Vad ingår i en exportröntgen?

Sv: Vad ingår i en exportröntgen?

Tror det helt enkelt är röntgen av fyra ben.
Inte så utömmande svar kanske :angel:

Normalt röntgas falangerna, dvs kot-, kron- och hovlederna, haserna och bakknän. Men det är inte ovanligt att också röntga ryggen för att kontrollera tornutskotten.

Aha! Vad kan en sån röntgen gå på tro?

Normalt röntgas falangerna, dvs kot-, kron- och hovlederna, haserna och bakknän. Men det är inte ovanligt att också röntga ryggen för att kontrollera tornutskotten.

Oj, oj. Det måste kosta multi.

Hälsning Maja

men väl värd varje krona....

Är inget svar. Då måste jag räkna ut det själv. En par bilder måste det väl bli på hov/kota/kotled. För det kan väl inte räcka med en rakt från sidan på hela området? Det blir 8 bilder. Karpus - 2 till. Knä och has - 4 till. Hasen borde egentligen ha två på varje. Ryggen - hur många bilder behövs? Räcker väl inte med en två till tre kanske. Så det blir kanske 16 röntgenplåtar. Sist jag röntade betalade jag, tror jag, ca. 700 kr bilden. Det blir då 11 200 kr. Det kan väl inte vara möjligt? Eller överdrev jag antalet bilder?

Hälsning Maja

Sist jag röntgade genom en häst tror jag att jag betalade 200 kr bilden.

hej!
i en så kallad exportröntgen ingår bilder på: yttre falanger alla fyra (dvs kotled, kronled och hovled), strålben fram, haser (2 vinklar) och bakknän. alltså ca 12 bilder. detta blir ett paketpris som på atg-klinik går på ca 3500 kr. måste bilder tas om etc blir det alltså inte dyrare.
detta är de vanligaste ställena en häst uppvisar rtg-förändringar på.

Sist jag röntgade genom en häst tror jag att jag betalade 200 kr bilden.

Va! Nu blir jag sur. Fast det kanske var länge sedan. Fast när jag tänker efter så var det sex bilder och ungefär 2000 kr, så jag har tänkt fel. Det var två bilder för ca. 700 kr. Så hälften blir det väl.

Till det priset så är det klart väl värt att röntga.

Hälsning Maja

På Helsingborgs djursjukhus så tror jag att de brukar ha lite "kampanjer" där det då kostar runt 2500-2800:- för en exportröntgen.

får man med ryggen i exportröntgen?

Liknande trådar

Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 152
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 124
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
438
Senast: Mearas
·
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka