Vad heter medicinen jag fått?

prusiluskan

Trådstartare
Hjälp, sitter med ett recept och söker på fass djur för att läsa lite om ev biverkningar. Jag är antingen helt rubbad som inte får fram någon info om medicinen, eller så har veterinären skrivit en hel del bokstäver fel. Jag läser det till: Sputolysin, oralt pulver samt Prednisonum, 200 mg

När jag googlar får jag träff på sputolysinet, som går att köpa på en utländsk sajt. Men där nämns såklart inga ev biverkningar (det är ju en kommersiell sajt, så det finns såklart iiiiiiinga biverkningar :angel: )

Någon klok som kan hjälpa en förvirrad prusiluska som inte har tumme med fass?

Sv: Vad heter medicinen jag fått?

Nej, det är inte prednisolon. Det trodde jag också först, men när jag lämnade in beställningen på apoteket förklarade de att prednisonum är ett preparat som tillverkas efter beställning. Antar att det är det som spökar till det för mig i fass - att det är någon form av specialare. Det står inte ens någon innehållsförteckning på burken, så jag har verkligen ingen koll på vad det är jag trycker i hästen.

Tack för hjälpen, låter ju rätt så tryggt med sputolysinet i all fall!

Obs det är länge sen man visade att prednison på häst inte fungerar pga det inte omsätts till den verksamma substansen prednisolon.
PL

Obs det är länge sen man visade att prednison på häst inte fungerar pga det inte omsätts till den verksamma substansen prednisolon.
PL

Vad är verksam substans i prednisonum då? *nyfiken* Söker man på utrikiska på det + häst får man nämligen upp prednison som verksam substans, därför jag trodde det gick att söka på det?

Ja prednisonum är säkert prednison. Men prednison i sig är inte aktivt utan fungerar först när det omsatts till prednisolon o den omsättningen fungerar mkt dåligt just på häst.
PL

Ah, då är jag med. Det du menar är alltså att TS fått medicin utskrivet till sin häst som har dokumenterat dålig omsättning för just häst? =/

Mycket intressant! Veterinären som skrivit ut är nyutexad, och borde väl då rimligen känna till detta? Blir lite orolig, känns verkligen inte som om jag har lust att utsätta hästen för en medicinering som inte har bra prognos!

prednisolonkapslar till häst är ganska vanligt att man använder. Att de specialtillverkas beror på styrkan, tabletterna till människa är mycket svagare än kapslarna till häst! :)

Yes, på receptet står det tydligt prednisonum - kanske ska tillägga att veterinären kommer från ett nordiskt grannland, och kanske därför använder sig av en något annorlunda ändelse???? Men det står helt klart inte prednisolon.

:o läste visst lite slarvigt där då...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka