Vad har ni för stigbyglar på er dressyrsadel?

Sv: Vad har ni för stigbyglar på er dressyrsadel?

Hua! För de svängda modellerna! Det är de enda stigbyglra som jag har lyckats fastna i.
Till råga på allt få rjag grymt ont i foten av att rida med dem, gissningsvis för att de inte blir lika stabila i och med "svängen" på utsidan.

För att svara på frågan i tråden:
På dressyrsadeln har jag säkerhetsstigbyglar med gummiband på sidan. Har länge funderat på att byta ut dem dock, men inte fått ändan ur vagnen.

På hoppsadeln har jag ett par kvick-out som jag är jättenöjd med (fast man får smörja dem ibland då de börjar gnissla)

Sv: Vad har ni för stigbyglar på er dressyrsadel?

Men överlag tror jag gummibandsstigbyglar är betydligt säkrare.

Håller helt med dig där.

De stigbyglar med svängd utsida tycker jag inte förtjänar att kallas säkerhetsstigbyglar då det är många i min närhet som fastnat, även jag (under ridning).

Har även hört om de som släpats efter skenande häst :crazy:

Personligen tycker jag att vanliga stigbyglar är säkrare än de med svängd utsida, men allt beror såklart på omständigheterna.

På mina sadlar, hopp och dressyr, har jag ledade på hoppsadeln och helt vanliga stilrena på dressyrsadeln.

Liknande trådar

Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
491
Övr. Barn Det är bara att inse, jag måste hitta ett tuggummi som är OK för barn/ungdommar… Men vad finns på ICA, COOP, Willys, City Gross mm som...
Svar
4
· Visningar
669
Senast: 95johsv
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 925
Senast: Seabaz
·
Övr. Katt Då bägge katterna bara vill dricka ur kranen och jag är less på starta och stänga av kranarna hemma så funderar jag på fontän. Funkar de...
Svar
5
· Visningar
331
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka