Vad hjälper mot fästingar

C

CeciliaHeikne

hittade runt 30st svarta prickar under magen på Bonnie igår, Antar att det är fästingar men som itne hunnit suga blod ännu. Men dom sitter fast och jag fåt inte bort dom. borstade masor massor och tog på myggmedel.. haha fråga mej itne varför blev så äcklad och ja tänkte att dom aknske tyckte de var beskt och drog sig ur, men icke

finns de något medel man kan spruta på. för det är en omöjlighet att få bort annars!

Sv: Vad hjälper mot fästingar

Det sägs att vitlök i fodret ger resultat. Jag tror inte det finns nåt du kan spraya på för att fästingen ska släppa då den väl är där. Man får försöka hitta något i förebyggande syte.
Jag ger mina vitlök i år, men det är första gången för just mot färstingar så jag kan inte garantera att det är bra, men dom säger det...
/cj

Försök att få bort fästingarna, det är viktigt att försöka få bort hela fästingen, huvud och ben och kropp, kläm inte på kroppen då kan det komma in blod från fästingen till hästen, ta tag i fästingens huvud och vrid bort den.
Är fästingen liten kan det vara svårt att få bort den, låt den då vara.

Swich poure on är ett bra medel mot fästingar.
Min häst hade fått många fästingar i ansiktet som jag tog bort, jag tog på swich poure on och nu har jag inte sett fler fästingar på hästen.
Det är ett ganska starkt medel och vissa hästar tål det inte, men prova, det fungerar bra. Finns att köpa bla. på Granngården (Lantmännen). Rätt dyrt, 350 kr, men behöver bara ta på lite medel som sedan håller 4 veckor. :smirk:

Swich fungerar även mott knott.

Kanske någon annan kan hjälpa dig att ta bort fästingarna. :smirk:

Om fästingplockare!

Den här http://www.evient.se/otom.asp?nav=b som består av två "minikofötter" ska enligt min syster funka väldigt bra på sällsynt motstävig långhårskatt, och då borde det väl funka på hästmagar också?

Jag har den här http://www.katt.nu/kattbutik-spinn.htm med "lassoögla", men den är svår i päls och kräver att den fästingen sitter på håller sig stilla. Bra på människor i alla fall, och den eller liknade finns på apoteket.

Såna här http://skarv.snf.se/store/itemdesc.asp? http://www.doktorn.com/product_detail.asp?item=467 sku=3653&categoryid=uteprylar har jag aldrig lyckats nåt vidare med...

Såna där små svarta brukar trilla bort om man pillar på dem med nageln. Eller så får du helt enkelt ta bort dem en och en med fingrarna. Det tycker jag är det allra bästa, så känner man om man har bra tag eller inte så får man lättare bort hela.

Har också prövat en annan metod, på hundarna dock, om de har haft någon fästing som sitter ex. nära ögat och de inte vill att man tar den.
"Vicka" och pilla på fäsingen när man kommer åt så brukar den till slut bli irriterad och släppa, eller så dör den helt enkelt. Vet inte vad det beror på, men den funkar i alla fall :p :D

Min häst har haft såna äckliga småttingar i massor nu (på huvudet och i öronen, på benen och på bringan).
Jag hällde på Switch Pour On nu i veckan och idag hade hon faktiskt bara fem stycken.

Använder Switsch på min lille häst, han har inte haft en ynka gfästing, medans alla andra hästarna har haft massor :p

tack för alla tippsen men tyvärr går det ju ej att få bort dom när dom itne hunnit suga något blod men ändå sitter fast. Och ja kan itne låta 40 fästingar sitta kvar =/

bööööööööl hahaha

Mynta2 skrev:
Flytta till Norrland...bästa mirakelkuren mot fästingar ;) :p

yepp har nog aldrig stött på en fästing, kanske nån, men inte vad jag kommer på just nu.

fästingar är såna djur som bara gör tillvaron till ett helvete för alla andra :smirk:

Det bästa sättet att ta bort en liten fästing är med en pincett från en swiss army knife. Jag hade en kanin som fick en fästing där man målar kajal i i ögat :eek:

Den tog jag med en sån pincett. På första försöket :cool:

/Jane

Liknande trådar

Hundhälsa Undrar vad ni har för tips angående att upptäcka/förhindra fästingar? Vi bor ju i norrland och jag hade aldrig sett en fästing förrän...
Svar
15
· Visningar
2 728
Senast: pulkaskurk
·
C
Hästvård Här är receptet... Fick häromdagen eller itne ja, utan hästen förståss. Iaf ett anfall av äckliga fästingar. Säkert upp till...
Svar
8
· Visningar
2 952
Senast: CeciliaHeikne
·
Övr. Katt Skulle behöva lite snabb hjälp här, d e så att min mamma har tagit hand om en övergiven kattunge på ca 3 veckor, och den är alldeles...
Svar
8
· Visningar
1 093
Senast: Vilya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama