Vad har ni för porslin?

Sv: Vad har ni för porslin?

Jag har sex mattallrikar, sex djupa tallrikar, sex assietter, fyra större matskålar, sex mindre matskålar, en hel massa dricksglas (typ 30 stycken), fyra martiniglas, sju vinglas, sex shotglas, elva muggar. Skulle dock klara mig med matskålarna, min stora temugg, ett dricksglas och en uppsättning bestick, för det är det jag använder om jag inte har besök!

porslin och porslin..fråm ikea hahah

vanliga mattalrikar
assieter
skålar
djupa tallrikar

dricksglas
kaffekoppar/muggar
shotsglas

Jag har Höganäs matta keramiktallrikar i vitt. Är inte så jättenöjd med dem faktiskt, det blir svarta repor efter besticken, så nu efter något års användade ser de inte allt för roliga ut :(

Har 10 flata tallrikar, 8 djupa och 8 assietter, 2 små skålar, mellanstora och två lite större.

Kaffekopparna är från Filippa K, sen har koppar till epsressomaskinen från Duka. Två cappuccinokoppar och 4 för espresso.
Glasen är Dukas egna, de är prisvärda och goda att dricka ur och har tunna kanter. Finglasen är Orrefors Intermezzo. 8 rödvin, 8 vitvin, 8 champagne, 4 martiniglas och en karaff.

Här kör vi på arvegods.
Gröna Anna funkar både till vardags och jul - håller tom för småbarn. Gubben har ärvt en komplett servis.
Sen har vi MINEmuggar och fat till kaffebordet. Blir nog några skålar o annat till den serien då svärmor vill köpa något till oss och vi gillar dom skarpt.
Glas är det IKEAs billigaste till vardags och några ännu billigare vinglas till kalas - dom har jag vunnit på lotteri.

Jag har "Blå Herrgård" från Fyrklövern.
Fick "början" när jag tog studenten och har sen fått lite delar allt eftersom.
Har 12 av alla tallrikar, 6 kaffekoppar, 6 tekoppar... uppläggningsfat, salt/pepparkar, ljusstakar... En finurlig snurrbricka med tillhörande skålar (perfa för tacos!), små portionsskålar och...
En hel faslig massa. Mycket använder vi dagligen och en del ligger fortfarande oanvändt. Det är inte så ofta vi bjuder på stora fina middagar... :)
Glas har vi från ÖB eller nått... Raka typ "drinkglas". Vi har både klara och blå så de passar fint till servisen. :)

Jag har massa olika... Till vardags använder jag en brun 70-talsservis, se bild i porslinsjunkie-tråden och en annan 70-talsservis. Samlar på Aïda Azur och har en engelsk gammal komplett servis till fint också, finns bilder på dem också:D

Bestick har jag också olika, har en komplett samling med bestick med handtag av smide, en Rosenholm och samlar på George Jensen Bo Bonflis (har 7 av varje nu) och en till lite finare som jag inte minns namnet på (arvegods)

Glas har jag också lite olika, bland annat 16 stycken Boda Nova Joy i grönt och blått, lite glas från Sagaform. karaff från Eva Solo osv. Dock saknar jag bra vinglas, så det är något att önska sig, funderar på Lagerhaus stora faktiskt... Men har faktiskt inte samlat på vinglas än.

Finns det MINEmuggar? Jag har bara glas, och dem älskar jag!

Nä, det är glasen som vi har som muggar. Mitt bryggkaffe håller dom för. Däremot inte min mans skållheta tevatten - där gick nog två muggar innan han gav upp.

Liknande trådar

Hemmet Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad...
Svar
8
· Visningar
441
Senast: Krålus
·
Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 242
Senast: NilHe
·
Hemmet Om man ska göra egen tvål av tvålmassa men saknar tillräckligt många silikonformar (detta ska vara en gruppaktivitet): vad kan man...
Svar
7
· Visningar
448
Senast: Stinaelin
·
Hemmet Behöver tips på var jag hittar rött porslin. Sån julig röd färg så ingen blek eller åt det rosa/orange hållet. Vill ha små tallrikar a...
Svar
7
· Visningar
732
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023