Det jag märker absolut mest som dressyren har gett mig är ödmjukhet. Jag har genom dressyren utvecklat en mycket större vilja och förmåga att ändra sättet jag utför saker på (och även hur jag kommunicerar!) för att uppnå det jag vill. Så även om jag tror mig göra rätt så har jag fått självinsikten att inse att så inte är fallet många gånger, och har därför fått prova mig fram till nya sätt som jag visste (eller inte visste...) fanns. Det har tagit många veckor (särskilt med just dressyrmoment!) ibland. (Just dressyrmomenten har faktiskt tagit år ibland.
)
Det har också lärt mig att känna styrkan i framgångar, även små.
Dressyren har gett mig en kroppsmedvetenhet (men många gånger är det snarare en medvetenhet om hur omedveten om min kropp jag är
) som jag försöker att använda i mycket. Det har hjälpt mig jättemycket under min rehabtid, och även när jag lärt mig att slappna av under stressiga perioder. För att jag genom dressyren lärt mig känna efter noggrant- hur gjorde jag när det blev bra?
Det här finns också i den utarbetade känsla för "när det blir bra" som jag gärna använder i det mesta jag gör nu för tiden. Att jag tar mig tid att tänka efter och framförallt känna efter vad jag egentligen gjorde.
Och framförallt har ju kroppsmedvetenheten på hästryggen växt massor, och fortsätter att göra så. Det ger mig glädje att känna att jag kommit en bit på vägen och insett hur jag faktiskt påverkar när jag använder min kropp, samtidigt som det motiverar att veta att det jag vet är långt ifrån allt.
Nu har jag fokuserat mest på de grejer jag faktiskt känt har gett mig massor i alla aspekterna av mitt liv, men sen finns ju också en massa annat. Känslan av att vara ett med hästen, att "tänka" vad man vill göra och känna att man lyckas kommunicera det till hästen. Och som ni säger- lugnet det ger att vara på hästryggen och känna de här delarna.
Jag känner alltid en glädje i det samspel som finns mellan mig och min häst, oavsett vad vi gör, nu för tiden som jag inte alls reflekterade över innan jag började träna dressyr. Det enklaste sättet att uttrycka det är att jag känner att det finns kärlek mellan oss nu.