Vad har man för storlek i sadel?

U

ullis25

Hur vet man vad man har för storlek i sadel? Vad menas med 15tum etc?

Sv: Vad har man för storlek i sadel?

15 tum westernsadel är ungefär 17 i vanlig sadel osv...

Ta en tumstock o mät från basen på hornet till sömmen på bakvalvet så får du ett ungefärligtmått på sitsen

om jag skulle ha lagt en 16" på quartern jag red skulle han "försvinna". bommen skulle då bli aldeles för lång, det såg redan knäppt ut när skirten (som inte är så lång) nästan låg bak på korset..

Vad du ska ha för storlek på sitsen avgör lite vad du är intresserad av för grenar.;)
Sitsens storlek beror på hur sadeln är uppbyggd. Om det är för reining, kogrenar, roping, tidsgrenar eller ridgrenar. Det finns många olika typer på sadlar och hur sitsen är uppbyggd. En del är djupa som får dig i en lodrätt sits som oftast är ämnade åt ridgrenar. Reiningen brukar ha ett mer uppbyggt framparti i sitsen och skänkelläget blir lite mer framåt... Ko grenarna brukar vara väldigt "fyrkantiga" i sitsen med högt horn och bra med plats i sitsen. mm... Prova, det räcker med att prova i affären på en ordentlig sadelbock för att du ska få ett hum om vad som skulle passa dig bäst. :banana:

Har hästen väldigt kortrygg så får det inte plats med mer än 15,5" om sadeln ska ha en chans att sitta bra mot hästen. Annars brukar 16" vara den vanligaste och även 17" om man tycker en 16" är lite för trång....:)

Sen är det resten av sadeln som ska passa hästen.. men det här handlade ju om sitsen...:angel:
;)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
490
Senast: iNHALE
·
Hundträning Jag tänkte börja träna specialsök lite på skoj med båda hundarna :) Sitter därför och är i begrepp att beställa dels bitar av röd Kong...
Svar
13
· Visningar
673
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka