Vad har era hästar i puls efter.......

Djurjouren

Trådstartare
Jag har ingen att jämföra med så jag skulle vilja veta vad era 2-åringar har i puls efter jobb.
Min tvååring som är sent tagen,när jag kör själv utan sällskap så ligger hon stabilt på 1,50 i hur många kilometer som helst, kan med lite press gå 1,45 i 2000 meter och med mkt press kan hon gå 30 i ett par 100 meter.
En gång när hon blev skiträdd gick hon runt 25 i 100 meter men det räknas kanske inte :D
När jag kör i lag med nån går hon 30 tempo utan problem.

Om jag kör:
6 intervaller i en svagt uppåtgående sandbacke (600 m) i 2,30 tempo så har hon 64 i puls.

4 intervaller på en snabb rakbana (800 m) i 40 tempo med 2 km slängtrav på sandslinga mellan varje intrevall så har hon 58 i puls.

3 heat på milebana, 4000 m i 2.20 temp0, 3000 meter i i 2,00 tempo och 1600 meter i 1,55 tempo med en riktigt rackabajsaravslutning så har hon 72 i puls.

Så, nu är jag nyfiken på vad andra 2-åringar har i puls.

Sv: Vad har era hästar i puls efter.......

Inte en enda tränare av tvååring som tar pulsen på sina hästar?!?!?1:confused:

Ja det är det. Jag tar 5 minuters ibland oxå men helst inet eftersom jag vill skritta av i 10 minuter.

Min är ju ännu senare än din så (Regelbundet körd sen 19/1) han är knappast representativ och så tar jag ju 5 + 15 min. och då kan vi ju inte jämföra ändå.

Jag kör ju aldrig flera heat heller om du med det räknar vila i stallet.

Min är lika sent tagen som din då hon varit mkt sjuk. Jag menar inte vila i stallet utan jag skrittar under vilan.
15 minuter är oxå intressant, det blir det ibland om jag skrittar för länge.

I början av maj skrev du att du körde 4000 m med din i 2-min-tempo. :confused: Det hade inte jag kunnat göra med min men när jag kollade första tvååringstråden hade dina INNAN sjukdomarna varit uppe i 6 km jogg och att du kört 200 m i 22-tempo i april med den talangfulla, min hade varit förspänd 10 ggr skrittat 2 km. när han fick totalt boxvila i 3 månader. Så NEJ, jag tycker fortfarande inte att dina och min är jämförbara.

Jag körde 2000 m i 2-min-tempo för ett par veckor sen. Pulsade dock inte då.

Jag kör just nu inte mot klockan utan mot pulsmätaren. Intervallar 4 ggr och när 5-min.puls sjunker under 95 lägger vi på 100 m.

Aktionen är sjutton så mycket viktigare just nu och jag bygger bara styrka.

Senast ändrad:

Ja, är det nått konstigt? Hon föddes till att springa, otroligt tallangfull,2 minuter sprang hon i sömnen redan från början. Det är liksom inget jobbigt för henne att springa fort.
Min andra kan dock inte ens stava till 2 minuter :D
Fast boxvila, då ligger man ju klart efter....

Nu har jag ju ändrat mitt inlägg efter att ha letat lite i dina inlägg, det kändes i ryggraden att tidsangivelserna inte stämde. :D

Det är ju jättesvårt att jämföra eftersom det inte är samma träningsbacke, men av pulsen att dömma så kan du antingen träna i lite högre tempo om du vill att träningen ska ge bättre resultat eller så är du nöjd med att den återhämtar sig bra för pulsen i de två första träningsmetoderna är lite låg mdan den ligger bra efter sista.

Nu har jag varit och kört rundbanejobb med lill-skrutt (hans tredje) och konstaterade att han hade 92 i puls 5 min. efter 2140 m och 71 efter 15 min. 23% återhämtning alltså. Farten är "skaplig" jag jagar inte ihjäl honom och kör utan käk och spö. Han ska inte få så ont i kroppen att han tycker det är tråkigt.

Rätt normalt kan jag tänka mig och det är muskelstyrkan som gör att ha får soppatorsk.

Ihhhh!!!:bump: en pulstid!!!!
Får väl oxåta en 5 minuterare så jag kan jämföra.

Jag har samma tanke som du, inget spö, inte jaga och aldrig tömma. aldrig fortare än att aktionen är perfekt, lika mkt stöd i bägge tömmarna och spikrak häst.Det ska vara det roligaste som finns att springa fort :bump:

Min går på vingel än... :D Så det blir lite hejsan hoppsan för att få honom att ta tag i grejerna. Jag började ju från snedmusklad rumpa så jag är nöjd med att det går framåt.

Det man kanske inte tänker på är hur extremt mycket underlaget påverkar pulsen...

På lördag tänkte jag att han ska gå runt 2 min. i 4 km för att inte snöa in på samma mönster (de är ju otroligt lättlärda).

Ska vi jämföra intervaller så är inte min mogen för mer än 400 m än, eller ja nästa gång höjer vi upp till 500 m. 800 kommer jag aldrig upp i för jag använder alltid de första metrarna till lugn trav för att inte hästen ska bestämma och den sista hundringen till att bromsa sen.
Vår bana är för övrigt helt otrolig i skillnad på underlag, jag har genom att pulsa 5-15 konstaterat att det kan skilja 13 sek. på underlaget. :crazy:

en enkel och kort kommentar är att din häst ser ut att vara ganska lågpulsad.
det är min 2 års hingst oxå.:angel:

4000 m i ca. 1,55 - 2,00-tempo.

63 i puls, 40% återhämtning.

Liknande trådar

Trav Och på vilket underlag? Vliken typ av vagn? Hastighet? Jag funderar hur ni gör när ni kör intervaller? Själv har jag två...
Svar
10
· Visningar
2 767
Senast: jari
·
Trav Ja, rubriken säger väl vad den här tråden handlar om. Lite bakgrunds/träningsinfo: Den aktuella hästen är ett 6-årigt vblsto, ostartad...
Svar
7
· Visningar
1 207
Senast: Riley
·
J
Körning Ja, eller hade en vagn utrustad med de finesser som James Bonds bil hade i vissa filmer - ni vet, saker som skjuts ut ur fälgarna för...
Svar
16
· Visningar
1 390
Senast: Goat lover
·
Träning Min 5-åriga fbl korsning har totalt tagit över ledarskapet och jag vet inte alls var det har gått fel. Läs gärna min andra tråd här på...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
9 487
Senast: Werze
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?