Vad har vi fått för skit?

Saeta

Trådstartare
För ca 1,5 sen blev min pojkvän dålig i magen. Det började med magsmärtor och övergick till diarré a la vatten. Det blev värre och han fick feber och förkylningssymptom. Det blev lite bättre men fortfarande lös i magen.

Tydligen hade hans pappa också varit likadan i magen ett par dagar tidigare.

Den här veckan som varit så har han mått precis lika. En förbättring i fredags men samma lika på lördagen. Nu har det smittats över till mig och som någon vet så har jag en extremt stor fobi för illamående och allt sånt.

Jag har idag mått fruktansvärt illa. Ätit några jordgubbar på kvällen och druckit ett glas Cola. Jag är också otroligt lös i magen.
Igår träffade jag mamma och umgicks med henne. När hon vaknade idag hade hon också samma symtom. Magont, feber, förkyld och lös i magen.

Två till i vår närhet har haft precis lika. Men vad 17 är det för något? Ingen har mått illa förutom jag. Inget spyende eller så.
Jag har proppat mig full på Primperan och har fullständig panik. Klarar inte en dag till med det här. Är så rädd att spy eller att någon annan ska göra det.

Vad tror ni det kan vara? Något skumt virus som går just nu eller en märklig magsjuka?
 
Det låter som ett norovirus, tycker jag (vet inte vad det heter på svenska, sorry! :o). Vissa är supersmittsamma och man kan bli riktig dålig. Kallar ni det för vinterkräksjukan i Sverige, kanske, eller är det något annat?

Om ni mår riktigt dåligt och inte får behålla någon vätska är det ju absolut läge att ringa vården för att prata med någon.
 
Det är ju uppenbart någonting som är väldigt smittsamt. Men du behöver nog inte oroa dig för kräkningar, då hade ni med största sannolikhet redan kräkt :)
 
Igår träffade jag mamma och umgicks med henne. När hon vaknade idag hade hon också samma symtom. Magont, feber, förkyld och lös i magen.
Vad tror ni det kan vara?
Uppenbarligen extremt smittsamt, så stanna inne tills det går över så du/ni inte smittar fler! Ring 1177 och rådfråga.
 
Det låter som ett norovirus, tycker jag (vet inte vad det heter på svenska, sorry! :o). Vissa är supersmittsamma och man kan bli riktig dålig. Kallar ni det för vinterkräksjukan i Sverige, kanske, eller är det något annat?

Om ni mår riktigt dåligt och inte får behålla någon vätska är det ju absolut läge att ringa vården för att prata med någon.
Heter norovirus på svenska också :) Tycker det låter som att det hållt i sig lite för länge för att vara det dock.
 
Alltså det konstiga är ju att ingen har mått illa eller spytt. Därav min tveksamhet till vinterkräksjuka/magsjuka.
Dock kan man ju bli magsjuk utan att spy...
Inte är det bättre idag heller.

@whwycd , absolut stannar vi inne så vi inte smittar någon. Vet själv hur förbannad och rädd jag blir av att höra folk som struntar i smittorisken. Så självklart är vi inne. Det verkar ju smitta oerhört lätt eftersom tydligen 2 till (som vi endast träffat en timme för en vecka sen) också är dåliga. Precis samma sak, bara vattenlös i magen, feber och förkylningssymtom som gått över på någon dag (förutom magen som hållt i sig). Knas är det!
 
Tja, VAD det är kommer ni nog inte att få reda på. Helt klart något virus. Jag hade något liknande för några veckor sedan. Illamående, ingen aptit, diarré, troligtvis lite feber en dag (äger bara termometer till djuren ;) ), lite ont i halsen och snorig. Och TRÖTT. Bara att vila, dricka mycket och vänta ut det, antar jag!
 
Alltså det konstiga är ju att ingen har mått illa eller spytt. Därav min tveksamhet till vinterkräksjuka/magsjuka.
Dock kan man ju bli magsjuk utan att spy...
Inte är det bättre idag heller.

@whwycd , absolut stannar vi inne så vi inte smittar någon. Vet själv hur förbannad och rädd jag blir av att höra folk som struntar i smittorisken. Så självklart är vi inne. Det verkar ju smitta oerhört lätt eftersom tydligen 2 till (som vi endast träffat en timme för en vecka sen) också är dåliga. Precis samma sak, bara vattenlös i magen, feber och förkylningssymtom som gått över på någon dag (förutom magen som hållt i sig). Knas är det!
Du var ju ut och träffade din mamma, som du då smittade?
Håller hon sig inte ifrån människor så har du ju bidragit till att sprida smittan. Jag hoppas att hon inte jobbar med människor eller livsmedel! :crazy:
men, som sagt - ring 1177.
 
@bettysmatte Antar att jag inte kommer få reda på vad det är. Men undrar ändå :P
Det är ju som du säger bara att vänta ut det!

@whwycd Nja, jag var inte sjuk då. Jag skulle ju knappast gå ut om jag visste att jag smittade. Lite smartare än så är jag nog.
Mamma jobbar inte längre. Och nej, jag tror inte hon heller är så pass korkad att hon skulle gå ut om hon smittade.
Ringa 1177 tänker jag inte göra. Känns bara onödigt.
 
Jag förstår inte riktigt vad du vill ha för svar? Vanlig magsjuka? Jag tycker inte alls det låter skumt eller ovanligt. Alla reagerar olika på olika virus, och de olika virusen ger lite olika symtom.

Du verkar vara väldigt besatt av alla magsymtom, för du har startat flera trådar om just illamående/magsjuka/kräkningar.
 
Jag trodde frågan var rätt tydlig i mitt första inlägg. Jag undrar helt enkelt vad det kan vara då jag inte tycker att det låter som en normal magsjuka och eftersom fler varit sjuka med samma symtom så undrar jag ännu mer vad det är. Det är dessutom inte alla i familjen som är sjuka utan 2 har klarat sig helt. Och då använder dom samma toalett också.

Din sista mening, @em-pirre , vad menar du med den? Vad vill du ha för svar?
Ja, jag är "besatt" av allt som har med magsjuka/illamående/kräk/spyor att göra eftersom jag har sån jävla fobi för det.
Då är det nog kanske inte så konstigt ;D tycker jag iallafall.
 
kan det vara ett rotavirus, kanske? Det kan ge förkylningssymtom också förutom magsjukesymtomen. Jag som lever i en familj med flera barn är ganska van vid dessa infektioner: Vi vuxna brukar oftast bli förkylda (ibland känning av lite dålig mage), medans barnen blir riktigt magsjuka (har även hänt att det varit tvärtom...). Ibland klarar sig någon i familjen utan att bli sjuk, det är inte så konstigt, tycker jag.
KRYA PÅ ER!
 
@Tualma Det låter som att det skulle kunna vara rotavirus faktiskt. Vi är bara vuxna i familjen (eller ja, yngsta är 20). Men det låter troligt :) Tack för ditt svar och TACK!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
14 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp