Vad har jag för svampar i gräsmattan?

Marna

Trådstartare
Bor på gård i skåne, endast jordbruksmark och hästhagar runtikring, 2-300 m till närmsta skog. Varje år får vi svampar i vår gräsmatta. Skickar bilder, dåliga, svamparna nu små men brukar bli stora, ca 1 dm höga. Bilderna fel i färgen, är ljusare men svagt brunfärgade, först är "skallen" sluten men öppnar sig vartefter de växer. Har aldrig bekymrat mig men nu har jag en valp som ska ha allting i munnen och som gärna vill äta dessa.
Är det giftiga svampar?

DSC01017.jpg

DSC01016.jpg

Sv: Vad har jag för svampar i gräsmattan?

Du känner ingen med svampbok som kan hjälpa dig. Eller kanske finns en sida på internet.

Nu ser man dåligt på bilderna, men det skulle kunna vara en spindling- Gulbandad spindling ser väl mest lik ut. Men det där ser du ju bättre som har svampen närmare o kan kolla ev mönster på foten osv.

Tack alla för svar o spec rosi som tipsade om svampguiden där jag fick utomordentlig hjälp.
Det visade sig sannolikt vara en bra matsvamp vid namn Nejlikbrosking (marasmus oreades) men man vill ha bättre bilder vilket man ska få så snart nästa svamp kommer upp för att inte förväxla med giftig trådskivling.

De är utomordentligt duktiga på det stället att hjälpa en och snabbt brukar det även gå :)

Storleken stämmer inte men annars skulle det kunnat vara nejlikbroskskivling. Är du säker på att de verkligen är en dm??

De växer i häxringar eller rader (=del av ring) i gräsmattor eller annan gräsmark. Mycket goda!

Hatten är skör men foten är som läder och man kan lätt lyfta av hatten när man plockar dem. Torra är de lite sämskinnsaktiga men vid fukt är de som sagt lite sköra.

Jag hade sådana i min gräsmatta men lyckades utrota dem genom att äta upp dem. Och så skriver folk till trädgårdsexperter och beklagar sig hur de ska få väck eländet. Ät, säger jag bara! :rofl:

Storleken stämmer inte men annars skulle det kunnat vara nejlikbroskskivling. Är du säker på att de verkligen är en dm??

De växer i häxringar eller rader (=del av ring) i gräsmattor eller annan gräsmark. Mycket goda!

Hatten är skör men foten är som läder och man kan lätt lyfta av hatten när man plockar dem. Torra är de lite sämskinnsaktiga men vid fukt är de som sagt lite sköra.

Jag hade sådana i min gräsmatta men lyckades utrota dem genom att äta upp dem. Och så skriver folk till trädgårdsexperter och beklagar sig hur de ska få väck eländet. Ät, säger jag bara! :rofl:

Jag kanske tog i lite om höjden, har ju inte sett dem sedan förra året, men hattarna brukar blir stora i allafall. Och maskätna. Men allt tyder på n-brosking, jag har kollat på lite mer svampbilder, ska ta nya bilder innan jag törs prova. Men i häxringar växer de och allt annat stämmer.

Jag är en sån person som känner igen champignoner om de finns på ICA och även kantareller (på ICA då).

Men har inte svampar favoritställen de vill växa på? Är det vanligt med giftiga svampar i (kultiverad) gräsmatta där omgivningen består av hästhagar och besprutad odlingsmark? Eller växer giftiga svampar var som helst? Intressant att lära sig något nytt på gamla dar tycker jag.
Och Tackar för visat intresse.

Svampar växer där de har förutsättningar att växa. Det har inget med graden av giftighet att göra. I min trädgård växte det under ett par år REJÄLT med flugsvamp vid krikonsnåren....

Ett annat år när jag använt torv i ett par hästboxar och toppdressat rabatten med det så kom det massor av champinjoner bland blommorna. Smaskens!

Plocka och känn på dem Jag tycker att man lär sig bäst av att plocka svamparna och känna hur de är i konsistens och form. Sedan är de lätta att känna igen till nästa gång.

Just nejlikbroskskivling är svåra att förväxla med annan svamp när man väl lärt sig hur sköra hattarna är och hur seg den smala foten är. Du ska kunna lyfta av hatten utan besvär.

Om det verkligen är nejlikbroskskivling du har så är jag avis :d :d

Senast ändrad:

Tack tanten,

Du har säkert recept också?

Hoppas f ö att Du mår bra, Du har haft det tufft ett tag.

....
Du har säkert recept också?
.

Recept :eek:

Njaeo.... Just nejlikbroskskivling är väl mer av en Kajsa Warg-svamp? Typ man tar vad man har. Man blir akut sugen på en svampmacka, rusar ut på gräsmattan, hivar ihop de som finns och rusar in igen. Slänger i stekpannan med salt, smör, lite grädde och lök. Slänger på en macka och äter.

Typ... :cool:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar