Sv: Vad innebär 'struken av vet pga banförhållandena'?
Nu är jag inte riktigt med på hur du menar. Men menar du att om man har en häst som man vet inte far väl pga 'lätt bana', så startar man den inte, utan stryker? Och att om banveterinären 'känner till' hästen väl, så backar h*n gärna upp strykningen? Eller vad? *snurrigt*
Jag vet inte, mer än att det är 'struket av vet pga banförh', och banan är angiven till lätt om man kollar på loppet.
Samma häst är 'struken pga banförhållandena' (men inte av vet) ett år tidigare, även där är banan angiven som lätt.
Två olika banor btw (Göteborg och Täby). Båda gångerna på gräs. Kollar man på övriga starter, som är många, så har hästen ffa löpt på dirtrack framför gräs, men det finns grässtarter med. Dock aldrig någonsin på lätt bana. Är iofs bara två ggr banan angetts som lätt, men båda ggrna är hästen struken pga banförhållandena, ena gången av vet, andra 'bara' struken.
Men det kan alltså vara så att den hästen inte 'far väl' av banan hur den nu är när den är 'lätt' (jag antar att det innebär 'hård' i någon form, motsatsen till tung alltså), och att när man då när det är tävlingsdagen inser att 'attans, banan är lätt' så stryker man, eller vet om vet känner till hästen, pga det?
Det är på Täby ('hemmabanan') den är struken av vet, i Göteborg är den 'bara' struken pga banförh, inte av vet.
Det är alltså min herre jag har som exempel nu. Jag vet jag reagerade redan första ggn jag sökte fbl och läste tävlingsstatistik, mest för att se om de hade glapp, eller många strykningar. Syns ju lite här och där. Men nu som ex ovan är det min röda raring som är exempel.
http://www.galoppsport.se/shestinfo?kommando=hestResultat&hestId=413235