Vad har din häst för personlighet?

MM

Trådstartare
Min kille har en stor personlighet.

Han har bus i sig upp över öronen. Försöker alltid få till bus i hagen. Försöker se lite sur ut och "rör mig inte" attityd men egentligen så tycker han om mitt sällskap och att bli gosad med men är lite som en tonåring som försöker ha lite attityd längst upp på ytan inför sina föräldrar.
Försöker alltid nafsa (inte bita) lite i mina kläder om han får en chans. Kommer alltid fram till mig i hagen med öronen framåt med en nyfiken blick och välkomnar mig.
Han är lite lat av sig och vill gärna göra som han vill men han lyssnar bra när jag jobbar med honom och älskar att komma ut i skogen. Där är han nog som mysigast faktiskt.

Han har helt klart en stor personlighet och vi passar bra ihop. Någon barnponny är han inte även om han ser ut som en söt nallebjörn. Det bor ett par rävar bakom öronen ;)

Hur är din häst?
 
Sv: Vad har din häst för personlighet?

Min ena tant är som en unghäst trots sina 20 år ;) Hon älskar att röra på sig och blir alldeles speedad om hon har vilat någon dag, dock så vill hon inte alltid göra det jag vill och då är det bara att acceptera att det är så. Som den märr hon är så är det ingen idé att bråka när hon har en sån dag utan då är det skritt på långa tyglar eller en snabb galopp så blir hon på bra humör igen :D Hon är världens snällaste i både ridning och hantering och gör aldrig något dumt!

Den andra tanten i stallet är en riktigt latkorv om det inte gäller hoppning eller galopp! Hon är lika snäll som hon är lat, alla kan rida och hantera henne oavsett om man är 7 eller 70 ;) Vi brukar skoja om att hon har narkolepsi då hon kan somna var som helst oavsett om hon står i boxen eller är på hoppträning, hon är hur avslappnad som helst i de flesta situationer :D haha
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för personlighet?

Min schizofrena märr skulle man kunna skriva en bok om.
En spottkobra på utsidan som mycket väl vet hur hon ska skrämma folk som är det minsta osäkra, och tillämpar den talangen ofta. Hon vet mycket väl hur man beter sig, men människan måste liksom förtjäna det också. Hon ser folks svagheter och utnyttjar dem på en sekund, och när hon väl vet var hon står i förhållande till en individ så är det omöjligt att rubba det beteendet.

Men för de som tar henne på rätt sätt är det en väldigt tillgiven, kelig häst. Hon har fortsatt temperament, och visar med all tydlighet vad hon inte vill, men skillnaden är att hon aldrig skulle hota, utan är väl mer för passiva protester. Slickar öronen bakåt, blänger surt eller vägrar gå, men gör aldrig några dumheter.
I övrigt är hon även väldigt osäker och behöver ofta övertalas med bestämdhet och ibland lite ilska för att ta sig över spärrar, men när hon väl insett att hon klarar något är det i regel inga problem mer.

Arbetsmässigt är hon ambitiös och tycker det är roligt att jobba, men bara så länge det sker på hennes villkor. Blir det det minsta tråkigt eller jobbigt så har hon inga betänkligheter över att parkera sig i ett hörn i manegen och vägra röra sig ur fläcken. Hon tar även illa vid sig om hon inte får beröm och känner att hon gör rätt, vilket gått rätt snett x antal gånger då jag varit så besviken och ledsen på träningar att jag grinat, och det märks att sådana händelser får även henne att reagera negativt och med osäkerhet.

Allt i allt är det en väldigt egensinnig häst, tyvärr lite för egensinnig för sitt eget bästa eftersom hon kommer få gå vidare den dagen jag inte kan/vill ha henne kvar. Vi är nog inte heller en perfect match eftersom vi är lite för lika - temperamentsfulla och med kontrollbehov, mår dåligt av att inte prestera och har svag tro på oss själva - men vi har på något sätt tagit oss igenom multipla bråk och bekymmer i snart åtta år, och ska förhoppningsvis fortsätta med det.

Och för att demonstrera, uppifrån och ned: 1. Hästen och min pappa (som hon av okänd anledning AVSKYR, går han nära hennes hage kommer hon farande med gapande mun och slickade öron och ska ha bort honom), 2. med en väninna andra dagen de träffades och efter att hon insett att vännen varken blev arg eller osäker när hon slickade öronen bakåt och försökte skrämmas, och 3. hästen och jag. På bildserien var jag och hälsade på på betet, och hon ville inte låta mig gå därifrån, trots att vi ett helt halvår innan det där bara bråkade till den grad att jag beställde avlivning. Så som sagt: Egen, väldigt, väldigt egensinnig häst. Jag vet faktiskt inte varför hon är som hon är, det skulle vara intressant att låta någon riktig hästguru analysera henne, men ja.

vlcsnap-2013-07-03-00h28m52s236.png


17486_604280162931773_1722133359_n-1.jpg


CIMG3192-Kopia-2.jpg


vlcsnap-2013-06-05-19h17m49s40-1.png
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för personlighet?

Vbl valack f.91 = ååh så klok han är! Intelligent, harmonisk och en häst alla älskar. Han tar livet med ro och stressar aldrig vilket har varit till fördel för hans utbildning till ridhäst. Lagom smålat men tänder till och bjuder på stoj och lek om man känner för det! Det är mannen i mitt liv!

Vbl sto f.96 = Tanten med kraftiga humörsvängningar. Allt ska vara på hennes villkor och får hon inte som hon vill är det klapprande tänder och kosparkar, gärna med något småpip i protest. Annars är hon också klok, förståndig och trygg om än vass och lättstressad att rida, otrolig energi och arbetsvilja och en fantastiskt trevlig körhäst. Samtidigt älskar hon gos och mysstunder, så länge inte borsten är för mjuk och jag måste flytta på hon i onödan ;)

Kbl valack f.08 = Smart häst... alldeles för smart! Problemlösaren som tar sig ut från de flesta hagar med lätthet. Extremt social och nyfiken, så otroligt nyfiken! Modig och djärv, inte rädd för fan själv och blir han osäker på nånting är han framme på 3 sekunder och kollar läget. Det är en busig herre, outtröttlig och energi så det räcker och blir över. Vill helst vara sysselsatt hela tiden. Med andra ord en tvättäkta kbl travare :D
 
Sv: Vad har din häst för personlighet?

Mina två är väldigt olika varandra...

Valacken är övertrevlig mot alla (brukar skoja och säga att han är världens mest lättstulna häst). Han har sin långa näsa med i allt som händer. Han är lurig och hittar på bus -som i vintras när han rymde ur hagen 4ggr på en vecka (han öppnar haggrindar med munnen -biter tag i handtagen och lyfter av dem), då "smög" han runt på gården och brukade återfinnas bakom ridhuset hos min andra häst -som han inte "kände" då (de hade aldrig gått ihop och stod inte ens intill varandra i stallet) och hon stod inte inom synhåll från hans hage... Kan väl inte säga att en häst på 170+ som är smidig som en långtradare gick obemärkt förbi när han var ute och vandrade....
I hanteringen kan han vara lite bufflig och "stor" liksom, han är snäll men är absolut inte slätstruken utan det kan flaxa runt lite och man får vara tydlig mot honom. I ridning är han jättetrevlig och accepterar nog de flesta ryttare -han är liksom nöjd med det mesta och hittar sällan på dumheter. Sätter man lite press kan han testa om man verkligen menar vad man säger men är man lika envis låter han sig övertalas och är snabbt med på noterna igen.

Stoet är en lite vassare häst. Hon svarar på små signaler och är lite snabbare i fötterna än valacken. Jag har haft henne sen hon var föl och hon har haft humör hela tiden. Var lätt att rida in och gick gärna först (eller ensam) ut i skogen som nyinriden treåring -inga problem! Alltid varit lätt att ha med sig och hon har aldrig varit ängslig och tittig. Dock vaken! Hon kan se otrevlig ut i stallet och försöker skrämmas, men är likväl en favorit för flera i stallet för de har genomskådat henne -hon är galet kelig :eek: och kan stå hur länge som helst och mysa, pilla en i ansiktet och kliar man henne på manken är man bästisar (slutar man klia henne så ställer hon sig i vägen och "kör upp" manken i ansiktet på en så man ska klia meeeer).
I ridningen är hon känslig och man får jobba lite medhårs. Hon är ingen häst jag skulle släppa upp vemsomhelst på. När man vill göra nåt jobbigt så kan hon protestera och säga; aldrig i helsike! Hur tänkte du där?!! :rage::yuck: men när man övertalat henne att testa får man som svar: bah! Lätt som en plätt, leave it to me captain! :sneaky: Har man förhandlat bra så bjuder hon på en grym känsla.
Vi funkar bra ihop och vet var vi har varandra.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 094
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 059
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
1 039
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 485
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp