Vad innebär det att lägga en handpenning?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Ja som rubriken lyder, vad innebär det?

Jag har nämligen en speedcart(träningsvagn för trav) som jag har fått en handpenning på(halva summan). Det var i slutet av Juli en tjej ville köpa den, hon skulle upp hit till sthlm under sommaren och skulle då kunna komma o hämta den, men det bästa tyckte hon var om vi kunde köra ut den till hennes mamma som bor några mil härifrån fast fortfarande i sthlm, då skulle jag få hela summan och köpet skulle vara avklarat. Men den morgonen vi hade bestämt att vi skulle köra dit den så fick jag inte tag på henne och jag hade ingen vägbeskrivning så jag kunde bara flytta den från mitt gamla stall till mitt nya, alltså en liten bit på vägen så det skulle bli kortare för henne när hon skulle komma o hämta den.

Men nu så är det ju oktober och hon har fortfarande inte kommit o hämtat den. I sept frågade jag henne när hon tänkte komma och sa då oxå att hon kan lämna resten av pengarna och hämta vagnen precis när hon vill, att jag förvarar den inomhus, eller att hon har till ett visst datum(det var ett datum i sept) på sej att komma och köpa samt hämta. Jag får då till svar att hennes häst har dött och hennes dragbil gått sönder så det ser mörkt ut och hon säger att jag kan sälja till någon annan men vill ha sina pengar tillbaka. Jag gick med på att hon kunde få halva beloppet tillbaka på handpenningen om jag hittade någon annan som ville köpa den men under tiden så hade hon självklart chansen att fullfölja köpet.
Det har inte dykt upp någon annan köpare och nu idag så fick jag ett sms från henne att hon inte kan köpa den och att jag ska sätta in hennes pengar(hanpenningen) på hennes konto.
Man jag känner bara att det kan hon glömma, man lägger ju handpenning för bådas säkerhet och drar hon sej ur så får hon skylla sej själv att hon har kastat pengarna i sjön.

Eller har jag fel där?

Sv: Vad innebär det att lägga en handpenning?

Drar man sig ur så losar man handpengen, MEN eftersom du har lovat henne halva handpengen tillbaka så är det den delen du ska betala tillbaka.

Hon ska inte ha tillbaka ett öre.
Överenskommelsen var ju att om du hittade en annan köpare skulle hon få tillbaka hälften.
Det har du ju inte gjort och hon ska därför inte ha tillbaka några pengar.
Man lägger handpenning för att säljare och köpare ska vara på det klara med att köpet blir av.
Om köparen då drar sig ur så är handpenningen förverkad.
Det är dina "plåster på såren" för att du inte fick sålt, du hade ju kunnat sälja den till någon annan om hon inte hade lagt handpenning.

Att dessutom vänta så lång tid, att inte höra av sig som bestämt, ja då finns det ingen andledning att du ska vara snäll och betala tillbaka något.

Vill du vara snäll kan du lämna halva handpenningen. Men jag hade inte lämnat ett öre. Hon får genomföra affären (och sedan sälja eller göra vad hon vill med varan) eller skita i affären och låta handpenge brinna inne. Thats it.

Handpengen är en säkerhet för säljaren att köparen tänker genomföra affären. Genomförs inte affären som avtalat är handpengen säljarens.

NÄR ska folk förstå vad det innebär att ingå ett avtal?!

att lämna handpenning är ju en garanti för att de ska köpa och att man reserverar den för köparen, drar köparen sig ur har denne ingen rätt att få handpenningen tillbaka. då förlorar ju säljaren massa på det hela :/

Jag skulle behållt hela handpenningen.

HP är ju det man betalar för att säljaren ska reservera objektet till mig, då tackar ju säljaren nej till andra intressenter etc, om jag sen ångrar mig får jag ju skylla mig själv, det är väl normen.
Säljaren ska ju ha nåt för besväret med att få sätta ut ny annons, fått betala för objektet i ytterligaren en tid (ex; uppställningsplats, foder eller vad nu som ev behövts)

Men eftersom du nu erbjudit h*n halva hp tillbaka så kan du nog få stå ditt kast där, det räknas väl också som muntligt avtal.
Men hela hp ska hon inte ha iaf.

Jag brukar skriva i klartext i ev. kontrakt att hp tillfaller säljaren till fullo om köparen drar sig ur. Men om inget kontrakt finns skrivet är det ju svårt, kanske är bra att skriva i annonsen så har man det på papper i af, har sett en del hundannonser med det i.

Hela handpenningen är din eftersom hon inte fullföljde köpet. Du har ju reserverat vagnen åt henne.
Du skulle återbetala halva handpenningen om du hittade annan köpare, eftersom ingen annan köpare dykt upp så ska du heller inte göra det.

*KL*

en handpenning betalas aldrig tillbaka! Om det inte t.ex rör sig om ett djur som dött, då nya ägaren inte kan rå för det, men ångrar sig en köpare så betalas handpenning inte tillbaka. Be henne ringa konsumentverket tror jag det är så säger de samma sak till henne.

Drar man sig ur så losar man handpengen, MEN eftersom du har lovat henne halva handpengen tillbaka så är det den delen du ska betala tillbaka.

Halva handpenningen om hon hittade en annan köpare och det kan ju inte gälla i en evighet. Om TS säljer vagnen om 10 år...

Halva handpenningen om hon hittade en annan köpare och det kan ju inte gälla i en evighet. Om TS säljer vagnen om 10 år...

Missade det med att sälja vagnen.
Men eftersom vagnen inte är såld så kan hon ju titta i himlen efter handpengen, för den är inte hennes utan säljarens. Det är ju därför man kräver en handpeng för att hålla på varan åt kunden ;)

Tack för allas svar.

Jo jag sa ju till henne att hon skulle få halva handpenningen tillbaka om jag sålde den till någon annan. Varför jag sa det var för att under tiden jag väntade på att hon skulle betala det sista och hämta vagnen så hörde en annan intressent av sej, jag hörde då av mej till hon som lagt handpenningen och frågade hur hon verkligen ville göra då det gått så lång tid.
Hon rabblade då upp en massa hinder hon fått och ville att om jag sålde vagnen till den andra intressenten ha tillbaka dom pengar hon lagt, jag sa då att hon kunde få halva handpenningen tillbaka om den här intressenten köpte.

Nu hörde den andra intressenten inte av sej så hon får då inga pengar tillbaka.

Jag skrev det till henne igår och då fick jag tillbaka ett svar där hon skriver att hon skulle ha halva handpenningen tillbaka, men som sagt, det var ju bara om den andra intressenten köpte och det gjorde hon inte. Och jag har inte tid att engagera mej i att sälja vagnen på nytt förens i sommar men då tänker jag inte ge nån handpenning tillbaka.

Har sagt att jag vill ha ett rakt svar på hur hon vill göra, dra sej ur eller fullfölja köpet(då kan hon ju sälja själv sen). Dock så svarade hon inte på det igår så jag hör väl av mej idag igen och sätter upp en deadline för svar, har jag inte fått nått då så är hon ute ur affären helt enkelt.

Absolut rätt tänkt...handpenning är något som man förlorar om man drar sig ur, såvida man inte skrivit papper på att man ska få den tillbaka...
Det borde ju legat i köparens intresse att ni upprättat något slags kontrakt när hon nu lägger en handpenning...tycker att hon verkar lite korkad om hon lägger ut pengar på något som det inte finns något skrivet om...
Hon har haft sina chanser, du har gett henne datum o flera försök, behåll pengarna som kompensation för att du hållit en vara som sedan köparen drog sig ur...du har absolut inte gjort något fel tycker jag...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 709
Senast: Lhas
·
Äldre För en månad sedan köpte vi en bil av ett företag, en mindre bilfirma som vid googling verkade vara reko. Två veckor senare ringde de...
2
Svar
34
· Visningar
3 772
Senast: vindvissla
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 753
Senast: cirkus
·
Ekonomi & Juridik jag ska sälja min mini shetland och tänkte höra om ni har förslag på vad jag ska använda för avtal.. Hon ska ha hästen på prov i 2...
Svar
18
· Visningar
1 665
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?