Vad har era hästar för ryktsaker?

Santos

Trådstartare
Har du ingen egen häst kan du ju svara vad ridskolans eller medryttarhästen har för något.
Upplever ni (eller hästen ) skillnad på olika modeller, material och märken?

Har du ingen egen häst kan du ju svara vad ridskolans eller medryttarhästen har för något.

Jag använder en piggborste av plast till den värsta leran. Sen accepterar hästen enbart mjuka borstar utan att balla ur, använder mest en jättemjuk "finborste" och en mjuk ryktborste med skrapa. Jag hade en rotviska i mjukt material ett tag som var ganska effektiv mot damm men som jag givetvis har tappat bort. De effektiva hårda rotborstarna, gummiskrapor nu till vinterpälsen och annat hårt ogillar hästen extremt mycket.

Ska följa den här tråden och se vad ni andra använder för borstar till hästar som är kääääääääänsliga :meh:

Piggborste och Magic brush till lera eller när de fäller. Sedan några olika rotborstar och rotviska. Har två olika borstar till man och svans. Och sist ryktborste+skarpa och en mjuk borste till huvudet. Allra sist kratsa hovarna.

Vår förra häst brukade jag borsta med 6 olika borstar, då blev hon alltid fin. Ponnyerna har så tjock päls så de brukar behöva lite hårdare borstar.

Har massvis med andra borstar, kammar, ryktstenar, skrapor mm, men de används inte så ofta. Har inga särskilda märken på borstarna, en del vanliga billiga och en del dyra naturborstar.

Mitt håriga monster får följande behandling såhär i värsta fälltiden:

Kratsa hovarna (krats med borste och tjockt skaft) först så att det utkratsade inte smutsar ner ben och svans efter man har borstat.
Skrapa av värsta leran och kamma hovskägget hjälpligt med magic brush.
Gummiskrapa, både i cirklar och som skrapa medhårs för att få bort så mycket päls som möjligt. Helst så länge att armarna bränner. Han får stå ut med den överallt. Dessutom blir det gratis stretchning eftersom han skjuter rygg när man tar under magen :D
Hård rotborste till hela kroppen och man och svans. Inte skapet eller högt på insidan av bakbenen dock, det respekterar jag att han inte gillar.
Mjuk stor borste till hela kroppen.

Har även stor gles hårborste till man och svans när jag känner mig ambitiös och stor svamp till efter ridningen. Använder egentligen inget annat så varför har jag en hel cykelkorg full med grejer? :D
Enda "märkesgrejen" är väl magic brush, men det var bara för att de var på rea. Hade kunnat ha en vanlig piggborste lika gärna.

Jag använder en riktig koskrapa. Finns inget annat som biter på leriga islänningar.
Har en borste till man och svans som ser är gjord med trä piggar på en människohårsborste typ.
Magic brush finns men biter inte djupt nog i pälsen.

Jag är lite pryltokig. Men ryktsaker är jag inte så noga med. Vi har det vanliga kitet med ryktborste, gummiskrapa, magic brush, rotborste, hårborste till man och svans och hovkrats.
Sen har vi sax och pälsglans med.

Jag är inte så bra på att borsta i evighet. Jag har en tunnhårig häst som inte heller är överförtjust i borstande(han bryr sig inte om man gör det.. men uppskattar det inte särskilt). Så vi matchar varann bra.

Just nu en vanlig kratta. Den enda "borste" som kallblodet accepterar vid kombinationen fällning och brunst. Har den fördelen att jag inte får all päls på mig eftersom jag står en skaftlängd bort.

Fölet gillar en rund man- och svansborste på hela kroppen kombinerat med magic brush. Curlyn gillar en gammal hederlig ryktborste men allra bäst funkar magic brush på spånet som letar sig in i lockarna.

Jag har följande:
Magic Brush
Gummiskrapa
Hård rotviska
Mjukare rotviska
Ryktborste
Ryktskrapa
Mjuk viska
Gethårsborste
Hovborste
Hovkrats
Man/svansborste

Använder dock inte alla borstar varje dag.

Just nu en vanlig kratta. Den enda "borste" som kallblodet accepterar vid kombinationen fällning och brunst. Har den fördelen att jag inte får all päls på mig eftersom jag står en skaftlängd bort.
Va! Är det sant?

Min favorit i rykthinken är nog massageborsten i gummi, en sån med fina piggar på ena sidan och grova på andra. På mina hästar med relativt kort och tunn päls funkar de perfekt både för att få bort lera och fällande päls. Dessutom använder jag rotviska för att få bort dammet, och sen eventuellt en mjuk borste med långa hår eller ryktborste och skrapa - sån där rektangulär. Till man och svans vill jag ha vanlig hårborste, en modell som inte har gummibotten.

Va! Är det sant?

Min favorit i rykthinken är nog massageborsten i gummi, en sån med fina piggar på ena sidan och grova på andra. På mina hästar med relativt kort och tunn päls funkar de perfekt både för att få bort lera och fällande päls. Dessutom använder jag rotviska för att få bort dammet, och sen eventuellt en mjuk borste med långa hår eller ryktborste och skrapa - sån där rektangulär. Till man och svans vill jag ha vanlig hårborste, en modell som inte har gummibotten.

Min ponny älskade när man kliade honom med en kratta eller grep under fällning. Man höll bara upp den så backade han in sig i den och gnuggade själv om man var passiv.

Va! Är det sant?

Ja. Funkar överlägset bäst på den hästen. Brukar stå ute i hagen och hon kommer gärna när jag har krattan med mig. Jag tror att hon gillar den eftersom den inte drar i den päls som faktiskt sitter fast samt sprider ut "trycket" över en större yta.

Min häst gillar inte för hårda borstar. Jag har ändå en lite grövre rotborse som jag tar bort värsta leran med och därefter en mjukare som jag mest använder den tid hon har vinterpäls. Vid sommarpäls har jag en kvalitetsborste med naturborst som är så mjuk att den mest bara tar bort damm, inte lera och liknande. Till svansen har jag en borste som ser ut som en människohårborste. Jag använder den väldigt sparsamt och endast efter att jag sprayat svansen med man- och svansspray. Manen sprayar jag bara, reder ut med fingrarna och sedan borstar jag mycket mycket löst "ovanpå" så den ligger fint. Allra sist använder jag en handske med fårull på ena sidan som jag dammar av henne med. Jag ryktar sällan/aldrig då ingen av oss njuter av det.

Ja. Funkar överlägset bäst på den hästen. Brukar stå ute i hagen och hon kommer gärna när jag har krattan med mig. Jag tror att hon gillar den eftersom den inte drar i den päls som faktiskt sitter fast samt sprider ut "trycket" över en större yta.
Våra hästar hade dött tror jag! Men de har å andra sidan vinterpäls som är tunnare än de flesta hästars sommarpäls...

För min del har det stor betydelse vilken tid på året.

Sommaren har jag en hård rotviska men många täta strån.

På höst och vår har jag en mellan hård rotviska med långa täta strån.

Vinter tid då hon är klippt har jag två mjuka borstar en med långa strån och en extra mjuk med korta strån.

Upplever att hon är känsligare när hon har täcke dygnet runt. Och när hon går på bete är hon inte det minsta känslig.

Men kör samma ryktnorse året runt.

Brukar börja med gummiskrapa eller piggborste, min verkar sova på rygg in spånet, och helst med en bajshög som kudde... Därefter en asgammal, skruttig rotviska, sedan min lika gamla JH-ryktborste + ryktskrapa. Sax har jag till manen (fjordhäst). Har även en Furminator-kopia som är riktigt bra så här års. Hovkrats med borste. En typ hårborste har jag till svansen, men borstar nästa bara svansen när vi ska iväg och träna. :p
Övriga pryttlar i ryktväskan är termometer + vaselin, vanligt måttband, viktmåttband, samt diverse mjuka småborstar som min medryttare impulsköper. Min gillar också att bli krattad!

Det där skojade jag om här om dagen, att vi borde kratta bort pälsen på shettisen :D kanske borde prova.

Prylnörd och tycker att det är stor skillnad men inte alltid dyrast som är bäst. Har bland annat slängt mina Leistner för att dom inte tålde att tvättas.

Har två hästar, de har ett fullt kit vardera.

Bananviska i naturstrå, den ena har mjukare den andra hårdare. Borstiq har jättefina.

"Mankborste" (på tyska manborste, engelska dandy) alltså långa visk i syntet. Ena årets modell av Horze med trärygg, andra Hansbo med plastrygg.

Mjuk ryktborste i naturhår. Ena Borstiq andra Horze.

Mjuka gummiskrapor, perfekt till lera.

Hård ryktskrapa, Biltema. En ryktlådeinvånare som verkligen inte behöver vara dyr, den rör ju aldrig hästen.

Ryktstenar.

Hovkrats från Loesdau. Helt ultimata. Ergonomiskt stort plasthandtag, borste, och huvud av samma modell som de små helt i "tråd". Håller för att knäcka ur vilken is som helst!

Några Magic Brush var.

Åh, och givetvis färgmatchat :wub:. Ena har mörkgrön syntet och vita natur, andra lila och blå syntet och svarta natur.

Vardagslyx.

Jag hade bara borstar med naturborst och så några magic brush samt lite andra "udda" men knappt något i plast ala piggborste :)

Köpte alla möjliga olika märken, köpte de som kändes "lyxiga" i form av skonsamhet samtidigt som de var rejäla, alltifrån typ 65kr upp till några 100kr + :)

Till svansen hade jag en människoborste anpassad för långt tjockt hår i ett ganska dyrt märke :o:D

Hästens ryktbag var lika full som min, vi gillade att bry oss! ;):love:

Ja, har bara sådana jag tycker om.

Magic brush till fin lera
Piggborste när han är som mest lerig, använder dock magic mest
Hovkrats
Hårdare rotviska i plast, använder inte så mycket. Mest på benen.
Ryktborste + skrapa
Sen lite naturborstar som jag älskar,
En ryktborste, normalhård rotviska, en mjuk rotviska sen en jätte mjuk i gethår(minst 15-20år gammal)
En putshandske i fårskinn.

Sen hade jag en rotviska i plast med kortare strån som har försvunnit för mig :(
Kompisens lilla dotter har gömt den väl, den borsten var kanon bra! Man fick man den lilla snärten som gjorde att smutsen försvinn på ett kick. Inte hittat någon likvärdig, denna är säkert 15 år gammal också. O_o

Ja, har bara sådana jag tycker om.

Magic brush till fin lera
Piggborste när han är som mest lerig, använder dock magic mest
Hovkrats
Hårdare rotviska i plast, använder inte så mycket. Mest på benen.
Ryktborste + skrapa
Sen lite naturborstar som jag älskar,
En ryktborste, normalhård rotviska, en mjuk rotviska sen en jätte mjuk i gethår(minst 15-20år gammal)
En putshandske i fårskinn.

Sen hade jag en rotviska i plast med kortare strån som har försvunnit för mig :(
Kompisens lilla dotter har gömt den väl, den borsten var kanon bra! Man fick man den lilla snärten som gjorde att smutsen försvinn på ett kick. Inte hittat någon likvärdig, denna är säkert 15 år gammal också. O_o

Glömde ju den gammal hederliga gummiskrapan som används allra mest just nu i fällningstider:love:

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som vet innebredden på de olika modellerna för Boj och Thule? Jag är lite osäker på vad allt heter och vad de finns i för...
Svar
2
· Visningar
367
Senast: Emiro
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 682
Senast: Murray
·
Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 973
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 173
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar