Vad har ni för stigbyglar på er dressyrsadel?

Sv: Vad har ni för stigbyglar på er dressyrsadel?

Rider alltid med säkerhetsstigbyglar, så KwikOut på dressyrsadeln de är enkla och säkra!

Om man nu vill ha säkerhetsstigbyglar finns det ju betydligt säkrare och snyggare varianter än den australienska.

Sen beror det ju helt klart på hur mycket pengar man är beredd att lägga på ett par stigbyglar.. speciellt om man har många hästar och många sadlar.

Om man nu vill ha säkerhetsstigbyglar finns det ju betydligt säkrare och snyggare varianter än den australienska.

De är inte speciellt säkra heller. Lättare för hela foten att glida in genom dem t ex. Inte säkrare än gummibands-varianten i alla fall. Allt beror på HUR man fastnar....

Precis det jag menar.

Priorterar man ekonomi och säkerhet skulle jag rekomendera stigbyglar med gummiband.

Jag rider med Sprengers svarta ledade och har *vanliga* stigbyglar med kilformade gummiplattor när jag hoppar ;)

*kl*

Sprengers stigbyglar (de ledade och bow balance) räknas väl som säkerhetsstigbyglar?
Men hur är de säkra? Eller vad är grejen med dem?

Det tror jag inte att de gör. De löser ju inte ut på något vis. Däremot kan jag tänka mig att de är svårare att fastna i än vanliga hårda för att de kan "ge med sig" iom att de är ledade.

Precis det jag menar.

Priorterar man ekonomi och säkerhet skulle jag rekomendera stigbyglar med gummiband.

Gummibandsstigbyglar är något jag inte är speciellt kompis med. Jag fastnade i dom och släpades efter en gång, det har aldrig hänt med den svängda modellen - visst beror det väl på HUR man fastnar också, men ja.. :)

Jo, man kan väll fastna i det mesta. Risken ökar ju också om man har fel skor/stövlar eller för små stigbyglar.

Men överlag tror jag gummibandsstigbyglar är betydligt säkrare.

Kl

Jag har sprengers ledade på dressyrsadeln. Ska önska mig ett par bow balance i julklapp hade jag tänkt. Sparar mycket på mina knän med de ledade har jag märkt.

*kl*

Har sprengers ledade på dressyrsadeln, och vanliga med gummiband på hoppsadeln. Så fort ekonomin tillåter blir det ett par Bow balance till hoppsadeln! Jättesköna, har man väl vant sig vid dom känns alla andra hårda och stumma!

KL

Jag har Mark Todds säkerhetsstigbyglar. Tycker de är kanon!

De är inte speciellt säkra heller. Lättare för hela foten att glida in genom dem t ex. Inte säkrare än gummibands-varianten i alla fall. Allt beror på HUR man fastnar....

jag har alltid haft dom, o håller med lite att dom faktiskt kan bli farliga, ibland har hela min fot bara åkt igenom o fastnat när jag ridit dressyr, har fått försöka sparka loss foten. Så jag vill byta,,,men vill enbart ha säkerhetstigbyglar...är det KwikOut som är dom säkraste att ha!?
(om ngn vet)

Safestyle säkerhetsstigbyglar och Safe Rider verkar säkra. X'Up från Freejumpsystem har väl lite samma funktion som Safestyle men med tillhörande stövel.
Själv har jag MH Quick release på ena hoppsadeln och på ena dressyrsadeln, gillar dom. Dom är välbalanserade trotts "gummislang" utsidan.
På de andra har jag plaststigbygel med bred, ställbar platta.

Hejgjutna plaststigbyglar föredrar dem då de inte blir lika kalla på vintern som vanliga srigbyglar, dessutom trivs jag oerhört bra med dom.

Instämmer i kören som har Sprenger Bow Balance! :love:

Har dom för att dom är så himla mycket skönare än alla vanliga/oledade stigbyglar, samt att jag tycker att jag får en mycket stadigare fot som jag inte behöver "tänka på".

Alldeles vanliga stigbyglar av dammodell i mässing. (inga säkerhetsstigbyglar alltså)
För att de är bekväma och snygga.

Liknande trådar

Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
491
Övr. Barn Det är bara att inse, jag måste hitta ett tuggummi som är OK för barn/ungdommar… Men vad finns på ICA, COOP, Willys, City Gross mm som...
Svar
4
· Visningar
669
Senast: 95johsv
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 925
Senast: Seabaz
·
Övr. Katt Då bägge katterna bara vill dricka ur kranen och jag är less på starta och stänga av kranarna hemma så funderar jag på fontän. Funkar de...
Svar
5
· Visningar
331
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst