Vad har ni för proteininehåll i era ensilage?

Netika

Trådstartare
Har inte sett så många analyser. Är nyfiken på hur era ligger gällande smältbart protein och MJ.
(Skriv gärna /kg torrsubstans eller skriv ut ts-halten så går det att gämföra:) )

Analysen på det vi har i stallet visar:
Smältbart protein 117 g/kg torrsubstans
Energi 10 MJ/kg torrsubstans
Vilket ger en kvot på 11.7 g smältbart protein/MJ
- dvs nästan lika högt som ren Lusern.
Är det någon som har samma höga kvot??

Sv: Vad har ni för proteininehåll i era ensilage?

Jag har problem med vårt hösilage. Smältbart protein 110g/kg ts, energi 10.5 MJ/kg ts, ger en kvot på 10.47. Vårt stora problem är att ts är 35%!! Om en häst på 600 kg ska få i sig minst 1 kg ts/100 kg ska man ge den 6 x 1/0,35= 17 kilo och då får de i sig alldeles för mkt protein! Har ej köpt detta foder själv , det ingår i hyran, har nu bytt till eget foder vilket medför en väldigt dyr månadskostnad eftersom stallägarna tycker att de ha ett bra grovfoder och man ej får dra av för eget foder. De vill ge max 8 kg/dag, men då får hästen inte i dig tillräckligt med fibrer, hästen äter inte så mkt halm så att det kan täcka fiberförlusten (max ngt kilo per dag).

Har också höga värden, har lite över 101 smbprg torrsubbstans, och 10,1 Mj torrsubbstans. dock är vår ts halt mellan (glömt bort exakta värdet)60- 70 % .

per kg foder har vi 81,32 smbrpg o 8,32 mj . Våra äter även halm så de får i sig tillräckligt mycket grovfoder när vi ger 6- 7 kg,till fjordingarna. Höga proteinvärden ska ej vara farligt så länge det är i grovfodret har jag lärt mig!

Mitt foder har 39 g smbrp/kg foder och 3,7 MJ smbrp/kg foder, så förutom låg ts så ska hästen även för att få "rätt" energimängd ha mycket höensilage. Har aldrig hört det där om att högt protein i grovfoder skulle vara annorlunda än högt protein i kraftfodret. När jag gav min "rätt" mängd med avseende på ts och energi blev hon svullen i bakbenen, några andra hästar blev dåliga i magen av en mängd motsvarande 1 kg ts per 100 kg häst ( man får ge mellan 15-20 kg till en normalstor häst). Jag ger som sagt inte detta foder längre, men tycker att det är konstigt att de som har odlat och skördat vallen tycker att det är bra värden.

Finns viss skillnad på var olika foder bryts ner i hästens matsmältningssystem. Ensilage och hö till exempel bryts ner i grovtarmen (passande namn) och kraftfoder i tunntarmen. Så det har betydelse i vilket foder som proteinet finns.

Ok, då vet jag skillnaden mellan hur proteinerna bryts ner. Finns det någon generell gräns för hur mycket protein hästen "tål" från grovfodret eller är det individuellt, kan de bli dåliga av för mycket protein eller bryter de ner allt?

En fråga!
Vi har 60 g smb p/kg foder o 6.6 MJ, alltså en för hög kvot.
Jag ger mina olja, betfor o havre utöver hösilaget.

Men om man inte vill ge kraftfoder då? Gör det något? Hästarna får ju hull av energin och ska den täckas enbart mha hösilaget så får de i sig dubbelt så mycket protein än vad de bör ha?! :confused:

Masse skrev:
Finns viss skillnad på var olika foder bryts ner i hästens matsmältningssystem. Ensilage och hö till exempel bryts ner i grovtarmen (passande namn) och kraftfoder i tunntarmen. Så det har betydelse i vilket foder som proteinet finns.
Fel, proteinet i grovfoder bryts huvudsakligen ner i tunntarmen, tveksamt om hästar överhuvudtaget kan ta upp aminosyror i grovtarmen.
PL

lundsbo skrev:
En fråga!
Vi har 60 g smb p/kg foder o 6.6 MJ, alltså en för hög kvot.
Jag ger mina olja, betfor o havre utöver hösilaget.

Men om man inte vill ge kraftfoder då? Gör det något? Hästarna får ju hull av energin och ska den täckas enbart mha hösilaget så får de i sig dubbelt så mycket protein än vad de bör ha?! :confused:

Vad är det för slags hästar du har o vad utför de för arbete?
För mkt protein är som sagt inte skadligt när det kommer från grovfodret, men pröva o öka kilona stegvis långsamt om du ska öka givan, de lätt att de får bl a gallor. Vi har bl a en fjording som ska ha 300 smbrpg egentligen , men idag får han i sig 512 ! han hade lite gallor i början men de försvann efter någon vecka eller 2 och han verkar må bra trots den höga kvoten o protein givan.

om du inte ska ge så mkt hösilage så det täcker mj behovet så är det nog bra att fortsätta med oljan o betforn om det blir för lite energi, havren däremot tror jag inte behövs(innehåller ju en del protein o det är ju mer mj du behöver?!)

Tack alla som svarat! Verkar inte vara helt ovanligt med höga proteinvärden i ensilaget. Är det för att det kan skördas tidigare (inte lika väderberoende) som hö månne??

Jag har också "hört i busken" att proteinöverskott som ges via grovfodret inte har samma negativa effekter som allltför mycket lättlösligt protein via kraftfoder/proteintillskott (ex soja.mjöl, baljväxtmjöl) Är det någon som vet mer om hur det är och i så fall varför?

elle12 skrev:
Jag har problem med vårt hösilage. Smältbart protein 110g/kg ts, energi 10.5 MJ/kg ts, ger en kvot på 10.47. Vårt stora problem är att ts är 35%!! Om en häst på 600 kg ska få i sig minst 1 kg ts/100 kg ska man ge den 6 x 1/0,35= 17 kilo och då får de i sig alldeles för mkt protein! Har ej köpt detta foder själv , det ingår i hyran, har nu bytt till eget foder vilket medför en väldigt dyr månadskostnad eftersom stallägarna tycker att de ha ett bra grovfoder och man ej får dra av för eget foder. De vill ge max 8 kg/dag, men då får hästen inte i dig tillräckligt med fibrer, hästen äter inte så mkt halm så att det kan täcka fiberförlusten (max ngt kilo per dag).

Oj, ts på 35% låter lågt! (se tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=622885http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=622885) Hur klarar hästarna magarna?
Om jag gämför med mina (protein/MJ ovan) så får de:
18 kg av ts 47% = 8.46 kg torrsubstans
Det är ganska små pållar 153cm och 160 cm "ridhästmodell". ok, blir klart proteinöverskott när jag räkanar på det men jag ger knappt något kraftfoder, bara "smakportioner" + mineraler

Om man räknar på vad du får ge som ingår i hyran:
8 kg av ts 35% = 2.8 kg torrsubstans,
dvs mina får ca 300% mer.
Jag tänker på din stallvärd, h*n kan väl knappast betala mer än 1 kr/kg för ensilaget = 8 kr/dag och häst = 240 kr/månad för grovfodret. Verkar det rimligt med tanke på din totala stallhyra??

Detta tycker jag är ett problem när man har en "all included" hyra. Jag har också varit med om att stallägaren ej ville ge ut grovfoder och även att fodret har varit genommögligt, i ingetdera av fallen fick jag reduktion på hyran fastän jag gav eget grovfoder.

I vårt hösilage är det 6,4 MJ och 48 smrp/kg hösilage torrsubstans 60%. Fullt tillräckligt för de övriga hästarna i stallet. Men inte åt mitt islandssto med 6-månaders hingstföl vid sidan. De får tillsammans ca 12 kg hösilage. Kan inte ge så mycket i hagen eftersom hon går med övriga smällfeta hästarna, vill inte ha henne och fölet ensamma hela dagarna.

Dessutom får stoet 0,7 kg Hippo Alfa och 0,4 kg Soja. Fölet får i egen hink 0,5 kg Hippo Alfa och 0,1 kg soja, han får när jag pysslar med stoet i gången, så hon kommer inte åt hans kraftfoder.

På detta är både sto och föl i fint hull.

Oj, ts på 35% låter lågt!Hur klarar hästarna magarna?
Om man räknar på vad du får ge som ingår i hyran:
8 kg av ts 35% = 2.8 kg torrsubstans,
dvs mina får ca 300% mer.
Jag tänker på din stallvärd, h*n kan väl knappast betala mer än 1 kr/kg för ensilaget = 8 kr/dag och häst = 240 kr/månad för grovfodret. Verkar det rimligt med tanke på din totala stallhyra??

Detta tycker jag är ett problem när man har en "all included" hyra. Jag har också varit med om att stallägaren ej ville ge ut grovfoder och även att fodret har varit genommögligt, i ingetdera av fallen fick jag reduktion på hyran fastän jag gav eget grovfoder.[/QUOTE]

Hästarnas magar blev ej OK, därför har jag bytt till eget grovfoder med "normala" värden som hästen får 8 kg ts av istället. Jag byter dessutom stall den 1/1, det blir för dyrt att köpa eget foder när mman redan har betalat för det en gång. Efter många och långa diskussioner med stallägarna så har de enligt dem ändå ett bra hösilage som man kan ge 8 kg av till vuxna hästar.

öh 1 kr/kg, vad dyrt för hösilage! Vi ger 200 kr för 300- 400 kg balar

_Runaway_ skrev:
Vi har 17 /du läste rätt: sjutton) gram smrp i silaget :angel: :crazy:

Hur mycket ger ni av det till varmblodiga stora hästar, eller ni kanske har kallblod eller ponny som kräver mindre ? Vad har ni för energivärde? Är det per kg foder eller per kg ts?

fjordinghanna skrev:
Vad är det för slags hästar du har o vad utför de för arbete?
För mkt protein är som sagt inte skadligt när det kommer från grovfodret, men pröva o öka kilona stegvis långsamt om du ska öka givan, de lätt att de får bl a gallor. Vi har bl a en fjording som ska ha 300 smbrpg egentligen , men idag får han i sig 512 ! han hade lite gallor i början men de försvann efter någon vecka eller 2 och han verkar må bra trots den höga kvoten o protein givan.

om du inte ska ge så mkt hösilage så det täcker mj behovet så är det nog bra att fortsätta med oljan o betforn om det blir för lite energi, havren däremot tror jag inte behövs(innehåller ju en del protein o det är ju mer mj du behöver?!)

Vi har allt ifrån 1,5 åring, 3,5 åring, 4,5 åring samt tävlingshästar (halblod och fullblod).
Jag tänkte mest på unghästarna som växer.
Är det så bra att de smäller i sig 10-12 kg ts, alltså uppåt 700 g smb p.
Tänker mest på att deras tillväxt kanske skyndas på, lösa benbitar osv.
Hästarna mår bra, inga gallor eller så.

lundsbo skrev:
Vi har allt ifrån 1,5 åring, 3,5 åring, 4,5 åring samt tävlingshästar (halblod och fullblod).
Jag tänkte mest på unghästarna som växer.
Är det så bra att de smäller i sig 10-12 kg ts, alltså uppåt 700 g smb p.
Tänker mest på att deras tillväxt kanske skyndas på, lösa benbitar osv.
Hästarna mår bra, inga gallor eller så.

Hur hög är ts halten då? de kanske inte behöver 10- 12 kg om hösilaget är rätt så torrt. Äter hästarna någon halm när de står inomhus så gör det nog inte så mycket om det fattas något kg ts.

ex vi har ts på 60- 70 %
en häst på 500 kg får 6 kg hösilage = 3,6- 4,2 kg torrsubbstans!
Men han får dock fri tilllgång på halm o han äter massor, o det är ju energi i halmen dessutom!skriver senare ikväll, ska dra nu

10 g smältbart råprotein/ MJ

33 g smrp/kg foder
4.9 mj/kg foder.

Kvot 6.7, jag är nöjd;)

fjordinghanna skrev:
Hur hög är ts halten då? de kanske inte behöver 10- 12 kg om hösilaget är rätt så torrt. Äter hästarna någon halm när de står inomhus så gör det nog inte så mycket om det fattas något kg ts.

ex vi har ts på 60- 70 %
en häst på 500 kg får 6 kg hösilage = 3,6- 4,2 kg torrsubbstans!
Men han får dock fri tilllgång på halm o han äter massor, o det är ju energi i halmen dessutom!skriver senare ikväll, ska dra nu

TS på 65%.
Personligen förstår jag inte poängen med deras foderstater (inte mina hästar...)
Jag har känslan av att folk fodrar "som de alltid brukar göra" och tar inte hänsyn till analysen vare sig den är bra eller dålig.

Våra äter också halm, alla står på halm utom shettisen som får ett kakaor/dag för att slippa ge så mycket silage.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
630
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
418
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 262
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 258
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar