Vad har hingsten lämnat mest av? Sto/hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nattsudd
  • Startdatum Startdatum
N

Nattsudd

Satt här och funderade, vet ni OM man kan hitta hur många avkommor som som en hingst lämnat och hur fördelningen är sto respektive hingstföl.
Satt här på Buke och kollade på hästannonser (i vanlig ordning) och kom att tänka på att ALLA Aerline H avkommor jag sett till salu har varit hinstar/valackar.....vart är stona?, för jag antar han lämnat några...eller? :angel:

kanske "flummig" fråga men...men... :smirk: :smirk:

Sv: Vad har hingsten lämnat mest av? Sto/hingst

Jag gissar på en fördelning 50-50 :angel:

Jag vet inte om den typen av statistik finns lagrad centralt, så mitt enda tips är att leta på hingstarnas hemsidor.

El Catero 913 har exempelvis bara fått hingstföl 2004. Det är förvisso en slump, eftersom att han har fått stoföl tidigare, men det verkar ju som att han totalt sett har fått betydligt fler hingstföl...

Det kanske går att analysera hingstarnas sperma? En del hästar kanske för vidare y-kromosomen lättare än x? :confused:
(Det är säkert så med människor också. Vissa par har ju fyra-fem barn och alla är av samma kön.)

Det kan ju också vara så att uppfödarna vill behålla sina stoföl själva.

Men Elcatero har i snitt lämnat fler sto föl tidigare. Enligt säker källa. Mitt sto var ju en av dom som nedkom med hingstföl i år efter just Elcatero.

Nää... Har du ett föl efter El Catero? Nu blir jag sååååå avis...
(Vill jättegärna betäcka med honom, så jag hoppas att han fortfarande är i avel när det blir földags.)

Men, men... Det spelar ingen roll vilket han har gett mest av. Teorin var att vissa hästar har lättare att få avkommor av en viss sort.
Går det att fastställa genom att man anlysera sperman? Går det att se vilka spermier som bär på vilka kromosomer?
(Jag kan, typ, ingenting om naturvetenskap.)

Här är han

lilleman4.jpg

Man får nog kolla med registerförande förening för respektive ras för att få fram dessa siffror.

Min förra shettishingst vet jag har lämnat fler hingstar än ston. Av totalt 17 registrerade föl är 7 ston och 10 hingstar. Utöver dessa vet jag om några oreggade också, varav 4 hingstar och 1 sto... Alla säsonger utom hans andra (då det föddes 3 ston och ingen hingst) har det varit klart hingstöverskott. Förra året föddes ENBART hingstar (4 st) :crazy:... Och dessa är inte inräknade i ovanstående oreggade.

Sötare får man leta efter... :love: :love:
Tror du att han kommer at fortsätta vara gul?
Vilken ras är mamman?

Liknande trådar

Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
Avel Hallå alla! Funderar på olika hingstar jag skulle vilja använda på mitt sto i framtiden. Alice är e. Last Liberty ue. Temple wind xx...
Svar
7
· Visningar
1 805
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 691
Senast: kopparberg
·
Avel Har slagit knut på mina tankar och har svårt att komma till någon lösning. Så nu skulle jag vilja veta vad ni hade lagt på detta stoet...
Svar
8
· Visningar
1 800
Senast: Peak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka