Vad íngår i er dagliga visitering?

C

codia

Vad brukar ingå i din vanliga visitation av hästen? Hårrem, hull, ben, hovar, tempen, nos, mun o.s.v.?

Hur viktigt är det att göra rent runt nos och mun, då det har kommit t.ex. fradga eller snor? Är den största risken, om man inte gör det, sår från bett o liknande?

Tacksam för alla svar! :bow:

Sv: Vad íngår i er dagliga visitering?

Min visitering innan jag ska rida (är medryttare):
- kollar hur han rör sig i skritt och trav från/i hagen
- kollar efter sår/synliga skador
- vid kratsning kollar jag värme, ömheter och hov/kronrand/ballskador
- vid ryktning kollar jag svullnader, gallor, stelheter och ömheter
- vid sadling kollar jag hur hästen reagerar på att få sadeln på sig
- vid uppsittning kollar jag hur hästen reagerar
- vid uppvärmning känner jag hur hästen rör sig i skritt och trav, både rakt och i volter.

OJ, är det SÅ mycket som jag gör. *ler*

Det absolut första jag gör är en översiktlig blick in i boxen - har han ätit som vanligt och ser boxen ut som vanligt. Det och en blick på hästen så ser jag om något är fel (alltså större fel som ont i magen, sår eller liknande). Dagligen går jag genom och kollar efter ev svullnader, hovar och så ögon och näsborrar ser normala ut. Däremot är jag inte sån som klämmer genom hela hästen varje dag, utan jag litar mer på allmänntillståndet. Rider jag så blir det lite noggrannare koll, rider jag inte så låter jag honom vara i fred så mycket det går eftersom han inte gillar borstning och liknande.

i min visitering brukar jag:

-KOlla allmäntillståndet. Äter hästen? ser han pigg och glad ut? ögonens uttryck, snorig?
-Känner på benen, letar efter värme, svullnader och sår. Kollar hur muggen är, om den ökat eller är likadan.
-Känner på hovarna, jämför med de andra. Kollar i hovarna så ingen sten fastnat, så skon sitter bra.
-Känner på ryggen om han ömmar eller så.
-Känner efter i sadelgjordsläget om det är sår eller knölar.
-När jag tar in och ut från hagen kollar jag om han haltar, om han är stel eller rör sig konstigt på anant sätt. Hur framåtbjudningen är. Glad att komma ut? Seg/trött?
-Om han vilar ett bakben i stallet brukar jag knuffa till honom för att se om han inte vill stå på benet eller om vilan var en tillfällighet.

Liknande trådar

Hästvård Visste inte riktigt hur jag skulle få till en bra rubrik som beskriver problemet, och om den ska ligga här under hästvård (annars får...
2
Svar
22
· Visningar
3 715
Senast: Korven
·
E
Hästvård Idag hälsade jag på min häst som står hos en vän i väntan på försäljning. Jag fann henne i hagen ståendes, hon brukar annars komma fram...
Svar
15
· Visningar
2 972
Senast: Tarantino
·
Hästvård Först och främst; vi har kliniktid, inte förräns om 14 dagar tyvärr så jag ska ringa och höra om jag kan få en tidigare på annan klinik...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 104
Senast: Terja
·
R
Hästvård I morse när jag kom till stallet och skulle släppa ut mina hästar såg jag att den ena inte hade ätit upp varken sitt hö eller...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: reykurboy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka