Vad har hänt min katt?

M

Midnightwalker

Kom hem och trodde han mist sitt öga. Det var alldeles rött och han nyser (rinner ej i näsan) ser ut som en inflamation i hela ögat, han har blivit lite bättre. Vill gärna avvakta innan jag åker in med honom, har hänt saker med honom tidigare som han har fixat helt själv.

Någon som vet vad detta är symptom på?

Sv: Vad har hänt min katt?

Vill bara tillägga att han är utekatt och spenderar till 90% av all sin tid utomhus (älskar att vara ute)

Varför avvakta? Det är olagligt att inte ge ett sjukt djur den vård den behöver!

Ögon är inget att avvakta med; det kan bli både dyrt och plågsamt om man gör det.

Men det vet jag väl att det kan bli plågsamt! Jag råkar inte vara helt bakom flötet jag studerar själv djursjukvård!!!

Men hans allmäntillstånd har inte försämrats och ringde vetr. dom bad mig avvakta!

Har du pratat med veterinären och dessutom studerar djursjukvård själv behöver du väl inte fråga på buke vad det är för fel på katten?

Är det en inflammation måste den ju behandlas?? Att han nyser och är rinnig i ögat hänger ihop, så blir vi människor också.

Men nog klarar han sig till imorgon i vilket fall.

Jag undrar bara om det är någon som vet vad det kan vara sympyom på eftersom jag själv inte har någon aning, vetr. ville inte svara på det utan ville bara att jag skulle avvakta.

Varför inte bara göra en enkel färgning av ögat för att se att hornhinnan inte är skadad, kan ju från början va ett rivsår eller liknande när det nu är en utekatt.
Konstigt att inte veterinären ville undersöka det när det nu gäller nå't så viktigt som ett öga...
Hur har det gått?
Hoppas katten mår bra! :-)

Senast ändrad av en moderator:

Kan det vara "cherry eye"? Vet inte om katter kan ha det..
Annars kan det ju vara en vanlig inflammation som svullnat upp ordentligt. Antar att du kollat att inget skräp sitter i ögat?