vad har jag köpt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare diartistakasha
  • Startdatum Startdatum
D

diartistakasha

skriver om den här tråden då den förra visst försvann!
jag har precis köpt mig en häst men är värdelös på att hålla koll på stam och sånt.
han är

e: Harper ( Cabrol - Caletto - Cor de la bryere ) finns även Landgraf i linjen....
u: dercza (Elpar xx- Parol Board xx)

pappan räknas som trakhenner och mamman är polskt halvblod med nästan bara fullblod i stammen.
är detta en bra kombination?
nån som har lite info om de olika hingstarna och främst hans pappa som jag inte hittar någonting om?
någon som har någon erfarenhet av den här blodslinjens nedärvande egenskaper som temprament /ridbarhet/hoppförmåga?
han är inte så gammal ännu och jag lär väl märka så småningom vad det är för häst jag köpt men det vore kul om någon kunde komma med lite info:)

Sv: vad har jag köpt?

Pappan är inte Trakehner.
Trakehnerförbundet har stängd stambok, med undantag för fullblodsraserna.
Farfar Cabrol Amicor f.1990 är Holsteinare men ej godkänd där. Han är godkänd i Mecklenburg och Oldenburg. Han tävlar internationellt i hoppning.Har lämnat både hopp och dressyrhästar.
http://www.reiterhof-passin.de/cabrol.htm

nä jag såg med nu att han inte är det :) står fel på nätet. hade inte lusläst passet då jag inte hade det hemma hoss mig:crazy:
där står ju att han är polskt halvblod!
anyway.. tack för ditt svar. någon mer?

Senast ändrad av en moderator:

Cabrol Amicor- tillhör holsteinerstam 6946, har tävlat in 146020 euro i hoppning,
Caletto I- Mycket framgångsrik i hoppning, bla EM brons lag -85. Vunnit 51995 euro. 175 cm, blev 26 år, har lämnat 20 godkända hingstar, 4 statspremieston.
Deka-Holsteiner, statpremiesto, blev 23 år och lämnade 11 föl. Alla söner utom en blev godkända; Caletto I-III, Lysander (exp Schweiz), Gonzales (segerrikaste hopphäst -80). Dessutom är hon mor till flera framgångsrika ston bla Cordeka (hopp & fältt.) och Landrätin.
Wagengold- Har förutom Cabrol bla lämnat Lone-Beech-R sv klass hopp.
Sonnenschein- Har förutom Wagengold också lämnat bla Marabelle sv klass hopp.
Quenotte B- Selle Francais,statspremiesto.
Consul-Cottage Son's xx mest betydelsefulla son. Stam 1907. Avelsston efter Consul var mycket eftertraktade.
Cor de la Bryére, Landgraf och Ladykiller xx behöver väl knappast någon närmare presentation. De har alla satt sina tydliga spår i den tyska aveln.

tackar så hjärtligt för svaret.
då har jag alltså att förvänta mig lite hoppegenskaper hoss min häst, han har ett rätt snyggt steg så jag tror han skulle fungera en bit i dressyren också men jag får väl se:)

Liknande trådar

• Låst
Avel Användningsråd för årets nya hingstar 3-åringar: Coriall 1101 En hoppbegåvning med intressant hopphärstamning som även visat prov...
Svar
6
· Visningar
1 777
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka