Sv: Vad har ni för proteininehåll i era ensilage?
Tack alla som svarat! Verkar inte vara helt ovanligt med höga proteinvärden i ensilaget. Är det för att det kan skördas tidigare (inte lika väderberoende) som hö månne??
Jag har också "hört i busken" att proteinöverskott som ges via grovfodret inte har samma negativa effekter som allltför mycket lättlösligt protein via kraftfoder/proteintillskott (ex soja.mjöl, baljväxtmjöl) Är det någon som vet mer om hur det är och i så fall varför?
elle12 skrev:
Jag har problem med vårt hösilage. Smältbart protein 110g/kg ts, energi 10.5 MJ/kg ts, ger en kvot på 10.47. Vårt stora problem är att ts är 35%!! Om en häst på 600 kg ska få i sig minst 1 kg ts/100 kg ska man ge den 6 x 1/0,35= 17 kilo och då får de i sig alldeles för mkt protein! Har ej köpt detta foder själv , det ingår i hyran, har nu bytt till eget foder vilket medför en väldigt dyr månadskostnad eftersom stallägarna tycker att de ha ett bra grovfoder och man ej får dra av för eget foder. De vill ge max 8 kg/dag, men då får hästen inte i dig tillräckligt med fibrer, hästen äter inte så mkt halm så att det kan täcka fiberförlusten (max ngt kilo per dag).
Oj, ts på 35% låter lågt! (se tråd
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=622885http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=622885) Hur klarar hästarna magarna?
Om jag gämför med mina (protein/MJ ovan) så får de:
18 kg av ts 47% = 8.46 kg torrsubstans
Det är ganska små pållar 153cm och 160 cm "ridhästmodell". ok, blir klart proteinöverskott när jag räkanar på det men jag ger knappt något kraftfoder, bara "smakportioner" + mineraler
Om man räknar på vad du får ge som ingår i hyran:
8 kg av ts 35% = 2.8 kg torrsubstans,
dvs mina får ca 300% mer.
Jag tänker på din stallvärd, h*n kan väl knappast betala mer än 1 kr/kg för ensilaget = 8 kr/dag och häst = 240 kr/månad för grovfodret. Verkar det rimligt med tanke på din totala stallhyra??
Detta tycker jag är ett problem när man har en "all included" hyra. Jag har också varit med om att stallägaren ej ville ge ut grovfoder och även att fodret har varit genommögligt, i ingetdera av fallen fick jag reduktion på hyran fastän jag gav eget grovfoder.