Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det där tänker jag mer handlar om omtanke och inkännande?For mig innebar respect att inte utsatta andra for sadant jag inte skulle vilja bli utsatt for sjalv. Att visa hansyn for andras kanslor och onskningar, att inse att andras rattigheter och traditioner ofta inte ar samma som mina men av lika stort varde och att ta hansyn till det och kompromissa om det blir en konflikt.
Sjalvrespect ar for mig att inte gora vald pa mina egna ideer, att inte acceptera sadant som jag inte kan sta for och att aldrig nagonsin ljuga for mig sjalv.
Rakar jag i konflikt mellan att visa andra eller mig sjalv respect anser jag att jag har tva val. Antingen sager jag det direkt eller sa kompromissar jag sa vi bada kan leva med beslutet.
Och det ar oerhort viktigt for mig, hela mitt liv och trygghet vilar pa att man visar omsesidig respect.
Ja vad är hänsyn och vad är respekt? Det känns som att respekt har jag för något jag är lite rädd för.Det där tänker jag mer handlar om omtanke och inkännande?
Det där tänker jag mer handlar om omtanke och inkännande?
Ja enligt saol verkar definitionen vara visa hänsyn till. Det känns inte som att det är så ordet används i de flesta fall. Då det ofta är en ensidig respekt som avses, dvs en part ska ta hänsyn till den andra parten, snarare än två som tar hänsyn till varandra.For mig ar det definitionen av respect. Att respectera att en annan kanske inte tanker och tycker som jag, men att ta hansyn till det och inte havda mitt satt utan vara villig att kompromissa. Respect ar nagot man fortjanar ... och inte nagot man ger utifran radsla eller att vara "underkuvad".
Sa har sager "Urban Dictionary"
Urban Dictionary
Ja enligt saol verkar definitionen vara visa hänsyn till. Det känns inte som att det är så ordet används i de flesta fall. Då det ofta är en ensidig respekt som avses, dvs en part ska ta hänsyn till den andra parten, snarare än två som tar hänsyn till varandra.
På jobbet pratas det om respekt som att ta hänsyn till varandra eller användas i meningen "Det är respekt mannen" när någon gjort något bra.Ja enligt saol verkar definitionen vara visa hänsyn till. Det känns inte som att det är så ordet används i de flesta fall. Då det ofta är en ensidig respekt som avses, dvs en part ska ta hänsyn till den andra parten, snarare än två som tar hänsyn till varandra.
Exempelvis en part vill ha det tyst den andra parterna är stressad och behöver låta stressen komma ut genom att trumma. Parten som vill ha tyst verkar ha företräde i frågan eftersom det anses respektfullt att vara tyst snarare än att visa respekt/hänsyn genom att låta den andra trumma när den behöver det. Två behov det ena trumfar det andra.Kan du definiera det mera? Exempel kanske? Jag forstar inte hur du menar?
Exempelvis en part vill ha det tyst den andra parterna är stressad och behöver låta stressen komma ut genom att trumma. Parten som vill ha tyst verkar ha företräde i frågan eftersom det anses respektfullt att vara tyst snarare än att visa respekt/hänsyn genom att låta den andra trumma när den behöver det. Två behov det ena trumfar det andra.
Jag brukar utgå från tanken att respekt förtjänar man, inte tar.
Det jag då brukar tänka är de som är gängmedlemmar, maffiosos och sådana, som tror tycker de inger respekt där jag är mer inne på rädsla.
Rädsla för något är inte samma som att känna respekt men jag tror också att det kan vara mer flytande än så.
Man har ju respekt för varma spisplattor men den utgår ju från rädslan att bli bränd......så helt enkelt är det ju inte att specificera.