Vad har ni för proteininehåll i era ensilage?

Sv: Vad har ni för proteininehåll i era ensilage?

lundsbo skrev:
TS på 65%.
Personligen förstår jag inte poängen med deras foderstater (inte mina hästar...)
Jag har känslan av att folk fodrar "som de alltid brukar göra" och tar inte hänsyn till analysen vare sig den är bra eller dålig.

Våra äter också halm, alla står på halm utom shettisen som får ett kakaor/dag för att slippa ge så mycket silage.

Vi fodrar absolut inte i år som vi gjorde förra året, förra året fick våra stora hästar 14 kg silage var ! I år får de ju betydligt mindre pga de höga värdena på analysen, har resonerat mig fram till de foderstaeter jag har med folk här på buke och även en foderådgivare, lite har jag även kollat på hippocampus utfodringsprogram. De är lite snåla i beräkningarna kanske men det är ju bara o lägga till lite extra. om man söker på hippocamus och utfodring på altavista så är det på första träffen!

fjordinghanna skrev:
Vi fodrar absolut inte i år som vi gjorde förra året, förra året fick våra stora hästar 14 kg silage var ! I år får de ju betydligt mindre pga de höga värdena på analysen, har resonerat mig fram till de foderstaeter jag har med folk här på buke och även en foderådgivare, lite har jag även kollat på hippocampus utfodringsprogram. De är lite snåla i beräkningarna kanske men det är ju bara o lägga till lite extra. om man söker på hippocamus och utfodring på altavista så är det på första träffen!

OK! Då är vi inne på samma linje.
Har räknat lite på freefarm och ett par av hästarna i vårt stall får 100% mer protein än vad de behöver. Det är väl inte så farligt på vuxna hästar, men 1,5 åringen som bör ha 550g smb p/dag äter nästan det dubbla.
Hur fungerar tillväxten då?
Jag har lärt mig att unghästarna inte ska vara feta pga tillväxtrubbningar, lösa benbitar osv?

Vi har kvot på 6,5
5,7 Mj och 37 Srp / kg foder
TS på ca 60 %
Helt perfekt hösilage enligt mig

Jamen snälla Peter har forskarna på SLU så fel om hur hästens matsmältning fungerar?
Då ska jag givetvis ge mig för det är där jag har lärt mig detta nu i höst om hästens foder nedbrytning. Måste ju vara en helt bortkastad utbildning då?

5,6 Mj och 31 smpr 59%TS. För dålig kvot 5,5 för min pålle så det blir lite extra kraftfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
630
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
418
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 262
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 258
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar