Vad har ni för stigbyglar på er dressyrsadel?

Martina_m

Trådstartare
Finns ju hur många olika sorter som helst egentligen.

Vad har ni för stigbyglar på er dressyrsadel?
Är det säkerhetsstigbyglar?

Varför har ni dem ni har?

Sv: Vad har ni för stigbyglar på er dressyrsadel?

Sprenger Bow Balance.

För de är bekvämast och min höft hakar inte upp sig lika mycket med dom!

Ledade sprenger, fick dem över när jag köpte BB till hoppsadeln och vill bara rida i ledade :love:

Jag har alltid haft sådana med gummiband på sidan, men nu har jag köpt ett par Sprenger, de svarta, ledade :) Syrran har breda plaststigbyglar. Jag tycker det fungerar med vilket som faktiskt, fast sprengers är skönast utan tvekan!

Sprenger system 4, de ledade med svart gummi. Har Sprenger Bow Balance på hoppsadeln. :love:

Jag har tvärtom. Sprengers svarta ledade på hoppsadeln. Jag rider ju inte lika ofta i den:D.

Jag har den ju när jag är ute i skogen och galopperar. Behöver något stadigt att stå i då, för det kan bli ganska skojiga brallar :devil::devil: Själva hoppningen av hästen överlåtes till modigare hopp-pilot :laugh:

Om ni har bilder, så får ni gärna lägga in det.

Vet inte skillnaden på de olika sprenger.

Själv har jag Kvick-Out. Tycker att de är snygga (att de ser ut som vanliga) och dessutom säkra.
Iom att jag bara har dressyrsadel och även rider ut i den vill jag ha säkra. Och alla gånger jag flugit av, så har de öppnat sig.
Skulle inte våga att bara ha vanliga.

Till min förra dressyrsadel hänge det ett par svarta ledade Sprenger. Hade ett par till hoppsadeln också ;) Hade dem för att spara mina stackars knän som jag regelbundet fick ont i.
Till den nuvarande har jag inte fått tummen ur att köpa ett par Sprenger Bow Balance, men så fort jag får det så ska det vara ett par sådana till den ;)

Har rotat fram två jättedåliga bilder på mina :D

Bow Balance:
img_0498_66837738.jpg

"Vanliga":

Jag har också Kwik-Out på dressyrsadeln. Det känns stilrent och säkert :)

Har alltid haft modellen med "svängd utsida", amerikansk modell kanske den heter? men tycker att dom är fruktansvärt störande när man ska rida dressyr.. jag vrider in foten och lägger tyngden på utsidan = fossingarna skulle behöva en kant som håller emot där.

Men skulle man nu trilla av så fastnar ju inte foten iallafall, upplevelsen att släpas efter en häst är INGET jag rekommenderar!

Som 10-åring på sköthästen under framridningen på en hopptävling blev han helt plötsligt jätterädd för något, brallade ett par gånger och sen hängde jag där, gummisnodden på stigbyglarna löste inte ut sig och efter det har jag aldrig använt dom med gummisnoddar på sidorna igen..

Säkerhetsstigbyglar = något jag tycker alla borde ha :)

Sprenger, kan inte rida i annat då får jag ont i knäna. Har haft mina i säkert 10 år nu tror jag!

Jag har "Vanliga" sprenger på dressyrsadeln, och bow balance till hoppsadeln.
Men har ridit lite mer i än vanligt i hoppsadeln senaste månaden och kommit på att bb faktiskt känns bättre och ger mig ett något stadigare skänkelläge, så jag ska byta så fort jag kommer ihåg. :)

Kan ju svara på din fråga om varför jag har de jag har också:
Först hade jag vanliga sprenger på hoppsadeln, och på dressysadeln var det vanliga stigbyglar med bling och en "säkerhetsplatta" mellan stigbygeln och stiglädret (ville ha någon form av säkerhet då min häst var ung när vi köpte hon). Men den plattan löste inte ut en gång när jag ramlade av, så då tog jag sprengerstigbyglarna från hoppsadeln till dressyrsadeln och köpte bow balance till hoppsadeln. :) Är nu ca 2½ år efter väldigt nöjd med båda stigbyglarna!

Det blev en lång historia nu:p men om det är någon som ska köpa nya stigbyglar rekommenderar jag sprengers bow balance :bump: (förutsatt att man inte är allt för konservativ och kräks av den blåa färgen...:D)

Senast ändrad:

Jag har helt vanliga rostfria på både dressyr- och hoppsadel.

Har haft ledade också, men det gillade mina knän inte alls.

Har bara ett par helt vanliga rostfria som är hemmablingade, matchande sporrar finns :D Har tänkt många gånger att jag borde ha ett par säkerhetsstigbyglar, då vi har 20 minuters skritt till ridbana där man kan möta läskiga saker (skidåkare, golfspelare, golfbilar, traktorer) och det händer ju att hästen far iväg. Men peppar peppar har jag aldrig ramlat av hästen ännu och har ridit honom i typ fyra år. Har däremot säkerhetstigbyglar på hoppsadeln. Fast de jag har behöver bytas ut. Dom är smala så har man några lite kraftigare skor finns risk att fastna. Får se till att byta ut dom, INNAN det händer nåt.

Jo, det vore kanske bra innan det händer.

Jag har haft min häst i nästan exakt 2 år, unghäst som nu är 5 kan ju tilläggas och flög av honom precis i början när han stod kvar hos säljaren, och andra gången jag flög av var för snart 1 månad sedan. Flög då av och bröt armen uppe vid kulan i axeln. Är väldigt glad att jag hade säkerhetsstigbyglar och att jag inte fastnade. Att släpas efter hästen + den smärtan, det hade jag nog inte klarat!

Men nu längtar jag tills jag kommer upp i sadeln igen (vid jul typ), och då FÅR jag inte trilla av. Slut med det nu;)

Jag har sprenger bow balance..ingen aning om varför, de känns säkert tror jag! :p

Liknande trådar

Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
491
Övr. Barn Det är bara att inse, jag måste hitta ett tuggummi som är OK för barn/ungdommar… Men vad finns på ICA, COOP, Willys, City Gross mm som...
Svar
4
· Visningar
669
Senast: 95johsv
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 925
Senast: Seabaz
·
Övr. Katt Då bägge katterna bara vill dricka ur kranen och jag är less på starta och stänga av kranarna hemma så funderar jag på fontän. Funkar de...
Svar
5
· Visningar
331
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst