Vad har ni för stigbyglar?

Sv: Vad har ni för stigbyglar?

Jag har mark todd ledade på dressyrsadeln och sprenger ledade på hoppsadeln. Kommer nog inte att ha oledade mer tror jag särskilt inte i hoppsadel.

Australiensiska säkerhetsstigbyglar, såna där med svängd utsida. Absolut de bästa stigbyglar jag någonsin haft... :banana:

På dressyrsadeln har jag just nu helt vanliga stigbyglar, men ska byta till mina ledade pga mina knän..
På hoppsadeln har jag sprengers nya BB.

Qwik Out har jag, har bara bilder när jag rider, liksom, hoppas de funkar.

Travframifrn.jpg

Jag har för närvarande ett par säkerhetsstigbyglar med gummisnodd, eftersom jag har en 3-åring med lite bus i...

I vanliga fall rider jag med ett par "sneda", där stigbygelöglan inte sitter mitt på stigbygeln utan mer på insidan. Det är den enda modellen som mina knän klarar av när jag rider längre pass.

Så när unga fröken kommer att ridas mer måste jag välja säkerheten eller knähälsan...:crazy:

Jag har provat olika ledade stigbyglar och sneda fotplattor, men det fungerar inte.

mässingfärgade i dessyren :) Mumma så snyggt =P

Dessa när jag träna och rider hemma:
BajazzoJag1.jpg

Såna här på tävling (OBS: PALLES BILD! Hoppas att det inte gjorde något att jag lånade den, hade ingen bra på mina egna likadana)
6778977.jpg

Sånna där vanliga säkerhetsstigbyglar med snodd på sidan.

Har vanliga rostfria, hööks billigaste modell :D, på dressyrsadeln och sprengers ledade på hoppsadeln.

På mina dressyrsadlar har jag Kiefferstigbyglar, sådana där med själva "hålet" för stiglädret mer på insidan än mitt på, om någon förstod? :p

äh, lägger in en bild:
1030421g.jpg

På mina hoppsadlar så har jag Sprengerkopior på den ena, och sen helgjutna plaststigbyglar på den andra :love:. Båda är riktiga lågprisstigbyglar, men jag älskar dem... :)

På mina dressyrsadlar har jag Kiefferstigbyglar, sådana där med själva "hålet" för stiglädret mer på insidan än mitt på, om någon förstod? :p

äh, lägger in en bild:
1030421g.jpg

Såna är det jag har!! (Om någon inte förstod det...;) )
Fast mina kommer från Globus.

whitetrash,pinky ; Berätta mer om fördelarna med"hålet" mer åt sidan,finns det nackdelar med såna stigbyglar?

Det gör att fotplattan ligger vågrätt trots att stiglädret kommer i vinkel ner mot stigbygeln. För det gör det ju alltid, om inte hästen är pinnsmal...;)

På så sätt blir det ingen vridning i fot- och knäled som kan göra att man får ont när man ridit en stund.:love:

enda nackdelen jag har kommit på är att de inte finns i några varianter, typ i mässing.

Liknande trådar

Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
494
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 951
Senast: Seabaz
·
Utrustning Är sugen på nya stigbyglar och har fastnat för Acavallo alupro. Men så såg jag Hansbos Abrivel som ser typ likadan ut med ytterbåge som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: Kristall10
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med OS-tävlingarna i Versailles ska omkring fem dressyr-ryttare tagits in till förhör hos det internationella...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Födda-24