Vad heter färgen? -britter-

Elegant machinery

Trådstartare
Jag har flyttat hemifrån och känner att jag vill köpa katt, förmodligen kommer det bli en britt, eftersomjag träffat så många trevliga av dem och de verkar lugna nog att kunna bo på 38 kvm som innekatter, något som mina huskatter inte skulle vilja.

Jag googlade runt och läste om rasen och hittade en färg som jag blev allderles kär i. Någon som kan hjälpa mig och berätta vad den kallas? Colorpoint nånting har jag fått för mig?

2902541490028231914QblFRZ_th.jpg

Sv: Vad heter färgen? -britter-

Ja, colourpoint. Eller maskad i vardagstal. Katten på bilden ser blåmaskad ut.

Britten är underbar. Den är dock markbunden och jag tycker man bör ge britten mycket springyta. Inte för att 38 kvm inte räcker, men möblera gärna så att den kan dra sina race genom hela lägenheten. Sen ska man vara medveten om att den hårar. Massor. Det blir ibland väldigt jobbigt, men tittar man på en britt som sover så kommer man över det rätt fort.

Vad är lite päls i maten mot det här?
Bild185.jpg

MissFideli, brittägd sen 1997

En bekant till familjen hade två blå britter när jag var yngre, och de var hur goa som helst, så de har satt sina spår :love:
Håret kan jag stå ut med, när man har en varm mjuk katt i sängen så slår det nästan allt.

Är de maskade ungarna ovanliga föresten?

Senast ändrad:

Jag träffade min första britt 1997, den jag köpte då. Är fast sen dess, den är ju så söt så man kan liksom inte bli annat än kär :love: Och pälsen är ju underbar (på katten :smirk: ), så himla mjuk och go!!

Om du bor i Sthlm så rekomenderar jag S*Javeliner's eller S*Always om du vill ha colourpoint och inte åka så långt. Även S*Scripsi's finns, men jag är osäker på om dom har några honor som bär colourpoint nu.

Jag säger som MissFideli, de hårar extremt mycket och det kommer att bli regelrätt hårsanering vid varje veckostädning om du har en britt på 38 kvadratmeter.

Men de är sötast i världen och extremt gosvänliga. Då menar jag inte att de kommer och av sig själva, men de är så mjuka och bulliga. Jag och min älskling har en överenskommelse om att jag får pussa och gosa hur mycket jag vill när hon är halvtrött, annars kan jag glömma det! :D

Som sällskapskisse tycker jag att britten (iallafall Mis, har inte träffat några andra britter på det sättet) är helt perfekt. Hon är väldigt sällskaplig och vill alltid vara med, men håller sig ändå på avstånd. Hon är också väldigt snäll och medgörlig och finner sig i precis allt, även om hon piper ynkligt för att visa sitt missnöje. :love:

DSC_0224_redigerad-1liten.jpg

Nu har jag hittat en liten kisse som jag kanske ska köpa, är det något speciellt man ska tänka på innan köp? Jag har bara haft huskatter tidigar och där har man aldrig veterinärbesiktigat. Gör man det på raskatter?

Raskatten måste vara besiktad, intyget får inte vara mer än 7 dgr gammalt heller. Detta enligt förbundet som uppfödaren är med i. Den ska också vara vaccinerad 2 ggr om uppfödaren är med i SVERAK, men jag tror att alla brittuppfödare är seriösa. Du får gärna PM:a stamnamnet om du vill, jag är nyfiken :p

Kom ihåg att vi vill ha bild sen! :bump:

Jag vill också veta stamnamnet m.m. :angel:

Denna Choklad-maskade britt heter Javeliner's Tonique Darling, kallas Sessan...

12560965.jpg

Hoppas hennes bebbar också blir maskade bara då hon är parad med en hane som kan bära maskanlaget :d

Det skulle uppfödaren fixa sa hon. Åhh, nu är det två veckor tills jag kan hämta honom. Längtar redan! :D

20070718%20falcon1.jpg

Uppfödarbild

Visst är han! Nu blir det till att näta balkngen och köpa massa tillbehör tills han kommer till sitt nya hem! :D

20070709%20f1.jpg

Så himla bedårande!!!!! :love: :love: :love: *smälter som smör...* :love:

Sötnos!!
Hans mormors far är pappa resp morfar till mina britter :) Och då farfar till Sirisiris britt.

haha, va lustigt! :D

Hur är det med britter, borde jag köpa klätterträd osv eller kräver de inte mer än "vanligt möblemang"?

Ja, klösträd är väl i princip alltid nått att rekomendera ifall du vill slippa sånt på möblerna. Däremot kanske inte britterna är jätteberoende av höjden, det är en rätt markbunden ras. Men trots detta så gillar endel att sitta högt och spana. Jag hade förr ett träd som var 160 cm högt, det tror jag var ganska lagom.
Sen vet jag inte hur din blir, men mina har lite problem med att hoppa högt. Nu är mina rätt stora och rejäla, vilket såklart kan påverka. Men jag får ställa lite mellanhoppgrejer om dom ska kunna ta sig upp i fönster och annat. Fördelen är att dom inte kommer upp på t.ex bänken så länge jag inte ställer nått som hjälper dom i närheten :p

Liknande trådar

Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 546
Senast: Asko
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 516
Senast: Imna
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 925
Senast: Lager
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 148
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar