Vad har ni för bil och släp på B-körkort

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mimmi_92
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 5 376
M

mimmi_92

Jag får inte ihop ekvationen... alla bilar jag kollat på får dra som högst 1460 kg på B-kort, d.v.s, en transport på 1000 kg och en häst på 460 kg = ganska omöjligt.

Vad drar ni eran transport med för bil och vad har ni för trasport?

Sv: Vad har ni för bil och släp på B-körkort

Har ingen transport än, men en Volvo 850 som får dra 1530 på b-kort.

vänta nu...

Totalvikt, betyder det tjänstevikt + maxlast?

saxat från agria: Transporten i sig (tjänstevikt) väger vanligtvis mellan 700 och 900 kg vilket ger en lastvikt på 900-700 kg, det vill säga en stor häst eller två mindre ponnyer. Det förekommer "tvåhästarstransporter" med lastvikt under 500 kg. Observera att övrig last, foder, stallskåp mm ska räknas in i lastvikten.

Så om transporten har en totalvikt på 1200 kg så betyder det att jag får köra den med en häst på 400 kg i (om maxlasten på släpet är under 400 kg) i en bil som får dra 1420 kg?

Nu blev det för luddigt. Hjälp mig nu. Får jag köra det här?

Min bil:

Max släpvagnsvikt: 1600
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1470
Max lastvikt: 450
Totalvikt: 1920

Släpet:

Totalvikt: 1250

Får jag köra det här ekipaget med en ponny på 400 kg i på B-körkort?

Beror på vad ditt släp väger.
Väger det mer än 850kg så får du inte lasta den hästen .
Med den bilen får du dra det släpet . Men hur mycket du får lasta beror på vad släpet väger. Släpets vikt om du ställer den på en våg .Sen får du lasta så mycket som det blir kvar till 1250kg

Vart det luddigt ?

Själv har jag en Volvo som får dra 1530.
Och ett 1500 släp.
Och släpets vikt är 730kg så då får jag lasta in 770 kg så blir det 1500.

Nu kör jag BE men innan så hade jag:
Bil 1450 på B
Släp 1350kg totalvikt varav lastvikt drygt 600kg. I det lastades ett st ponny på ca 450kg.

Inga problem alltså :)

Transportens totalvikt får inte överstiga bilens tjänstevikt och hela ekipagets totalvikt får inte överstiga 3500kg

Dvs du ska hitta en bil med hög tjänstevikt

och en transport med låg tjänstevikt för att få köra så tungt som möjligt på B-kort.

Eller så lägger man ut ca 5000kr och tar E-körkortet! Det är inte svårt och det är värt det om man kör mycket häst! :)

Volvo 945 och dubbelaxlat Brenderup. Fick dra 1460 kg, släpet hade totalvikt 1450 kg och maxlasten har jag för mig låg på 680 kg.

Totalvikten är släpets egen vikt (tjänstevikten) och maximal tillåten last. I mitt exempel vägde alltså släpet 1450 kg - 680 kg.

Nu har jag en XC70 som får dra 1800 kg (BE) och ett Boj med totavikt 2100 kg.

Senast ändrad:

Saab 9-3 2.2 TID, -98, får dra 1500 kg på B, 1600 kg som maximal släpvagnsvikt.
X-Trail Jade inregistrerat på 1500 kg, tjänstevikt= 770 kg --> lastvikt max 730.

Nu blev det för luddigt. Hjälp mig nu. Får jag köra det här?

Min bil:

Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1470
Max lastvikt: 450
Totalvikt: 1920

Släpet:

Totalvikt: 1250

Får jag köra det här ekipaget med en ponny på 400 kg i på B-körkort?
Svarar som någon annan: Ja, du får dra släp+ponnyn med din bil om släpets tjänstevikt är högst 850 kg. Släpets tjänstevikt finns på registreringsbeviset. Om du inte har det, men registreringsnumret, så kan du kolla det på Vägverkets hemsida. Eller fråga den som äger släpet.;)

Senast ändrad:

Jag har en volvo 850

Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1530

En bra B-kortsbil, men inte sen när jag skaffat BE.

Drar en liten transport och en Star trailer diamant. Har inte vikterna på dom just nu.

Jag får bra 1500 med min bil och släpet ligger på 1470kg.

Jag får lasta 750 kg häst i det=)

Jag kör med en C5 kombi...

vi har en Volvo V70 som får dra 1400 kg.
Släpet vi har för tillfället är en Ifor Williams med tjänstevikten 790 kg.
Släpet är typat till 1350 kg
Altså får vi lasta 560 kg i den

men det är som släp försäljaren här sa (föredetta polis)
huvudsaken är att bilen och släpet har samma max last/totalvikt
eller att släpet har mindre än bildens maxlast på b kort. så får man alltid dra 1 normal häst i det. skulle de bli mkt över last om du har bil och släp som går ihop så får du som värst böter
På alla boggi släp får du ha 100 kg över vikt så länge släp å bil går ihop. så vi kan i vårat släp dra 660 kr utan att vara olagliga.

därimot om du har en bil som får dra 1400 å släpet är typat till 1430 tex. Skulle du då bli stannad av snuten så får man lasta av å koppla från släpet å köra vidare utan släp, kan till och med bli av med körkortet.

tror jag skrivit rätt nu.

Bil: Toyota Rav4 -98, får dra 1400kg (har dessutom fyrhjulsdrift)
Släp: Enaxlad Trane -76, totalvikt 1300kg, egenvikt 500kg.

Lastvikten blir 800kg, jag kan alltså dra bägge mina hästar i släpet och med min bil på B-kort. Har små islänningar för er som undrar hur två hästar inte väger mer än 800....

vi har en kylinge,enaxlars med plats för 2 hästar....dock får jag bara köra 1 häst lagligt i den,spelar ingen roll vilken bil det är,då vi har "vägt ner den".... dock väger den ju inte mindre för det,men på papprena så väger den mindre och det ä rju som räknas....
med har man en volvo,så brukar man få dra 1 stor häst i en vanlig transport.... fu borde undvika boggietransporter då de väegr mer...

Volvo 945 -94 som får dra 1500 på B-kort.

Värmlandsvagnen -02 som väger 1360 och lastar 670 kg. Kan väga upp till 1500 kg men det känns inte lönt då vi bara kör en häst, och hästen väger ca 550 kg. Vår andra häst ligger på ca 600 kg så även hennes vikt går i släpet med marginal.

Svarar som någon annan: Ja, du får dra släp+ponnyn med din bil om släpets tjänstevikt är högst 850 kg. Släpets tjänstevikt finns på registreringsbeviset. Om du inte har det, men registreringsnumret, så kan du kolla det på Vägverkets hemsida. Eller fråga den som äger släpet.;)

Ett litet tillägg.
Man bör väga släp och den inredning man tänkt köra häst med. Bara för att det står 850kg tjänstevikt i papperna på släpet behöver verkligheten inte vara så.
// Linda

jag har en volvo 740 GL får dra 1370kg med b körkort man använder även min fars bil för att dra med eftersom den är så himla mycket bättre, det är en audi A6 quattro som får dra 1410kg med b körkort.
jag har en fobo transport som har totalvikt på 1310kg

**raderat** Fattade hur du menade nu.

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 073
Senast: tara
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något... 2
Svar
24
· Visningar
2 013
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vi har börjat fundera på att köpa hästtransport. Verkar vara totalt omöjligt att hitta en transport som är laglig att dra med bilen som... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 270
Senast: super
·
Fordon Ok har fått till mig att jag nu måste välja ny bil i jobbet. Jag är i grund och botten väldigt ointresserad av bilar. Har inga direkta...
Svar
19
· Visningar
1 831
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka