Vad har man egentligen på sig på begravning?

Mirre

Trådstartare
En nära vän till familjen gick bort för ett tag sedan, är begravning på fredag och jag funderar på vad man ska ha på sig. Svart lär man väl ha alla fall, eller måste man det?

Det beror helt på vad det är för sorts begravning, enklast är kanske att fråga dem som står närmast? På mormors begravning skulle vi ha någon annan färg än svart. På pappas begravning där vi själva kunde bestämma fritt valde jag att ha samma kläder som jag hade när han dog (vanliga jeans och grön tröja), eftersom det kändes dumt att förstöra fler kläder. Svart kändes onödigt, varför liksom? Såvida man (=närmast anhöriga) inte tillmäter det någon religiös betydelse känns det meningslöst att använda en speciell färg. Är ju inte som att man sörjer vare sig mer eller mindre för att man har särskilda kläder.

Håller med om att kolla i dödsannons eller med anhöriga. Jag har varit med om både mörk klädsel och ljus på begravning.

På mammas begravning bar vi i familjen svart, "de andra" ljust (sedan tillkommer ju det där med att inte ha bara axlar o.s.v.) men om det inte står något i annonsen så tror jag att det brukar vara ganska fritt ändå. Fråga för säkerhets skull.

Jag har inte sett dödsannonsen, fick veta av mina föräldrar när begravningen är. Men enöigt mamma var det inget speciellt sagt om det

En nära vän till familjen gick bort för ett tag sedan, är begravning på fredag och jag funderar på vad man ska ha på sig. Svart lär man väl ha alla fall, eller måste man det?
Gud nu vet jag inte alls om det här är ett representativt svar, men jag har varit på ganska många begravningar och haft svarta/mörka kläder på mig och lite längre kjol/klänning om sådant bars vid samtliga tillfällen. Tänker att det är standard när inget annat anges, men kan ha fel.

Här finns mer bra information, om man inte varit på begravning kan det var bekävmt att veta lite mer om vad som väntar. Bl a om klädsel.

http://www.fonus.se/vi-hjalper-dig-med/ordna-begravning#klaedsel_vid_begravning_2556

---
Kvinnans klädsel
Korrekt klädsel för kvinnor kan vara svart klänning eller dräkt, svarta strumpor, svart hatt eventuellt med sorgflor, svart sjal, svart kappa med vit halsduk eller scarf. Idag förekommer också svart kjol eller svarta byxor med svart eller vit blus. Har man inte möjlighet att klä sig svart så är alternativet grått, mörkblått eller andra mörka/diskreta färger.
---

Det får bli svarta jeans och vit skjorta, en svart kofta över måste ju funka tycker jag

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 750
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 091
Senast: Cattis_E
·
Kläder & Bli fin Min farmor begravs nästa fredag. Jag har ingen aning om vad jag ska ha på mig. Min ena farbror har bestämt att det ska vara...
2
Svar
32
· Visningar
2 301
Senast: bumpo
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka