Vad har ni för stängsel till era hästar???

W

windy

Vad har ni för stängsel till era hästar? Vad för ras? Vilken höjd har ni på elband/trådar/rep/bräder? Hur gör ni som har hage där både shettis och stor häst ska gå? :confused:

Sv: Vad har ni för stängsel till era hästar???

windy skrev:
Vad har ni för stängsel till era hästar? Vad för ras? Vilken höjd har ni på elband/trådar/rep/bräder? Hur gör ni som har hage där både shettis och stor häst ska gå? :confused:

runt våra hagar har vi trä stolpar (runda) med breda elband (vita) vi har både små och stora hästar i hagen och har därmed 3 st band, ett högt, mellan och lågt, det låga e typ 30.40 cm från marken, funkar jätte bra :D

Hej.... trästolpar runda,breda elband har vi med..Men vi har 2 band bara..Har 2 araber...Men förut hade vi en shettis...Och då hade vi bara 2 trådar..och det funka utmärkt..!!!!!En duktig shettis:)

Jag har tre vita 10mm elband. Den lägsta kanske 30-40 cm från backen och den högsta ca 1.10. Runda trästolpar med åtta stora steg mellan varje...:p Har en liten shettisbäbis och en varmblodsfarbror. Hade en utbrytar shettis där förut men det löste jag genom att dra en till tråd precis under den understa och sätta den i ett jordspett så att stöten vart värre för det lilla livet när hon fick för sig att springa igenom:devil:

Vi har viltstängsel.
Trästolpar med 5-trådig "järntråd". Understa tråden sitter 25 cm från backen. Övriga sitter med jämnt fördelat till högsta tråden som sitter på ca 125-120 cm höjd.
Bakom det har det gått: Varmblod, Arab (D-ponny), Connemara (C-ponny), Welsh Ponny (B-ponny), Welsh Mountain och shettisar.

Anledningen till att vi har viltstängsel är att vi har en hel del björn här i skogarna, som tidigare varit in i hagarna och tagit en hel del av våra får och lamm, så när vi gjorde viltstängsel åt fåren,så gjorde vi också det även till hästarna.

Senast ändrad:

Vi har tre st. eltrådar, den översta ligger på ca. 140- 150 cm och den lägsta ligger på ca 30-40 cm (tror jag) Just nu går det ett vbl. där, men det har gått en D-ponny och en bruksnordis där också... Har haft en hagar där både storhästar och shettisar har gått och där har vi haft ungefär samma höjd på tråden.

Vi har elband och trästolpar. Vi har endast två trådar, men jag komme förmodligen att sätta dit en till i vår.

ja det e trästolpar ca 150 skulle jag tro me 3 band.Vi har polarstaketet heter det o ska funka bra på vintern för tjälen gör ju att elstängslet inte funkar så bra o detta behöver man inte "stoppa i backen".+ och - tror jag att e själva finessen ska finnas i bandet så att strömmen ska va lika stark.

i stallet jag har hästen är det A-staket med tre slanor och staketet är väl ca 150 högt.Nu finns där visserligen bara storhästar.. men jag har svårt att tro att en liten ponny skulle ta sig ut..Det är för trångt mellan nedre slanan.. för att det ska gå att krypa under ..

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar