Vad hitta på med en 1½ åring?

J

Jenny054

Jag har blivit med min första unghäst. :laugh:

Har alltid hållt på med hästar, var en ridskoletjej som kunde hänga i stallet dagarn i ända, nu sen 6år har jag en egen VBL-tjej född 99 så hantera en häst vet jag hur man gör..

Men jag undrar vad man kan hitta på min den yngre?
Vill ju att hon ska bli en lugn och stabil tjej så att säga.

Givetvis pysslar jag om henne varje dag genom att rykta, spolar ben vid behov, kratsar hovar och även promenader i grimma och med den andra hästen med så hon får vänja sig med att vara ute och se "farliga" saker.

Men vad kan man mer hitta på? Det är ju inte som att ha en hund man ska lära "sitt", "stanna" och "ligg" direkt. ;)
 
Sv: Vad hitta på med en 1½ åring?

Mer än det du gör behöver du inte göra med en så ung häst. Lite pyssel och en liten promenad i veckan räcker gott :)
 
Sv: Vad hitta på med en 1½ åring?

jag har precis börjat lära min åring att bli tömkörd, min plan är att köra in henne i vår. Men det är absolut inget måste att börja med något mer än vanlig hantering.

Viktigaste just nu är ju mest att hålla ordning på hovarna och låta dem växa och busa i hagen.
Unghästar är en bok som jag tycker är jättebra med tips och förslag på aktiviteter som är lagom för varje ålder.

"Stanna" är i och för sig något som är väldigt praktiskt att lära dem. Visserligen ska de ju kunna stå uppbundna men med min gamla häst var det väldigt praktiskt att kunna justerna hinder och bommar när jag var själv i ridhuset eller i paddocken. Då var det bara att sitta av, "parkera" honom och fixa det som behövde ändras. En häst som är van att stå still är också guld värd när det kommer till inridning och uppsittning. Tycker det blir vanligare och vanligare med hästar som inte lärt sig stå stilla när man ska sitta upp...
 
Sv: Vad hitta på med en 1½ åring?

Viktigaste är att unghästen får gå tillsammans med andra unghästar :) helst kanske på en lösdrift.
 
Sv: Vad hitta på med en 1½ åring?

jag har precis börjat lära min åring att bli tömkörd, min plan är att köra in henne i vår. Men det är absolut inget måste att börja med något mer än vanlig hantering.

Där sa du något, dock har jag inte en susning om hur det går till så det får jag faktiskt fråga någon i stallet om hur man går till väga.
Vet att en tjej i stallet brukar tömköra sin gamla "gubbe" ibland.
Men nu kanske det kommer en riktigt dum fråga..
När man tömkör, använder man inte bett och träns då?
Tycker det är för tidigt och börja med sånt nu när hon är så ung.

Unghästar är en bok som jag tycker är jättebra med tips och förslag på aktiviteter som är lagom för varje ålder.

Blir bibblan imorn då och leta efter den boken!


"Stanna" är i och för sig något som är väldigt praktiskt att lära dem. Visserligen ska de ju kunna stå uppbundna..

Det är något jag är väldigt noga med..
VBL jag har är riktigt skötsam hon med och det är som du säger, guld värt med en häst som står stilla!

Hon ska lyssna på mig och stå still och faktiskt så har hon skött sig riktigt bra nu när hon blivit ryktad.
Stått stilla precis hela tiden och inte alls bråkat och trampat omkring, men det kommer säkerligen komma lite tros så småningom..:grin:

Däremot hovarna är hon inte van med tror jag, hon är absolut inte dum eller så utan bara fattar inte att hon ska lyfta dom så det övar vi på och ger mycket beröm när hoven är klar.
 
Sv: Vad hitta på med en 1½ åring?

jag joggar min 5km 5 dagar i veckan. ökar med 1km i veckan. hon blev inkörd i våras.
 
Sv: Vad hitta på med en 1½ åring?

Det finns massor att saker att göra, men jag tränar bara korta pass. Detta gör jag med mina unghästar:
* Lasttränar
* Skuttar över bäckar
* Förflyttning av: bog, bakdel, sidepass, ryggning, gå i vagn, longeras (vallas)
* Spolar av på sommaren
* Ensamhetstränar, dvs. ska kunna stå ensam i stallet och i hagen
* Promenerar i skogen


När mina hästar är runt 2-3 år börjar jag köra in dem, och sedan rider jag in dem runt 3-4 års ålder.
 
Sv: Vad hitta på med en 1½ åring?

... Och så tricktränar jag förstås! Superkul, och det aktiverar huvudet på dem. Min 3-åring kan följande tricks:
- Sidepass mot mig och från mig
- Rygga på tre olika sätt
- Apport
-Sparka boll
- Buga
-Kompliment
- Snurra runt
-Stå still
 
Sv: Vad hitta på med en 1½ åring?

Tack! :)
Ska bli riktigt roligt och få hålla på enbart från marken nu ett tag.

Men trickträna? Hur sjutton funkar det?
 
Sv: Vad hitta på med en 1½ åring?

min blir ju avspolad och hon är nu trafiksäker. går lugnt och avslappnad i grimskaft. vänj henne vid sele o träns redan nu så blir det mkt lättare för dig sen.
 
Sv: Vad hitta på med en 1½ åring?

Ja du... man bestämmer vilket trick hästen ska lära sig, och sedan tränar man med hjälp av antingen godis eller utan. Det är ungefär som att svara på hur man gör när man rider, vet man hur man gör är det enkelt, annars är det lättare att titta på någon annan som kan och sedan testa själv.
 
Sv: Vad hitta på med en 1½ åring?

Där sa du något, dock har jag inte en susning om hur det går till så det får jag faktiskt fråga någon i stallet om hur man går till väga.
Vet att en tjej i stallet brukar tömköra sin gamla "gubbe" ibland.
Men nu kanske det kommer en riktigt dum fråga..
När man tömkör, använder man inte bett och träns då?
Tycker det är för tidigt och börja med sånt nu när hon är så ung.

Jag har vant min vid bett. Tog några gånger då hon fick på sig tränset över grimman(ingen nosgrimma) och lite godis och sen fick hon några nävar kraftfoder i krubban att tugga runt med bettet i munnen. Själva tömkörningen hade jag tänkt börja med att tömköra i grimma eftersom jag har kännt mig för okunnig för att börja göra något bettet så tidigt, annat än att ha det i munnen. men så råkade min hovis erbjuda sig att hjälpa till och med hans erfarenhet av att ha kört in massvis med unghästar och hans lugna sätt med dem så litade jag helt enkelt på honom med att det var ok att börja med bett. Däremot så tror jag att jag så fort vi är lite mer varma i kläderna med tömkörningen kommer vänja in henne på något bettlöst också så man inte måste använda bett i allt man gör.

Innan vi började med tömkörningen har vi övat in igångsmackning och ptroo väldigt bra innan så jag behöver inte ta i henne för att stanna. Bara lirkar lite höger och vänster för att svänga.

Han har lett henne i en longerlina kopplad till grimman och jag har gått bakom med tömmarna. Succesivt har han rört sig mer och mer ifrån henne så hon lyssnat mer och mer på tömmarna och min röst än på att följa honom.

Min var också lite oförstående med hovarna i början. Mitt tips är att börja med att ge berömmet så fort hon lyft hoven om det är det hon har lite svårt för att förstå. Så började jag så hon kopplade berömmet till själva lyftandet. Att hålla den uppe kommer oftast lätt när man väl får upp hoven.

Jag pysslar kanske 2-3 dagar i veckan, resten av tiden går hon på sin lösdrift. Tömkörningen har vi precis börjat med och det blir väl en sån aktivitet eller en liten promenad typ 1 av de dagar jag är i stallet. Övriga så kollar jag att hon mår bra, tar hand om hennes mugg :-/ (enda plusset är att vi har introducerat att bli tvättad på benen) och myser lite. (såklart! )
 
Sv: Vad hitta på med en 1½ åring?

min blir ju avspolad och hon är nu trafiksäker. går lugnt och avslappnad i grimskaft. vänj henne vid sele o träns redan nu så blir det mkt lättare för dig sen.

Spolar av ben här oxå vid behov.
Trafiksäker är hon inte riktigt än, jag har ju bara haft henne i några dagar på hemmaplan så att säga så nu i början blir det turer med min andra häst som är lugnast i stan så att säga..
Ser bebisen att den stora hästen är lugn så blir ju hon det. :)

I grimma går hon riktigt fint, i regel lite bakom och ska inte preja och ha sig.
 
Sv: Vad hitta på med en 1½ åring?

Tack! :)
Ska bli riktigt roligt och få hålla på enbart från marken nu ett tag.

Men trickträna? Hur sjutton funkar det?

jag leker lite ibland ute i hagen... vet inte om det är några trick, men hon har till exempel lärt sig att backa på kommando genom att jag hittade ett härligt kli-ställe på rumpan, hon började backa upp för att man skulle fortsätta klia så jag lade till kommando, drog lite i svansen och sa back back, berömde med att klia för minsta lilla steg bakåt. Provade sen att flytta mig längre och längre fram tills hon förstod vad jag ville av bara ord-kommandot..

Känns lite som att det är som att lära hundar trick. Man har något de gillar, godis eller kel och så bryter man ner saken i små beståndsdelar som man sen sätter ihop. Om man tänker efter vilken kombination av beståndsdelar en öppna består av så är till exempel apport inte såå komplicerat.
 
Sv: Vad hitta på med en 1½ åring?

Min 1½ åring har fått vara med om:
*Blivit klippt (även huvud & ben)
*stå snällt när man verkar/kratsar hovarna
*Bli ledd i grimma
*stå snällt uppbunden
*tvätta svans och ben
*Pälsglans och annat spary
*bli täckad utan att reagera
*börjat träna honom på stå uppställd

Kommer under höst/vintern:
*börja gå men han på promenader
*Kanske låta honom gå som handhäst när jag kör någon av de andra
*vänja honom vid träns (om jag får tag i ett litet nog)
*börja longera/tömköra
*gå med han över bommar
*träna lite förflyttning
*fortsätta med att träna på stå uppställd

Fick min lilla för 4 veckor sedan och då var han ohanterad och hade varken blivit ledd eller verkad innan.
 
Sv: Vad hitta på med en 1½ åring?

Lastträning är jättebra att träna vid ung ålder. Har lärt min 1,5 åring att gå in före mig in i transporten och stanna där. Han går ut när jag "drar" lite i svansen. Det är så underbart att kunna lasta och köra själv. Även om man inte kör till massa tävlingar och sådant nu så har man med sig det hela livet. :) Körde idag min till vet. för vaccianation. Det var ca 2 månader sedan jag senast lastat honom och han gick in snällt och var lugn under hela tiden.

Jag tricktränar även min häst för att aktivera honom mentalt. Jag använder en klicker som man har till hundar ni vet. ;) Han vet verkligen att klicket betyder godis och på det sättet blir han inte heller naffsig. Han har inte ens försökt tigga godis av mig utan att få klick. Och detta trots att han får mycket godis :D
Jag får honom att komma till mig lös i hagen eller ridhuset. Han kommer även travande när jag vill det. Klicken är jättebra redskap eftersom jag kan belöna honom på avstånd. Visst jag kan säga att han är duktig, men det blir mer direkt så här. Nu hinner jag inte skriva mer. Kvällsmat. :D Är nog lika bra. Kan bli hur mycket som helst annars. :D
 
Sv: Vad hitta på med en 1½ åring?

Förutom vardagshanteringen brukar jag och min åring utforska världen omkring oss. Igår passade jag på att gå ut och gå med honom medan skogsmaskiner och annat bröte stod vid sidan av vägen och sågade ned träd. Vi bruksleker, alltså jag har introducerat presseningar, bommar, pulkor, olika slags bollar, sopsäckar och så vidare. Har dessutom börjat lägga in kommandon för gas och broms.. :p Jag 'aktiverar' honom en gång i veckan, det räcker gott!
 
Sv: Vad hitta på med en 1½ åring?

Ta med som handhäst när du rider/kör, det är jättenyttigt för dem att följa med de äldre är min bild. Dels har unghästarna tyckt att det är roligt (särskilt araben och framför allt när man galopperade), jag tror att de blir trygga, särskilt då jag i regel rider själv även när jag rider hästar första gångerna, dessutom har hästarna jag har ridit med handhäst varit kalas på att fostra dem lite smått under ritten.
 

Liknande trådar

M
Hästmänniskan Jag är på gång med att skaffa en ny häst, endera så köper jag eller så tar jag på foder. Jag har sen tidigare också häst, och hela mitt...
Svar
7
· Visningar
1 277
Senast: Flingtrasan
·
S
  • Låst
Hästmänniskan För snart en vecka sedan ringde en tjej till mig och frågade om hon kunde få hyra in sina två unghästar hos mig. Hon berättade att hon...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 799
Senast: mysko
·
  • Låst
Hästhantering Begreppet Horsemanship - God hästhållning/Gott hästmannaskap, grundar sig på de regler och lagar som styrs enligt Djurskyddslagen...
Svar
0
· Visningar
23 658
Senast: IngelaH
·
Övr. Barn Vet inte om jag lägger denna helt galet nu, men vilket ställe bättre än Buke kunde jag hitta för att ventilera dessa funderingar...och...
Svar
9
· Visningar
1 099
Senast: tgd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp