Vad innebär eg. Triangelmärkningen???

M

Mariika

Kanske borde ligga under gnägg, vet inte, så jag provar.
Jag har tänkt en del på det här med triangelmärkta hästar. Jag har alltid haft för mig att triangelmärkningen innebär att hästen då enbart får användast till enklare promenadridning. Att hästen är utsliten efter ett hårt liv på tränings/tävlingsbanan och helt enkelt pensioneras.
Men på sistone har jag hört en hel del (läst speciellt i annonser) om hästar som är triangelmärkta men fortfarande rids som vanligt. Hur är det egentligen? Vad innebär egentligen denna märkning?? :confused:

Sv: Vad innebär eg. Triangelmärkningen???

dom får inte tävla,sen beror det ju på varför den är triangelmärkt.
är skadan såpass allvarlig att det inte går att rida så kan man ju kanske avla på den.

min valack är triangelmärkt men ja tränar han i AR och han och jag ska ner till danmark i sommar och avlägga första provet.så han går rätt hårt på rätt hög nivå.
men han hade skador som man kunde bygga upp så dom försvann.

Hej!!

En triangelmärkt häst är väl en häst som ansetts för "utsliten" för att fungera som rid- och tävlingshäst, och därför fått triangelmärkning. Den kanske har fått en allvarlig senskada eller liknande. Och bedömts av veterinär som "obrukbar" men inte att den lider så att den bör dömmas ut!?
Men som sagt så finns det ju många hästar som blivit bra igen och fungerar utmärkt som ridhästar för normal ridning. Dock får de aldrig tävla igen!!

Vad man gör vid T-märkning är att man dömer bra rid/brukbarheten hos en häst, dvs man har bedömt skadan så stor att hästen inte tjänar som ridhäst längre. Detta görs utifrån den försäkring hästen har, är T-märkningen rätt utförd då skall hästen inte klara av några tyngre arbete framledes. Tyvärr är det många ägare som har sina hästar som slit och släng varor, och hästar döms ut alldeles för fort många gånger enkom för att ägaren inte har tid med en sjuk häst. :mad:

Sen har vi hästar som döms ut på mycket goda grunder, även dessa T-märks och hamnar sen åter hos veterinär för samma skada pga en ny ägare som inte tar hänsyn till att hästen är obrukbar som ridhäst. :(

Sen tror jag för min del att varför T-märkning har blivit populär att använda sig av, beror på att ägaren inte vill ta det sista beslutet om avlivning en form av skuldfråga skulle man kunna säga.

Min kille blev t-märkt 99 för att han har pålagringar i frambenen och inte håller för hoppning(var det jag tävla mest)
När jag fick besked om att han hade pålagringar så fick jag lägga om träning och helt enkelt börja tävla dressyr i stället, då det inte är lika påfrästande för benen.

Vi t-märkte honom dels för att han inte skulle hålla för tävling= ingen mening att säljan. Och för att han var/ är så pass fräch så det är var synd att ta bort honom.

han är i dag 21 år och inte varit behandlat för pålagringar på drygt 9 år. Han rids 6 dagar i veckan, mestandels skogen men blir någon lättare hoppning oxå, då han tycker det är så kul.

Hade han haft värre pålagringar och om man inte skulle kunnat rida honom så skulle jag mot all sanolik het tagit bort honom(tyvärr)
Hade han vat ett sto så skulle man kunnat avla.

Men tycker oxå att folk t-märker sina hästar "för ofta" och ser även annonser "skall t-märkas" då tycker jag personligen att man i stället kan ta bort hästen om man inte kan ha kvar den själv.

FÖRR så gick det att döma ut och triangelmärka en tävlingshäst för att den inte klarade tävling i samma höga klass osm förut, men väl lägre klass.

IDAG preciserar de flesta bolag det som att en Triangelmärkthäst VARAKTIGT förlorat sin brukbarhet motsvarande lätt klass-nivå. Dvs hästen klarar 'promenadridning' eller därunder.

Min valack är T-märkt i maj 2004 för en skelettdefekt i hasleden. Han är skogsmullehäst och rids 3, max 4 ggr per vecka rakt fram i skogen i alla gångarter. Han klarar dock inte träning i någon större utsträckning än det han gör, på böjt spår, bomarbete, hoppning etc.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 716
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 872
Senast: ameo
·
Hästvård Orkar egentligen inte ens tänka på det, men måste ju.. Jag har haft 3 hästar. V är en 12årig valack, flockledare. K ett fyraårigt...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 930
Senast: MisterLillen
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 032
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix