Vad har Olle för färg??

Sv: Vad har Olle för färg??

Viltfärgad är brunröd ja, men det är egentligen en mönstrad katt men ett annat typ av mönster. Viltfärg som färgnamn används bara på 2 raser, abessinier och somali, men den färgen är egentligen samma som vilken brunmönstrad katt som helst.

Det beror ju helt på HUR man uppfattar skoj..känner man människan så ok..känner man till div inlägg..så ok..Jag känner henne INTE...Så ska jag då uppfatta det som skoj trots jag inte ens vet hur hennes humor funkar ?

Ja, med den smilisen bredvid så brukar det vara ett skämt. Och med den forumleringen så... Den är ju rätt komisk så jag förstår inte riktigt hur man kan missförstå det.

Ja. det är en högdräktig Maja, hon har ungarna i kindpåsarna--------->;)<---------

Hemskt ledsen men jag klarade inte att förstora smileyn. Den betyder att man skämtar. Skojar. Humor.:smirk:

Tyckte också det var kul :) men har ju läst Sassys inlägg om Maja med Bäbismaggen...

Hur ser en viltfärgad ut egentligen då? Inte för det spelar nån roll, men kul att veta?

adii04.jpg

Det är en genetiskt svart katt med ett augotianlag som ger den bruna tonen i pälsen och det svarta i topparna. Det finns 4 olika augotianlag, tabby, tigré, spotted och så detta tickat. Dvs mönstringens utseende.

Vilken vacker kisse! :love: Vilken ras är detta?

Tack för all info! :bow:

Precis i min smak. :) Ser inte alltför tanig ut heller...

Det skulle kunna vara en heterozygot tickad (dvs en katt med bara ett tickningsanlag, då blir det lite mer ränder).

Här är ett exempel på en sådan katt (korsning aby/huskatt):
svarttickad.jpg

Fast om du säger att ränderna blir mer framträdande i vinterpäls så är jag lite tveksam, vet inte om tickade katter kan ha ränder på kroppen öht.
Men det skulle kunna vara en viltfärgad/svarttickad katt, eller så är det en "dålig" svarttigré med svagt mönster.

olle2.jpg

Jag vet inte mer om hans föräldrar förutom vilken färg dom har. Räddade Olle från att skjutas på en Bond gård där dom (enligt dom)hade för mycket katter och kattungar. Bättre att sterilisera/kastrera då kanske?!? Tycker jag..Hans ränder blir mer ihopsuddade på vintern och tydligare på sommaren. Verkar som att det finns en massa varianter på Olles färg, vet inte vilken som stämmer bäst, men jag är jätte tacksam till alla som svarat!! :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Enda sättet att få en mer rättvis färgbedömning är att lägga in en bild på sidan på honom, så vi ser mönstringen om det finns nått. Det man ser av honom nu säger bara att han är brunaugoti, inte vilken mönstring han har. Han ser tickad ut, ja, men jag vill ändå se sidan för att vekrligen avgöra mer säkert.

Hej Miss Fideli!
Ska iväg till stallet nu, tar med kameran och fotar olle från sidan.
Sätter in bilderna så att dom är där till kvällen. Snällt att du orkar engagera dig...Är så dålig på sånt här.

Ja nu kommer då bilderna, hoppas att dom hjälper mer...
olle4.jpg

olle3.jpg

Jag hade sagt tickad också. En viss mönstring är vanlig, men jag har tyvärr ingen bild på annat än homozygota tickade.

Liknande trådar

Övr. Katt Vad har kattungen egentligen för färg? Han är brun, inte riktigt chokladig utan mer 'dassig' brun. (Tycker pälsen är silvrig i botten...
Svar
18
· Visningar
926
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
731
Katthälsa Hej allihop! Min katt är "omedgörlig" hos veterinär men vi behöver få ta ett blodprov på honom och få veta hans T4 värde + njurvärde...
Svar
8
· Visningar
908
Senast: Sol
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama