Vad har ni i era lussekatter?

Islandshästryttare

Trådstartare
Jag är nyfiken på vad ni stoppar i degen om ni bakar lussekatter? Själv kör jag en väldigt traditionell deg saffranspistiller som fått dra i sprit minst en vecka, socker, salt, rumsvarmt smör, mjölk och vetemjöl. Petar i russin som fått dra i vatten och penslar med ägg innan de åker in i ugnen. I år blev det cointreau som jag lade saffranet i för att det var den spritsorten vi hade hemma men kan vara vad som helst. Ett kort på årets deg som just nu står på jäsning!

IMG_20241207_151153390~2.webp

Saffran, oftast marinerad i rom.
Kardemumma.
Deg efter hur jag känner för att baka (jag är en såndär som höftar degrecept och det blir oftast väldigt bra men tyvärr skriver jag aldrig ner det :angel:).

I utbakningen river jag ner mandelmassa och/eller vit choklad. Tycker att just mandelmassan gifter sig väldigt bra med saffran. Viker ihop och snurrar till lussekatter eller något annat åt det hållet. Ibland pudrar jag guldpulver över (det började som ett sätt att säkra att man inte tar fel typ om man vill ha lussekatter utan mandelmassa).

Gör också en traditionell deg men väljer alltid lantmjölk som har högre fetthalt än 3%, samt rumsvarmt smör. Kör på en extra påse saffran än vad som står i receptet och mortlar den med socker. Jag har tidigare haft saffranspistill som fått dra i sprit men jag tycker att, trots att jag köpt dyr ekologisk, att det smakat mindre än den malda saffranen. Så nu för tiden kör jag malen. Har alltid vaniljsocker i degen.
Russinen låter jag dra i glögg innan jag petar ner. Har genom åren även experimenterat med fördegar och liknande men märker ingen skillnad.

Kvarg, ägg osv i degen har jag inte, det gör den bara torr.

Saffran, marinerar i punsch, dock inte tillräckligt länge för jag planerar dåligt. Får bli ändring på det för första omgången i år fick för svag saffranssmak. :nailbiting:

Mycket russin i degen och två ögon ovanpå.

Pärlsocker efter penslingen.

Receptet jag kör nu är jag supernöjd med, blir så fluffiga och fina.

Russin i degen får mig att se rött, går ju inte ens att peta ut! Borde vara förbjudet!!😡😤

Mandelmassa däremot, det är mycket mycket trevligt att ha i!🤩

Jag gör lusseblobbar utan russin också, eftersom jag vet att det finns udda människor som inte vill ha russin ;) :D

Edit: Däremot är att det alltid sockerhag... eh, PÄRLSOCKER på dem, någon måtta får det vara på avarterna! :mad: :rofl:

Åh låta russinen dra i glögg är ju en väldigt bra ide @Malibu_Stacy jag låter mina dra i vatten men nästa år ska jag testa glögg! Men pärlsocker hur kan man ens komma på tanken :eek:

När jag bakar ut gör jag små förutom en plåt med lite större som flätor, prästens hår med mera. Har massa roliga utbakningar på kort i en gammal kokbok!

Visa bifogad fil 158296
Den kokboken har mamma så den är jag uppvuxen med. Köpte en lika dan på loppis en gång.

Bakar dock inte lussekatter, de blir stentorra!

Jag är också en ”sån där” som marinerat saffranen i sprit och socker länge innan, men har slutat. Ett extra paket saffran i degen ger sjukt mycket mer smak faktiskt.

Gör antingen vanliga lussekatter med russin i, eller en variant på Rimbobullar, eller med mandelmassa men det får inte bli för mycket. Gjorde ett år med både mandelmassa och vit choklad och det blev för sött.

Det här
Den kokboken har mamma så den är jag uppvuxen med. Köpte en lika dan på loppis en gång.

Bakar dock inte lussekatter, de blir stentorra!

Prova det här receptet, och kör absolut så länge som det säger i maskin. Är så nöjd med mina sen jag bytte till det här. Blir lika bra när de tinas i micro efter frysning.

Lussekatter​

2 paket saffran (à 1/2 g)
2 dl socker
2 msk rom eller vatten
50 g jäst
175 g rumsvarmt smör
1-2 dl russin
5 dl rumsvarm mjölk (3 %)
1/2 tsk salt
800 g vetemjöl (ca 13 1/2 dl till 1 sats)
mjöl till utbakning
1 ägg till pensling, pärlsocker och russin till garnering

Stöt ev saffranet i en mortel med 1 tsk av sockret (för 1 sats). Lägg saffranet i rommen eller vattnet och rör om. Låt stå 30 minuter.
Skär smöret i tärningar.
Smula jästen och blanda med mjölk, smör och saffran samt vätskan i en bunke eller en köksmaskin med degkrok.
Blanda i russinen.
Tillsätt resten av sockret, salt och mjöl. Arbeta degen 15 minuter i maskin eller 20 minuter för hand. Låt den jäsa under bakduk 60 minuter.
Ta upp degen på en sparsamt mjölad arbetsbänk. Knåda den lätt och baka ut till lussebullar, ca 40 stycken enkla eller 20 stycken dubbla (för 1 sats).
Lägg bullarna på bakpappersklädda plåtar. Låt jäsa under bakduk ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 225 grader.
Pensla bullarna med uppvispat ägg. Tryck i russin och strö över pärlsocker. Grädda mitt i ugnen 8–10 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.

Jag är också en ”sån där” som marinerat saffranen i sprit och socker länge innan, men har slutat. Ett extra paket saffran i degen ger sjukt mycket mer smak faktiskt.

Gör antingen vanliga lussekatter med russin i, eller en variant på Rimbobullar, eller med mandelmassa men det får inte bli för mycket. Gjorde ett år med både mandelmassa och vit choklad och det blev för sött.
Oh, Rimbobullar med saffran lät ju absolut trevligt 😍

Russin i degen får mig att se rött, går ju inte ens att peta ut! Borde vara förbjudet!!😡😤

Mandelmassa däremot, det är mycket mycket trevligt att ha i!🤩
Russin I degen borde verkligen vara förbjudet, förutom de i varje snurr. Men jag gillar russin men tycker inte de passar inuti en lussekatt. :D

Men pärlsocker och sockervatten på katterna är nåt ofog jag inte kan med.
Mandelmassa, nixenpixen, inte i de jag ska äta! :D

Det här

Prova det här receptet, och kör absolut så länge som det säger i maskin. Är så nöjd med mina sen jag bytte till det här. Blir lika bra när de tinas i micro efter frysning.

Lussekatter​

2 paket saffran (à 1/2 g)
2 dl socker
2 msk rom eller vatten
50 g jäst
175 g rumsvarmt smör
1-2 dl russin
5 dl rumsvarm mjölk (3 %)
1/2 tsk salt
800 g vetemjöl (ca 13 1/2 dl till 1 sats)
mjöl till utbakning
1 ägg till pensling, pärlsocker och russin till garnering

Stöt ev saffranet i en mortel med 1 tsk av sockret (för 1 sats). Lägg saffranet i rommen eller vattnet och rör om. Låt stå 30 minuter.
Skär smöret i tärningar.
Smula jästen och blanda med mjölk, smör och saffran samt vätskan i en bunke eller en köksmaskin med degkrok.
Blanda i russinen.
Tillsätt resten av sockret, salt och mjöl. Arbeta degen 15 minuter i maskin eller 20 minuter för hand. Låt den jäsa under bakduk 60 minuter.
Ta upp degen på en sparsamt mjölad arbetsbänk. Knåda den lätt och baka ut till lussebullar, ca 40 stycken enkla eller 20 stycken dubbla (för 1 sats).
Lägg bullarna på bakpappersklädda plåtar. Låt jäsa under bakduk ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 225 grader.
Pensla bullarna med uppvispat ägg. Tryck i russin och strö över pärlsocker. Grädda mitt i ugnen 8–10 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.
Tack!

Ska testa när sonen kommer till jul, vi kanske kan baka ihop så får hans handlag vara räddaren för hur jag än gör misslyckas jag och det är faktiskt rätt trist med torra lussekatter. Visst, glömde socker i en gång, det blev torra och smaklösa av det också men fungerade utmärkt som smörgås....

Liknande trådar

Hemmet Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel. Ingredienser * 50 g jäst för söta degar (1 paket) * 150 g...
2
Svar
27
· Visningar
3 551
Senast: Rugge
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Försöker att äta animaliska produkter av hälsomässiga och etiska orsaker. Så idag experimenterade jag fram detta recept på citronrutor...
Svar
0
· Visningar
866
Senast: hovtassfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka