Vad har ni för bil och släp på B-körkort

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mimmi_92
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 5 376
Sv: Vad har ni för bil och släp på B-körkort

jag, eller ja mina föräldrar har en ford scorpio tror jag. En kombi ford iaf som jag brukar låna, den får drar 1500 kg på b kort. Har ett Thule Equiliner boggie 1350 kg släp.

Det beror på vem du stöter på skulle jag vilja säga.

Det är inte så svårt att hålla sig på rätt sida lagen om man bara läser på.

Ett litet tillägg.
Man bör väga släp och den inredning man tänkt köra häst med. Bara för att det står 850kg tjänstevikt i papperna på släpet behöver verkligheten inte vara så.
// Linda

Jag vet. Det är vanligt förekommande bland äldre släp enligt en undersökning för några år sedan av Hästmagazinet. När de gjorde om kontrollen av nya släp senare så hade många av tillverkarna skärpt till sig.

Jag har en Volvo 945 som får dra 1560 på B-kort, släpet är en Startrailer som är 1500 kg, dock nedtypat till 1450 men även vid kontrollvägning skulle det nog fungera eftersom min får dra såpass mycket mer.

KL

Jag har en Toyota Carina -93 som får dra 1310kg på B-körkort.
Min far har en Subaru Forester -05 som får dra 1540kg -::-.

Köpte en enaxlad Kylinge runt samma årsmodell som min Carina med totalvikt 1300. Maxlast 760kg.

huvudsaken är att bilen och släpet har samma max last/totalvikt eller att släpet har mindre än bildens maxlast på b kort. så får man alltid dra 1 normal häst i det. skulle de bli mkt över last om du har bil och släp som går ihop så får du som värst böter

Skulle du verkligen lita på att alla poliser har samma "överenskommelse"?!
Då har du lite häftig läsning här, sidan 16:
http://www.aklagare.se/upload/Media/Nyheter/obotskatalogen.pdf

Jag drar med en Subaru Legacy som får dra 1500 kg med B-kort. (tror det är det, kan vara 1530 eller nåt sånt)
Lånar en värmlandsvagn, dubbelaxlad kärra när hästen ska ut och åka. (häst på drygt 600 kg)

Jag har B-kort.
Transporten är en Ifor Williams 401 (1,5-hästars) med totalvikt 1400 kg och lastvikt 680 kg. Alltså kan jag lugnt lasta en av mina stora kallblodshästar.
Dragbilen är en Toyota Rav4, som får dra 1500 kg med B-kort.

Immer

Har en passat tdi -00, max 1490 kg på B-kort och en gammal Boj boggie på 650 kg, maxlast 1400 kg. Kan alltså lasta in 1400-650=750 kg. Eftersom jag har två russ kan vi lugnt åka med båda + sulky eller rochard.

Jag har en Audi A4 Quattro, får dra 1490, släpet ett Fautras JMS (1,5 hästars) 1310 kg.
Vi har även en Subaru Legacy som får dra 1460.

Vi har en Subaru Outback. Den får dra 1460 eller 1470 på b-kort. Har ett Boj släp som väger 740 kg på pappret men i verkligheten väger det 100 kg mer. Men då har vi trä mellanvägg och innerdörrar bak. Totalvikten är 1400 kg så vi kan lasta 660 kg enl papprena men vet att släpet väger mer i verkligheten så det är ca 560 kg lastvikt vi har. Har vanliga bommar att sätta i bak om det skulle vara på håret. En utav hästarna väger nog mer än 560 kg.
Nu är vi typ inte ute och åker speciellt mycket. Har ägt släpet två år nu i vår och vi har aldrig använt det till hästarna. Men hade vi inte haft det hade det väl varit skadade/sjuka hästar var och varannan dag...

Vårat släp är boggie och extra högt/brett/långt. Det är bland det lättaste på marknaden men det finns många fler som har lägre tjänstevikt än 1000 kg.

Drar med en VW Passat som får dra 1500 kg på B-kort och har ett Kylinge Economy med en totalvikt på 1470 kg. Får lasta på ca 700 kg (kommer inte ihåg exakt, måste kolla papprena). Funkar bra då jag inte är ute och tävlar med någon av hästarna för tillfället, men kommer att satsa på en riktig lastbil med bodel i framtiden för både min och hästarnas komfort:)

Har en Umesläp A45 (typad 1500) och en Jeep Cherokee (får dra 1550) eller en Volvo 850 (som får dra 1530)
Har funderad på BE körkort, för det kommer att bli problem med att hitta dragbil som jag får dra släpet med om dom jag har går sönder... Nya bilar blir ju bara tyngre och tyngre..
Men hoppas på regeländringar gällande vikterna, dom har ju pratat om det, dom vi har nu i det här landet är helt idiotiska...

Jag får inte ihop ekvationen... alla bilar jag kollat på får dra som högst 1460 kg på B-kort, d.v.s, en transport på 1000 kg och en häst på 460 kg = ganska omöjligt.

Vad drar ni eran transport med för bil och vad har ni för trasport?

Ett släp som väger 1000 kg är ett väldigt tungt släp för det första. Det finns flera kvalitetsboggisläp som ligger under 800 kg i tjänstevikt, vilket är vettigare om man bara har B-körkort.
Jag har i dagsläget en BMW523i som får dra 1510 kg på B-körkort. Tidigare hade jag en Volvo 940 som fick dra 1470 kg på B-kort.
Släpen jag hade längre tillbaka hade dels totalvikt 1200 kg med tjänstevikt 710 kg, dvs knappt 500 kg lastvikt. Det andra hade totalvikt 1450 kg och tjänstevikt 740 kg, dvs lastvikt 710 kg.

Jag rekommenderar som flera andra att du tar BE-körkort. Det är både enkelt och billigare än man tror. När jag tog i fjol kom jag undan med 1440 kr totalt, men vet att det är något dyrare i år.
Proven är en baggis och oerhört nyttiga faktiskt!

inte en baggis om man inte backa med släp :(
jag lär mig aldrig hur mkt jag än trälar, teorin klarar jag galant.

Vi har B kort, har en volvo V70 och en Henra Caliber 2-hästars. Mamma håller på att ta BE just nu, så släpet ska bytas till ett Umesläp, antingen B60 eller B50.

Min pappa då, han har B-kort. Har en Volvo v70 -06 eller -05a, kommer inte ihåg. Drar en VV -00. Får lasta 670 kg i den tror jag, totalvikten kommer jag inte ihåg.

Den bilen ska i framtiden dra 2 hästar i en Henra Caliber -07 när papa tagit BE kortet.

Vi har en Jeep Grand Cherokee som får dra 3500kg.
Släpet är Star Trailer ringo star med totalvikt 1990, får lasta i en 1100kg tror jag.

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 073
Senast: tara
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något... 2
Svar
24
· Visningar
2 013
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vi har börjat fundera på att köpa hästtransport. Verkar vara totalt omöjligt att hitta en transport som är laglig att dra med bilen som... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 270
Senast: super
·
Fordon Ok har fått till mig att jag nu måste välja ny bil i jobbet. Jag är i grund och botten väldigt ointresserad av bilar. Har inga direkta...
Svar
19
· Visningar
1 831
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka