vad har ni för åsikt

lady foxglove

Trådstartare
Nyfiken i stort vad tycker ni om mitt val av hingst för betäckning

hej alla glada hästälskare
NU har jag bestämt mig för hingst val och ras. skall betäcka till våren
hade först inte mycket att gå på då jag inte ville ha en hingst för långnt bort från mig. fick tag på en helt underbar hingst ca 20 mil från mig .
först och främst vill jag inte bara ha ett föl utan mycket på att jag vill ha kvar en liten del av mamman när hon försvinner att ha en häst som jag kan få göra till vad jag vill har nämlingewn tröttnat på att bara komma i kontakt med proplem hästar av stora mått men som jag alltid sagt de e aldrig hästen som gjort sig till en proplemhäst utan vi människor.
Iaf detta är min madam
http://i50.photobucket.com/albums/f322/ladyfoxglove/blandat018.jpg

å detta är hingsten jag har valt att använda info och bild nedan följer om honom
Pitou är en Tinker Tinker, inmätt 162 cm vid avelsvärderingen, AB premierad , betyder att han är friröntgad vad gäller lösa benbitar och spatt samt patella, eksemfrihets intyg , klinikbesiktigad ,godkänt körprov. premierades i våras med 40 p exteriört och visad i aug 06 fick 42 p med poängen 8 på typ, 9 på huvud,hals och bål 8 på ben, 8 på skritt 9 på trav vilket gör att han idag är den Tinkerhingst i sverige som har högst poäng exteriört.
homozygot för tobiano,
mamman /pappan 1a premie,

Pitou van de Bonte Parels
Född 2002 i Holland

E: Pablo van de Bonte Parels
U: Miss Marple van de Bonte Parels

Pitou är en mycket stor och högrest hingst av Vannertyp.

http://www.gypsyhorses.se/hingstar.html

Senast ändrad:
Sv: vad har ni för åsikt

Din häst ser jättefin ut, om än framtung och högre bak än fram?! Eller så är hon svankryggig och manen döljer hennes manke. Kanske är kameran som luras? :D Annars ser det ut som en trevlig häst som har en lugn blick :)

Till henne skulle jag välja en hingst som går mer i uppförsbacke, och lite kortare rygg. nu såg jag bara en bild på tinkern framifrån, men han såg fin ut. Rolig korsning, det blir säkert en maffig häst!

Senast ändrad:

Årsföl efter Pitou här hemma hos mig..

HPIM2324.jpg

HPIM2355.jpg

Å lite parhoppning.. :)

Å en helsyster till Pitou som jag får hem nu under hösten..
chikni2.jpg

Senast ändrad:

hi hi vilka söta! Speciellt den på sista bilden, vilka öron! Såna lurviga älskar jag!!!

:)
Tack tack,fast även skäcken är så pass lurvig men hon är "trimmad" pga fölvisning och sen Riks så örontofsar och skägg försvann med klippmaskinen.. ;)

Din häst ser jättefin ut, om än framtung och högre bak än fram?! Eller så är hon svankryggig och manen döljer hennes manke. Kanske är kameran som luras? :D Annars ser det ut som en trevlig häst som har en lugn blick :)

Till henne skulle jag välja en hingst som går mer i uppförsbacke, och lite kortare rygg. nu såg jag bara en bild på tinkern framifrån, men han såg fin ut. Rolig korsning, det blir säkert en maffig häst!

nejdå du har rätt hon är lite framtung med längre bakben dock även liten svank kan synas då och då. men även en liten men bred manke
japp tror nog att det kan bli en intressant korsning

amkm tycker jag ser likheten med pitou särskilt huvudet den rosa mulen med fläckarna det var det och hand öögon jag föll för, kul att se fölisar som ha han som fader.:banana:hoppsan nu svarade jag visst på alla<s inlägg jaja

Jag förespråkar renrasavel :angel:

onödigt inlägg, jag vet, men du bad om åsikter ;)

japp har mig själv att skylla visst jag med men i detta fall vill jag inte korsa med samma ras hade jag haft en annan typ arab, fullblod osv så visst då håller jag med dig

Vill inte kommentera den sortens avel.tror många tänker som jag i det fallet och avstår från att svara på dina fråga.

Att korsa kallblod med kallblod är ju i mina ögon inget konstigt,däremot undrar jag lite över vad du vill ha ut utav avkomman?
Det är ju inte säkert att det blir en skäck men det hoppas jag du är införstådd med..
Varför har du "valt" Pitou?
Vad är det du anser han kan förbättra hos ditt blivande föl?

ancan>Men det är ok att betäcka t ex welsh med fullblod/halvblod osv?

/Mirre som sett Pitou ett par gånger och har en avkomma efter honom hemma.

För mig är det faktiskt det för att stamboken(ASRP) godkänner det.
Precis som vissa dölehingstar är godkända för nordsvenk avel.
Mig veterligen är inte tinker godkänd ras i nordsvenska stamboken.

Näe,det är sant,men det är ett kallblod x kallblod åtminstone.

Varför dömma ut en ev. korsning INNAN man vet om det finns en tanke bakom det hela? Ett avelsmål?

Egentligen är just nu inte skillnaden så stor när man avlar Tinker med Tinker heller,då de hästarna til 80% är helt ostammade.
Man har inte en aning om vad som ploppar ut,men trots det så är de godkända som ras.

En annan mkt populär korsning förr om åren,NF x Arab..Har sett många sådana ponnier som varit superbra familje/tävlingshästar..
Är det också en kass kombination?

Jag kan tycka att om man har ett renrasigt sto av bra typ så ska man iallafall ge en renrasig avkomma tillbaka till rasen, sedan kan man ju göra lite vad man vill. Jag har kollat på lite tinkers de senaste dagarna, och iallafall i Danmark så har väldigt många av hingstarna av okänd härstamning. Kommer den här avkomman att räknas som tinker eller vad kommer den att räknas som?
Ulrika

KLart att jag vet att det inte är 100procent att hästen blir skäck.

Hm låt mig säga så här JAG är inte ute efter att avla utan att spara en del av min trotjänare när och om hon måste bort från jorde live.

Visst skulle jag kunna avla fram en renrasig nordis men jag är lite mer att jag vill se vad en blanding kan bli för något, har kollat på olika raser men föll för tinker då denna även e ett kallblod inte allt för långt bort i typ (nordis arab hmm nej fasst visst det kan bli lyckade hästar det å men )Tinker /nordis hör genmässigt /typ mässigt till samma ras om man nu kan formulera detta så.

Vill behålla storleken men kanske få en häst som är lite maffigare i stilen/rejälare men som har samma lugn och sätt som min madam som då denna Pitou har även andra inom hans ras jag besökt,
anledningen till att jag valde honom var hans stil typ,svung och blick helt enkelt gillar hans uppsyn o sätt han passar min häst sdamt att hanb är en GODKÄND hingst pga att om jag korsar vill jag gjärna ha lite koll på vad som finns i blodet men man kan ALDRIG veta vad som kommer fram i ett föl

Sen en liten del är att jag inte vill åka för långt bort från där jag bor pga av hänsyn till mitt sto .
Man kan adrlig oavsett ras osv bestämma i förväg vad man skall ha avkomman till det är sådant man får anpassa sig efter kan inte säga att jag skall köra å sedan visar det sig att den inte alls e bra till just det ända målet då måste man ju ompriotera välja ny schanger eller helt enkelt sälja.
Men jag vill helt enkelt ha en bra allround häst som jag kan hoppa /dressyr/ köra /westen med, eller bara ha uta å lunka på i skogen är ingen tävlings människa.

INGEN oberoende ras blandning är kass allt är väla upp till ägaren, alla hästar är bra till /på något.

NEj fölet blir inmte en tinker eller nordis utan en bland ras/korsning eller har jag totalt fel

Senast ändrad:

Även om det är nsv/tinker?

:confused: :confused: :confused:

Va??
Varför skulle en reggad Nordis x en reggad Tinker bli en renrasig Tinker? :confused:
Jag missförstod nog digi din fråga..:o

De Tinkrar som är intypade som Tinker även utan stam,deras avkommor är sen renrasiga tinkrar.

Jag tänkte väl det.. men var reggar man en korsning nsv/tinker? I ASVH? Bara nyfiken :)
Ulrika

Liknande trådar

Avel bild på ditt sto plus hingsten inga påhopp ang val osv kanske kan ni säga vad ni tror om sto resp hingst passar ihop...
Svar
7
· Visningar
1 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka