Vad har jag hittat?

W

woarda

Igår när jag gick igenom min nordsvensks hovskägg grundligt hittade jag något mycket märkligt...
På insidan av höger bak en lite bit ovanför kotan satt det fast något i huden som likande en klo :eek: ! den var ca en cm lång och smal (som en kattklo typ) vit och hård. Jag bröt av en bit och hon reagerade inte men när jag tänkte att jag skulle dra bort den gjorde det nog ont eller var obehagligt.
VAD VAR DETTA? :confused: :confused:
 
Sv: Vad har jag hittat?

de kan få så, den växer hela tiden, sen ramlar den bort och börjar växa ut igen, det är inget farligt, det är normalt. vissa har mer eller mindre. min fjording har sånna.
 
Sv: Vad har jag hittat?

HAHA. okey. vad skönt att höra :D
jag trodde någon hade bitit henne eller nått :P
 
Sv: Vad har jag hittat?

Det är en sporre! Det har nästan alla hästar mer eller mindre stora. Kallblod har ofta större. Samma material som i kastanjen och den har samma ursprung- en rest från när hästen hade tår. Helt normalt alltså!
 
Sv: Vad har jag hittat?

nej nej, sporren sitter mer på mitten av kotans baksida. den är mycket större än "klon" jag hittade.
 
Sv: Vad har jag hittat?

Min nordsvensk har precis likadant!:p fast han har på alla hovar. Men det är helt ofarligt. de påminner om långa kastanjer ungefär och de slitas av lite hela tiden så det är ingen risk för att de blir för långa liksom... Grövre hästar brukar oftast ha mycket mer av sånna och jag kan tänka mig att det beror på att hovskägget skyddar dem från att skava av sig så att de blir lika korta på en häst utan hovskägg. Men de är helt ofarliga. :smirk:
 
Sv: Vad har jag hittat?

Sparf skrev:
Min nordsvensk har precis likadant!:p fast han har på alla hovar. Men det är helt ofarligt. de påminner om långa kastanjer ungefär och de slitas av lite hela tiden så det är ingen risk för att de blir för långa liksom... Grövre hästar brukar oftast ha mycket mer av sånna och jag kan tänka mig att det beror på att hovskägget skyddar dem från att skava av sig så att de blir lika korta på en häst utan hovskägg. Men de är helt ofarliga. :smirk:


jooo. sporrar har hon på alla. men den vita "klon" har hon bara på ett bakben (vad jag ha kunnat hitta i lurvet ^__^)
men jag fick veta att klon var en tå från forntiden. ^__^
 
Sv: Vad har jag hittat?

haha, vad kul:D vi med fotlurviga hästar kanske är lite sent utvecklade:rofl:
"Klorna" på min pålle har slits ner på alla hovar lite just nu så dom är inte så långa längre, men dom växer nog snart ut igen.. fast jag kan inte säga att jag gillar dom..dom verkar bara vara ivägen. :crazy: :smirk:
 
Sv: Vad har jag hittat?

Nej, alltså det är sporren som är den tillbaka bildade tån, är det något annat utöver sporren så är det nog något som inte skall vara där.

Tydligt beskrivet alltså hästen har sporrar mitt bak på kotan (de som har dessa alltså) men på insidan skall inte finnas något.
 
Sv: Vad har jag hittat?

gylle skrev:
Nej, alltså det är sporren som är den tillbaka bildade tån, är det något annat utöver sporren så är det nog något som inte skall vara där.

Tydligt beskrivet alltså hästen har sporrar mitt bak på kotan (de som har dessa alltså) men på insidan skall inte finnas något.

Jag tror trådskaparen menar kastanjen, men den sitter ju högre upp. :idea: (på insidan.)
Och mitt bak på kotan sitter sporren.
 
Sv: Vad har jag hittat?

Cronis skrev:
Jag tror trådskaparen menar kastanjen, men den sitter ju högre upp. :idea: (på insidan.)
Och mitt bak på kotan sitter sporren.

kan la inte vara kastanjen hon menar? sånna har ju alla hästar så det borde hon ju veta om.

det där med något liknande klo som ni beskriver har ja aldrig sett, låter skumt :D
 

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Hästvård I början på mars fick min häst ett tjockt bakben. Svullnaden var hård och gick över kotan och ca 15 cm upp både från sidan och fram och...
Svar
3
· Visningar
1 134
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 604
Senast: ISABEL
·
Hästvård Har en tinkervalak som nästan varje dag har nån grå, typ kåda-aktigt på insidan av ena bakbenet. Från hasen och neråt. Alltid på samma...
Svar
8
· Visningar
1 383
Senast: baltobus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp