Vad har ni för täcken nu?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Corax

Trådstartare
Som rubriken säger, vad har ni för täcken på era dressyrhästar nu?
Är de klippta?
Hur varmt har ni inne i stallet och hur varmt/kallt är det ute?

Sv: Vad har ni för täcken nu?

Jag kan väll svara då fast jag tränar tävlar hoppning också :P

Jag har ett 300g vintertäcke utan hals på dagarna och på nätterna står han med ett stalltäcke 200g, båda utan hals.
Jag har ett halvblod som inte är klippt (ska snart klippa och jag ska ha samma täcken.) Han fryser inte så lätt.

igår var det -10 ute och idag +2, enda ändringarna jag gör är att stalldörren får vara öppen när det är varmare ute :P

Senast ändrad av en moderator:

Jag har 2 oklippta dressyrhästar, de ska klippas i helgen. Ett halvblod och en korsning Lippizaner-PRE. De har just nu ett fleecefodrat 100 g regntäcke på sig ute, inget täcke på sig i stallet. Vi har ca 10 grader varmt i stallet och ute varierar det från +-0 till -8 grader. De står på fri tillgång ute så de håller värmen genom att äta. När det blir kallare får de varsitt vintertäcke med 300 g foder och halvhals på sig och fleece "pyjamas" på sig inne.

Min häst är spårklippt i vinter eftersom han ska gå på lite halvfart och byggas upp.
Han går vid några plusgrader som idag med ett 200grams + fleecefodrat regntäcke. Dagarna som varit då det varit runt -5 så har han faktiskt haft ett 400g vintertäcke. Han har problem i korset och blir lätt stel om han inte har tillräckligt med täcke på sig.

Min häst är hel klippt. Hon står i ett stall som är ganska kallt, ca 5-10 grader (när det är så här kallt ute). Inne har hon ett stalltäcke med 150 grams fodring.

Ute har hon ett Rambo Wug (det tjockaste) är det kanske 300 g. Är det varmare så åker regntäcket på över stalltäcket.

:laugh:

Har helklippt häst som har 250 gr termotäcke inne. Vi har ganska mkt öppet i stallet på natten. Ute har han innetäcket plus 100 gr utetäcke med hals. När det var minus för några dagar sen hade han innetäcket plus 220 gr utetäcke med hals. Tycker det är lite jobbigt nu när vädret och temperaturen växlar så mkt. Från -5 grader till + 7 grader på en dag….. Blir mkt byten fram och tillbaks.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Behöver tips på kyltäcke och kylfilt. Jag tål inte värme längre pga sjukdom och skulle behöva införskaffa ett kyltäcke och eller...
Svar
10
· Visningar
1 143
Senast: Kristall10
·
Hemmet Som rubriken säger - jag vill utöka räckvidden på mitt Wi-Fi, helst både inne i huset och så att det räcker ut till stallet. Har idag...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Monimaker
·
Utrustning Jag har ett Rambo summer series, ett Rambo airmax cooler disc och ett rambo protector disc. Alla rambo och med disc front, samtliga...
2
Svar
26
· Visningar
1 365
Senast: ako
·
Hästvård Jag har läst en hel del annonser för stallplats senaste tiden och frasen i rubriken är väldigt vanlig. Men betyder det att man lägger...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 108
Senast: Apollo 13
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar