringa/titta på så har jag nog faktiskt bara antagit att banan var dålig helt enkelt och - nu erkänner jag min okunskap - att alla hästar ströks. Fast då borde ju loppet ställts in om man tänkt mer.

Men det kan ju ha varit en enda häst som strukits, banan angiven som lätt, och resten av loppet startat. Då känns det som det är något som gjorde att veterinären ansåg att vet ansåg att just den hästen inte bör starta på den här banan. Men om hästen inte anses tävlingsmässig av veterinären stoppar väl veterinären den pga hälta/hosta/vad det nu är som gör att vet tycker 'nej, den är inte i skick'?

Men som sagt, när banan är angiven som lätt, resten av fältet startar, men en häst är struken av vet pga banförh, då började jag undra på riktigt, men det var visst inte så lätt få svar på =)

Det står i TR att tränare får stryka pga banförhållanden men med det tillägget att "hindret" att starta ska kunna styrkas på begäran vilket jag citerade ovan.

Det innebär väl i så fall via veterinär, som styrker, tex. Kanske underlaget pga mkt regn inte passar en viss häst tex, det finns risk för skador utifrån tidigare ev skador eller känningar vid tung bana, tex. Som exempel.

Jo men det förklarar ändå inte varför det finns TVÅ formuleringar, där den ena är 'struken pga banförhållandena', och den andra är 'struken av vet pga banförhållandena'.

Ingen häst blir struken p.gr.a. banförhållanden vid god bana. Vet du som tränare om, att du har en häst ,som är stel som en planka da'n efter på en lätt- till betong-bana, är det onödigt att starta den. Likadant i tung bana och andra extremer.
Banveterinären lär också känna sina skyddslingar och tar de samma hänsyn.

Det är värd att veta för framtida bruk, men absolut inte diskvalificerande för hästen som sådan.
Många lopp går trots allt på god bana och när karriären är över, går hästen inga lopp ändå :devil: :D

Senast ändrad:

Nu är jag inte riktigt med på hur du menar. Men menar du att om man har en häst som man vet inte far väl pga 'lätt bana', så startar man den inte, utan stryker? Och att om banveterinären 'känner till' hästen väl, så backar h*n gärna upp strykningen? Eller vad? *snurrigt*

Jag vet inte, mer än att det är 'struket av vet pga banförh', och banan är angiven till lätt om man kollar på loppet.

Samma häst är 'struken pga banförhållandena' (men inte av vet) ett år tidigare, även där är banan angiven som lätt.

Två olika banor btw (Göteborg och Täby). Båda gångerna på gräs. Kollar man på övriga starter, som är många, så har hästen ffa löpt på dirtrack framför gräs, men det finns grässtarter med. Dock aldrig någonsin på lätt bana. Är iofs bara två ggr banan angetts som lätt, men båda ggrna är hästen struken pga banförhållandena, ena gången av vet, andra 'bara' struken.

Men det kan alltså vara så att den hästen inte 'far väl' av banan hur den nu är när den är 'lätt' (jag antar att det innebär 'hård' i någon form, motsatsen till tung alltså), och att när man då när det är tävlingsdagen inser att 'attans, banan är lätt' så stryker man, eller vet om vet känner till hästen, pga det?

Det är på Täby ('hemmabanan') den är struken av vet, i Göteborg är den 'bara' struken pga banförh, inte av vet.

Det är alltså min herre jag har som exempel nu. Jag vet jag reagerade redan första ggn jag sökte fbl och läste tävlingsstatistik, mest för att se om de hade glapp, eller många strykningar. Syns ju lite här och där. Men nu som ex ovan är det min röda raring som är exempel. http://www.galoppsport.se/shestinfo?kommando=hestResultat&hestId=413235

Det är en jätteduktig häst som du har.Problemet för honom har varit att han inte tålt att gå på en för hård bana,vilket är fallet när den betecknas som lätt.
Förmodligen har inte hans kotor mått bra av detta och då har man föredragit att stryka honom om det inte regnat i den utsträckning som hade behövts för att banan skall bli lite mjukare.
Om kotorna tar styk så blir det lätt så att hästen går och spänner sig i hela kroppen för att ta upp stötarna från den hårda banan och då säger man att den blir styv,dvs musklerna blir spända och kan i värsta fall krampa på vissa ställen i kroppen,detta måste hästen få hjälp med att komma ur (krampade muskler) genom t ex massage av ngn duktig,kramp, spänningar kan sitta kvar i många långa år om inte problemet åtgärdas.

Kan bara lägga till att det är ju skillnad på gräs och dt, många hästar trivs bättre på det ena.

Alex:
Det finns alltid en risk att gräsbanan är torr (dvs "lätt" o hård), åtminstone sommartid. Det är nog det som varit fallet, därför har din inte startats på gräs så ofta.

Sen är det btw samma symtom som tyvärr många visar på Täbys dt-bana, pga den är så hård och stum i botten:( (Vilket de inte visar på andra banor. )

Senast ändrad av en moderator:

Men ang struken av vet pag banförhållandena då, ursprungsfrågan, så om jag tolkat tråden rätt så är det eg ingen större skillnad mellan 'struken pga banförh' och 'struken av vet pga banförh', utan det är tränaren som så att säga tar initiativet, för att banan som den där för dagen (för hård, för tung/djup etc) kommer påverka just den hästen negativt, och man vet det.

Och att det 'räcker' (oftast?) att man diskuterar saken med banveterinären (? eller är det hemmavet) för att vet ska gå med på strykning? Men grunden är eg densamma, tränaren beslutar att inte starta hästen på den bantypen.

Dvs vet kan inte komma, eller gör det iaf inte, och stryker dne häst för att vet - mot tränarens vilja - inte tycker hästen ska starta?

Då ljusnar det. Jag har ju undrat om det var att t ex 'nej den här hästen är lite svampig i benen, den ska inte starta på den här banan', men då borde den ju strukits av vet av ngn av de andra käcka anledningar som finns, inte tävlingsmässig t ex. Och verkligen inte fått ihop vad det kan vara en veterinär innan loppet ser på en häst som gör att 'nej inte på den här banan'. Men nu blev det begripligare =)

(Han är förresten inte sådär förtjust i hårt underlag nu som ridhäst heller. Dock så det 'hårt' han har åsikter om nu, är ju om man jmf med galoppbanor typ 'betongasfalt'. Men det är ju aningens *s* skillnad i jobb och temp med ;))

Senast ändrad:

Att du blandade ihop banorna styrker teorin att Skiljedomstolen inte ansåg tränarna kompetenta att bedöma om man ville starta sin häst eller ej! :devil:

Och det behöver nog inte vara banveterinären som intygar att din häst inte bör starta på det aktuella banunderlaget. Det måste räcka med att din egen vet gör den bedömningen.

Nu var det två strykningar på lätt GRÄSBANA som den här diskussionen gällde.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka