Vad har det tagit åt henne??

Mauthoria

Trådstartare
Har en tvåårig travtjej som blivit helt tokig i boxen hos andra (speciellt travbanor). Hon stegrar, sparkar, skrapar och lever om som en vilde? Man måste stå och hålla henne så hon inte skadar sig eller förstör boxen.

Hon har varit på olika ställen och banor kanske ett tjugotal ggr. De första och flesta ggr var hon otroligt duktig! Rörde inte en min, stod lugnt och kika, käka lite och så. Pratade lite men ingen fara alls. Blev otroligt förvånad att hon var så cool lugn!? Helt ny miljö, massa folk, fullt med andra hästar som kom och gick. Hon var helt otrolig! :laugh:

Men nu de senste tre ggr så har hon blivit helvild!?? Heltokig! När vi åker till en bekant och kör rakbana så funkar hon bättre men fortfarande mycket rörlig i boxen, skrapar mest med frambenen. Hemma är hon jättelugn och van att stå ensam ett tag då och då.

Ngn som varit med om ngt liknande? Vad kan man göra? Kan man träna bort? Tacksam för råd eller tips!

Sv: Vad har det tagit åt henne??

låter som en stressgrejj....

har ni bra rutiner i örvigt med henne när ni är på banor? lugna i all hantering? lugn mellan värmning och löp? eller stressar ni? jobbar snabbt när ni ska på och av med sele och kärra och täcken och sånt?

Näe, absolut inte. Vi har tagit det jättelugnt och fint med henne, det är det som jag inte begriper? Även att hon varit helt bekymmersfri själv och stencool innan så många ggr!? Inga problem bara hon får komma ut på gången, då går det bra, lugn och fin att köra, inte stressad alls, tycker bara det är kul med alla nya hästar man kan prata med :)

men lever rövare i boxen?

vill inte va själv alltså. tappat självförtroende?

Näe inte det heller tror jag :D detta är fröken med självförtroende, vet vad hon vill och busar/testar en del. Lite trots kan man säga!? Ibland känns det som om hon bara "jäklas", för att hon ska höras och synas men...ändå känns det knepigt? Det är ju just bara i boxen också, kanske är läbbigt att lämnas själv på en plats som ej är hemma, fast ändå så blir det inte mycket bättre om jag är kvar?

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 960
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar