Vad har ni för stigbyglar?

Sv: Vad har ni för stigbyglar?

Jag har Shires ledade (sprenger-kopior) till båda mina sadlar. Kan inte använda några andra nu, det blir liksom obehagligt.
Men jag började fundera på såna som bl a pinky hade, det verkar smart. Undrar om någon kan komma på att göra en ledad modell av dem! :idea:

Om du är ute efter att få lite mer "nedtramp" så kan jag berätta att fotplattan på mina stigbyglar faktiskt är lite bakåtvinklad. :idea:

Det är helt enkelt de mest perfekta stigbyglar man kan hitta, foten hamnar i perfekt läge helt automatiskt och man kan rida med avspänd skänkel.:)

Låter jag überfrälst?;) :angel:

jag har prestiges vippstigbyglar på min dressyrsadel. Fotplattan är ledad så den vippar bakåt, o fjädrar. Mycket behagliga att rida med :love:

a36.jpg

Bild från: http://www.prestigeitaly.com/elenco.php?padre=5&cat=&id=69

Hansbos ledade utan gummi på sidorna = mkt mer stilrent tycker jag och passar bäst till dressyr.

741025.JPG

Det dumma är ju att de bara är ledade på 1 håll. Sprenger är ju ledade på ett håll till, vilket gör det bra för oss med knasiga knän.

mumin: Är Shires ledade på två håll eller som MT? (tror MT bara är ledade på ett håll i alla fall...)

På så sätt blir det ingen vridning i fot- och knäled som kan göra att man får ont när man ridit en stund.:love:

Precis! Det är största fördelen. Jag har dem av den anledningen.

MT är ledade på ett håll dvs framåt och bakåt inte i sidled som sprengers. Shires är nog samma som MT i så fall, har för mej att jag har känt på dom. Dom är väl också billigare så ajg kan inte tänka mej att de är ledade på samma sätt som sprenger.

Du har rätt, fel av mig. Jag var trött igår o tänkte fram o bak - två håll! :angel:

På dressyrsadeln har jag just nu helt vanliga stigbyglar, men ska byta till mina ledade pga mina knän..
På hoppsadeln har jag sprengers nya BB.

hur mycket kostar de ledade jag har också knä problem. vart kan jag köpa dom ? :D

Liknande trådar

Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
494
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 951
Senast: Seabaz
·
Utrustning Är sugen på nya stigbyglar och har fastnat för Acavallo alupro. Men så såg jag Hansbos Abrivel som ser typ likadan ut med ytterbåge som...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: Kristall10
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med OS-tävlingarna i Versailles ska omkring fem dressyr-ryttare tagits in till förhör hos det internationella...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Ovillig ponny