Dem (översätter snabbt som en av oss).Jag slarvade när jag hämtade exemplet. Om du tar det som stod på språksidan: ”Var din arbetsplats en av de/dem som vi besökte?” Hur skulle du se på det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dem (översätter snabbt som en av oss).Jag slarvade när jag hämtade exemplet. Om du tar det som stod på språksidan: ”Var din arbetsplats en av de/dem som vi besökte?” Hur skulle du se på det?
Det är som är problemet för oss språkpoliser. Vi tror att det vi lärde oss i skolan fortfarande gäller men det gör det tamejfan aldrigVa fan har de ändrat allt igen
Ha! jag sa till någon på skarpen (Engleska dock) härom veckan att det deras post om en fråga, aldrig innehöll en fråga (om statistik). Så hur ska jag ha en aning om vad de vill?Jag brukade tycka att folk skriver oväntat bra på nätet men jag har nog svängt. Numera ser jag alldeles för många som inte verkar orka anstränga sig överhuvudtaget. (Och jag menar INTE dyslektiker, är det några som anstränger sig så är det väl de).
Ett av mina hatobjekt är det här.
Visa bifogad fil 27001
Tiden som man la på att hitta en skitful färgplatta, kunde man inte ha lagt den på att formulera en fråga i stället? Någon som har tips på inomhusaktivitet i Göteborg för 5-åring? Eller är det så att skribenten HAR tips att ge? I så fall är det bättre formulerat, även om det heter Universeum och Naturhistoriska. (Skifttangenten är verkligen bara så jobbig att trycka ner)
Jag tycker mig se de sämsta skribenterna bland de yngsta och de äldsta. Och de yngsta säger Jaja, men det är ju bara på internet. Forskning stödjer dem, den visar att de kan skärpa till språket när det behövs och vant växlar mellan nätspråk och annat. Men jag fattar ändå inte varför man inte alltid anstränger sig när man skriver offentligt. Språk är makt.
Där kan man verkligen få läsa det mest konstiga. Men kollar man namnen så förstår man att det inte är deras modersmål de skriver på, men kan man inte be nån kolla så att det är begripligt?Från en skänkes-grupp jag är med i;
någon bortskänker nått med motor i/på?
Det är hela texten och den har inte fått ett enda svar. Tycker den är ett praktexempel på hur många uttrycker sig nu för tiden och det ser väldigt konstigt ut även om man förstår vad som menas.
Precis. Varför ska man själv anstränga sig när den andre inte gör det?Ha! jag sa till någon på skarpen (Engleska dock) härom veckan att det deras post om en fråga, aldrig innehöll en fråga (om statistik). Så hur ska jag ha en aning om vad de vill?
Motsvaret innehöll ungefär 0.0004 klargöring om vad de ville och inget erkännade över avsaknaden av klar fråga. Inte fan sitter jag och öser mina kunskapare som jag får betalt för i vanliga fall över någon som inte ens kan ställa en fråga ordentligt.
Där kan man verkligen få läsa det mest konstiga. Men kollar man namnen så förstår man att det inte är deras modersmål de skriver på, men kan man inte be nån kolla så att det är begripligt?
Precis. Varför ska man själv anstränga sig när den andre inte gör det?
Fast många byter namn eller gifter om sig eller är uppväxta med andra språk.Hade personen haft ett utländskt namn hade jag förstått, men den här hette typ Mats Svensson.
Va?Någon som känner sig manad att laga en god måltid och röja lite här? Gärna plocka undan tvätten också.
Är så opepp just nu men är så stökigt att det är inte klokt. Hade två stiliga typer här som installerade nya ducshkabinen. Får se om jag lyckas med den det är alla möjliga och skumma funktioner på den och någon slags belysning![]()
Jag tänker att språket är till för att användas och att det är när det inte går att göra sig förstådd eller förstå som det blir problem.
Den här insändaren från anställda vid Uppsala och Linköpings universitet är sex år gammal nu och jag tror inte att läget blivit jättemycket bättre:
https://mobil.unt.se/asikt/debatt/vara-studenter-kan-inte-svenska-2027570.aspx
I vardagen har jag större tolerans, men när jag ser dåligt språk från personer som borde kunna skriva korrekt (exempelvis en jobbansökan från någon med högskoleutbildning) så blir jag irriterad.
Från en skänkes-grupp jag är med i;
någon bortskänker nått med motor i/på?
Nåt som jag tycker är skrämmande, och som naturligtvis har negativ inverkan på detta är att bokslukaråldern har försvunnit. Och man vet hur viktigt läsande är för språkets utveckling hos individer.
Jag känner de som undervisar i andra ämnen på samma universitet och har hört detsamma från dem. Både att man betraktar sig själv som en kund som ska bli serverad utbildning och att man har svårt att ta till sig relativt okomplicerad skrift.
Har skolan svikit de unga människor som inte fått ett så pass brett språk att de kan ta till sig normala instruktioner? Att inte behöva lära sig stava eller korrekt grammatik skapar invånare som blir handikappade i vissa situationer eftersom de inte getts möjlighet att få ett fullt språk.