Vad har ni för dressyriga skor och chaps?

sommarminne

Trådstartare
Jag har fått för mig att jag ska sälja ett par av mina stövlar och satsa på skor och chaps istället. Frågan är nu vad man ska ha för något?
Jag har kollat en hel del på Ariat och tycker att det verkar som att dom flesta har dessa men är det bara dom som gäller?
jag skulle vilja ha något ganska nätt och lätt att gå och mocka och även rida i när jag rider ut. Äkta vardagsskor!

Vad ska man tänka på och är det värt att lägga någon 1000-lapp extra på ett par "bra" skor?

(Insåg när jag läste rubriken att det kanske inte finns skor och chaps som är dressyriga;))

Sv: Vad har ni för dressyriga skor och chaps?

Ariat är snyggast tycker jag. Om man vill ha stålhätta på skon finns det i princip bara sånna klumpiga varianter. Förutom ariats då!
Sånna ska jag iallafall köpa när mina nuvarande klumpedunser inte går att använda :)

Ja jag såg också att dom fanns med stålhätta! Hur är ariat i storlekarna då?

Mountain Horse har ett par snygga chaps som har högre båge, sitter riktigt slimmat och finns i alla storlekar.

EXCELLSIOR heter dem som jag haft, men det är konstläder, finns samma modell men i läder också :) Riktigt prisvärda!

Jag antar att du menar att du vill ha ett par relativt nätta skor, och att det är vad du menar med "dressyriga"? :) Om så är fallet så är det bara att kika runt på random butik, sortimentet rör sig åt det hållet tycker jag! Ha dock i åtanke att ett par nättare skor inte är lika tåliga, och även om du lagt en 1000-lapp mer på dem så kommer de slitas av mockandets kontakt med urin som är frätande :D

Jag är dock typen som i regel inte orkar byta skor, har gärna samma på en promenad till stallet, vid mockande och vid både uteritt och dressyrpass. Men de slits ju ut fort! Så jag försöker tvinga mig till att ha gummistövlar i stallet.

Edit.

Jag har samma chaps som NotlikeI tipsar om! Jag gillar den snygga bågen och slimmade passformen.

Edit IGEN.
Kom på att om man är van vid stödet som ett par dressyrstövlar innehar så är de här nog inte så mkt att hänga i julgranen, de är mjuka och inte ett dugg hårda.

Senast ändrad:

Svarar båda här:)

Ska absolut kolla upp dom! Jag rider för tillfället i gummistövlar ute i skogen så dom ger inget stöd heller:D så dom behöver absolut inte va så hårda som ett par stövlar utan bara ge lite grepp och skydda mina stackars vader som får massa blåmärken om jag bara har skor.

De i läder ger aningens bättre stöd :) Så kan vara värt att testa båda och känna efter.

De är iaf de enda chapsen jag tyckt är dressyriga :D Tyvärr klämde min sambo min ena i ytterdörren så "lädret" gick sönder :( Haft dem i 4 år och inte varit försiktig med dem alls men de har hållt! Tyvärr överlevde dem inte sambon min :devil:

Så nu får jag klarar mig med mina väldigt icke dressyriga Tretorn stövlar. Men rider i bomlöst på en gullig lite nordsvensk ute i ingenstans så ska nog överleva ;)

Hahaha dagens skratt!

Jag bryr mig egentligen inte jättemycket om hur jag ser ut ute i skogen men de blir ju så himla äckligt varmt med gummistövlar när man blir varm och sen när de är kallt blir de verkligen KALLT! Så ett par skor känns bättre:)
Ska åka in och klämma och känna på lite olika sorter och se om jag hittar några som passar mina långa och tjocka vader:D

Varför vill du ha skor och shortchaps?

Mkt enklare och smidigare med stövlar ju?
Jag har vardagsstövlar och finstövlar.. Har även ett par ariat devon pro ridskor + ariat chaps till men de används typ aldrig trots att skorna är väldigt sköna.
Men det är enklare att bara hoppa i stövlarna.

r.

De är iaf de enda chapsen jag tyckt är dressyriga :D Tyvärr klämde min sambo min ena i ytterdörren så "lädret" gick sönder :( Haft dem i 4 år och inte varit försiktig med dem alls men de har hållt! Tyvärr överlevde dem inte sambon min :devil:

Själv överlevde mina tills jag råkade rida in i en vägbom och benet blev klämt mellan häst och bom :D Blev en reva som var över en dm i både chaps och ben, upptäckte att det droppade blod när jag red vidare. Köpte ett par nya efter det! Hoppas jag inte gör något lika klantigt med dem!

jag har ett par finstövlar och ett par vardagsstövlar nu men jag skulle vilja ha ett par riktiga ridskor också och då blir de billigaste alternativet att sälja ett par av königsen och skaffa skor och chaps istället :) känns inte riktigt bekvämt att rida med ett par königs i skogen och när det är lite lerigt och dant är de så ledsamt att gå runt i dom ute.
Jag hade fått för mig att de va väldigt smidigt med skor och chaps och svalare? tänker jag fel?

Jag har ett par bruna skor från MH, väldigt nätta och bekväma. Till de har jag bruna shortshaps från Dyon. Tyvärr finns skorna från MH inte kvar längre, men kanske har de någon ny liknande modell. Är de riktigt kallt byter jag ut skorna mot ett par fårskinnsfodrade från Hööks. Perfekt när man rider ut.

vad är det för modell på skorna? dragkedja bak eller uppe på foten?

Du kanske tycker det är smidigare med skor+shortchaps?

Själv tycker jag inte att det är svalare och dessutom krångligare.
Stövlarna hoppar man ju bara i och drar upp en dragkedja.
Ridskorna ska på knäppas/knytas och sen ska shortchapsen på med en dragkedja som alltid sitter dumt till eftersom allt är löst och sladdrigt tills det sitter där det ska jämfört med stövlar som är mer stabila och mindre krångel.

Näe jag gillar inte skor+ chaps :p

Föredrar då hellre en lite grövre allround stövel till vardags som man kan mocka, klampa i leran och rida i skogen med.
Som tex MHs Terranova stövel.

Men som sagt om du vill ha ridskor så är Ariats Devon Pro jäkligt sköna och bra :)
Dock något små i storleken om du ska beställa så gör du klokt i att ta en storlek större än vanligt.

Mina ridskor är bara sådana med "resår" som man hoppar i, sen drar jag på mig chapsen. Lika smidigt som stövlar tycker jag :)

Svalare blir det väl bara om man tar av chapsen efter ridning. Annars märker iaf inte jag någon speciell skillnad. På Sommaren kanske det faktiskt är lite mer skillnad dock.

Jag har ett par Zip Paddock skor från MH och ett par chaps från Dyon. Dessa är utan några krussoduller, släta och stilrena

Tror att det är samma som Charlotte1975 menar.
Dessa finns just nu på Rea hos H*orsem*up

Jag har ett par Dublinskor som jag älskar (dragkedjan uppepå foten). Tycker min kompis Ariat med stålhätta är riktigt obekväma, konstigt nog.

Sen har jag ett par Lami-cell-chaps som jag tycker är riktigt prisvärda :). Mjuka och följsamma, tunnare än Dyons vanliga chaps. Sen finns de bara i tre storlekar om jag inte missminner mig, så om man inte har tur med storlekarna kan nog exempelvis Dyon vara ett bättre alternativ.

för mockning och stallarbete så hade jag tagit ngt billigt med stålhätta, köper jag skor för 2000 så vill jag absolut inte förstöra dem genom att ha dem i stallet :p.

Har mina ariat endast vid ridning, dvs jag gör i ordning hästen i gummistövlar med stålhätta och sen så byter jag skor för ridning. tar på mig gummistövlarna innan jag tar ut hästen igen sen.
för mig är ridstövlar och ridskor ngt man har vid ridning anpassat för ridning :p, stallskor har man i stallet och är anpassade för att gå runt i skit och lera med :p. får ont i knäna av att gå i mina ridskor och ont i fötterna av att rida i mina stallskor.

Intressant tråd :)

Jag avskyr stövlar. Har haft mina Cavallo i snart 2 år och ja, jag tål dem knappt. Jag får hårda knölar bakpå fötterna trots omplåstrade fötter och jag tycker benen står rakt ut som trumpinnar när jag rider :crazy: Då har jag ändå en allroundmodell som ska gå att hoppa i också, alltså inte ens en ren dressyrstövel :o De funkar ok i dressyrsadeln när jag sitter ner mkt men i hoppsadeln är bara att glömma - benen står rakt ut.

Jag har enbart dem för att jag är konservativ och tycker att man ska ha stövlar när man tävlar dressyr. Men man får väl ha sko + chaps upp tom regional nivå? Men jag tycker inte man ser någon som har det och vill väl inte sticka ut alltför mkt...:o Om någon har tips på fina skor + chaps man kan ha på tävling så är det mer än välkommet :angel:

Till vardags har jag en tålig rid- och stallsko, Stable Jodhpur från MH. Den har jag till allt stallarbete och jag tycker den håller bra. Jag har utan stålhätta för att mina fötter inte tål den hårda kanten (:banghead:) men finns en likadan modell med hätta om man vill ha. Protector tror jag den hette.
Jag har ett par billiga chaps från HorseLife som kostade 350 kr och sitter som ett smäck, och jag behöver inte vara rädd för att rispa dem då jag rider ut eftersom man har råd att köpa nya några ggr om det behövs.

Det är ju inget dressyrigt kanske, men tålig vardagsutrustning. Jag skulle hellre köpa en tålig sko för stalljobb och ha en finare modell bara för ridning om jag ville ha en sko. Att kombinera båda blir nog svårt - antingen blir en inte fin nog för dressyren eller så blir den förstörd av stalljobbet ;)

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni för skor på er i stallet? Jag har tidigare alltid ridit i ridstövlar och om jag bara skulle springa ut och mocka eller fodra...
2
Svar
33
· Visningar
3 861
Senast: skiesabove
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 225
Senast: LiviaFilippa
·
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 852
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Hittat att rekommendation på många sidor är 15-20 mm extra i nyköpta skor. 10-15 mm i nätta skor och sandaler. Hur mycket för stora...
2
Svar
21
· Visningar
2 115
Senast: Lupino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar