vad i hela världen kan det va?

L

Lindis

Jag fattar ingenting:confused: har en ponny som varit sjuk i några veckor men som blev bra och vi fick förja gå ut med henne mm.
Innan hon blev sjuk så har hon aldrig varit öm men nu efter hon varit sjuk så var hon jätte öm hovis kom ut och skulle slå på skor men tyckte igentligen inte det behövdes då hon inte var öm när hon tryckte mm. Jaja fick henne till att sko henne fram iallafall någon dag efter så vill ponnyn inte gå alls :crazy: hovisen kom igen och klämde och kände och fatta inget då hon inte är öm i hoven. Ringde ut veterinären direkt som först också trodde att hon bara var öm även hon klämde mm och tyckte inte heller hon var öm ihoven. Hitta inga hovbölder ansåg inte det var fång och ingen patellaupphakning. Vad i hela friden kan det va? får alltså använda "våld" för att få henne ur boxen :cry: går på smärtstillande visst hjälper det men det är minimalt. Ni kloka bukemänniskor vad i hela världen kan det va varken hovis vet eller jag fattar något:crazy:

Sv: vad i hela världen kan det va?

Russet ja hadde en kort sväng va likadan vetrinärn hitta inget sen lämna ja ut han på foder, då upptäckte vi att han hadde både erlichias (osäker stavning) och fångkänning. Så prova med att ta ett blodprov ifall de skulel vara fästingburen sjukdom. Med tanke på klimatet finns de flera st, har sett dom på mig själv när jag varit ute i skogen och promenerat.
Mvh Hanna

tog ju blodprov för någon vecka sedan då hon skulle "friskförklaras" men kanske borde ta ett nytt?

min systers häst blev likadan .det började med att hovis skodde hästen , dagen efter låg hon i hagen o kunde inte gå , skorna togs bort o hon blev lite bättre ett tag sen blev hon sämre igen då både vet. o hovis togs ut , ingen visste vad det var men absolut inte fång vilket det visade sej efter ca 6 mån att det varit det hela tiden, då undrar man vad dom gått sin utbildning.:confused:

Har ni kollat upp muskulatur och liknande?
Så att hon inte är öm högre upp och därför inte är villig att röra sig.
Har hon andra 'symtom' förutom att hon ej går - svettas hon, hård i muskler osv?
Har ni kollat upp rygg? Om det var jag hade jag fortsätt uppåt och undersökt efter fel..

Fortsätter det skulle jag rekommendera att åka till klinik.
Hästen har ju ont om den inte rör sig, och gör inte veterinär mer på hemmaplan som hjälper - till klinik!

Senast ändrad:

nä fy vad hemskt. Tror nog innerst inne att det inte är fång men något är det har puls bägge bak nu med:S

veterinären vi använderas har klinik med men dem har ju röntgen mm i bilen så slipper vi åka så underviker vi det nog för hon kommer aldrig klara av att stå där :S
Sen fundera jag med på det här med musklerna hon har ju varit sjuk och har inte gjort något på 5 veckor plus att hon bara är 3,5 år så hon har ju aldrig varit i någon hård träning. Innan hon var sjuk så fick hon massage med jämna mellanrum (och var super fin). Men med den smittan vi hade så har ingen utomstående fått vara här men får ringa massören i morgon. Helt mysko är det men hon har ingen feber svettas inte ända man kan anmärka på är att hon är dålig i magen vilket hon varit sedan hon blev sjuk:(
Nu i eftermiddag fick vi henne att gå kanske 20-25 meter men när hon är på väg att sätta ner bak " normal" så drar hon tillbaka bena svårt att förklara men ser jätte konstigt ut men men gick ju iallafall några meter även om det tar tid jo just det. När man skall vända så vrider hon bara bak vill inte lyfta och trampa eller vad man skall säga:S hoppas du fattar lite av mitt snurriga inlägg:D

Vad har ni haft för smitta? Är det efter smittan hon blivit så här dålig?
Låter i mina ögon som det är någon bieffekt av den i så fall, vad ni nu hade.
Unghästar är ju ganska känsliga mot olika slags sjukdomar.
Att hon är dålig i magen kan ju ha att göra med om hon ätit medicin eller liknande.

alltså hade ett virus som tydligen inte har något namn då dem inte sett det innan fick sluta medicinera kanska tidigt då dem visa tecken på magsår. Var såpass dåliga att det stog på dropp länge och var nära på att inte klara de:S imed dem var så dåliga så stog dem i boxen minst 2 veckor och var typ bara ute och gick med dem i stallgången och det är efter det som hon blev sån. Idag fick tjejen som rider henne sitta upp något steg i stallet(gick självmant men väldigt sakta) och då sa hon att hon kändes jätte stel iryggen:S och bak ringde massören hon kommer i helgen sen kommer vet och skall kolla andra ponnyn så skall höra om dem inte kan ta ett nytt blodprov igen. Får ju en hel del smärtstillande och då borde hon ju bli bättre väl? hur lång tid tar det innan man märker en förändring när dem går på finadyl?

Fast om det är ett virus dem aldrig sett förut kan det ju ha anledningen till varför hon beter sig som hon gör.
Då vet man ju inte vad viruset kan åstakomma i hästens kropp.
Tycker du ska låta henne vara ett tag och som sagt prata med veterinären.
Låter som hon sakta men säker börjar komma tillbaka och rör sig lite.
Ge den tid den behöver, eftersom inte veterinär vet eller sett det tidigare är det nog det bästa.

Smärtstillande lindrar ju bara, det förbättrar inte vad felet nu är med din häst.
Den kan göra henne bättre, men inte helt frisk.
Om nu finadylen hjälper så borde man se skillnad efter några dagar.
Vet nu inte hur många dagar din vet. bett dig ge henne,
men det borde märkas några dagar efter första om det nu hjälper överhuvudtaget.

ja imed dem inte kände till viruset så vet vi ju inte riktigt vad vi skall göra hon har ju fått finadyl 4 dagar tror jag och skall ha det 4 dagar till. Och hon går endas om man tvingar henne dock behövdes inte spö idag:D
Sen känns det som man skjuter upp probelemet genom att ge henne smärtstillande och låta henne stå i boxen vad händer sen? jajja vet är på väg så får åka till stallet och fråg ut henne:D något måste dem ju kunna göra då ponnyn verkligen har ont:(

Liknande trådar

E
Hästmänniskan Detta kommer bli ett lååångt inlägg... jag måste få skriva av mig.. kanske finns det någon som kan känna igen sig lite. Även om jag ännu...
2
Svar
24
· Visningar
3 599
Senast: ellan84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka