Vad händer?

Terja

Trådstartare
Vår hund (dvärgschnauzer) beter sig konstigt inomhus, har ej märkt det utomhus då han är så upptagen av allt som finns att göra. 

Han kan gå helt normalt för att helt plötsligt bita/slicka sig om bakbenen/rumpan. Efter att han har kliat sig (eller vad han nu gör) så sätter han sig med ryggen mot en vägg. Sen kan han sitta där en stund och se orolig ut (5-10 sek). Ser precis ut som när det fastnar grenar i bakbenshåren eller någon trampar/drar honom på/i svansen. Sen lugnar hen ner sig och går vidare för att upprepa denna proceduren. I morse gjorde han det säkert 3-4 gånger på 15 min.
Är det något som inte stämmer med honom eller har vi spöken i huset? Kan det vara mask? Han hasar inte på rumpan, bara ”attacker” mot bakdelen.

Ska jag vara orolig? Han ska på ettårs-vaccinering snart. Ska jag avvakta eller är det något för en veterinär att kolla?

Sv: Vad händer?

Det kan vara analsäckarna trots att han inte hasar runt. Helt klart är han besvärad i rumpan. Ser han röd och svullen ut?

När är det dags för vaccinering? Det kan ju diffa en månad eller två så du kanske kan passa på att boka tid för det och samtidigt prata med en veterinär om det här. Låter inte så allvarligt men man vill ju veta vad det kan vara.

Inom 1 månad. Känns som att jag vill ta vaccineringen på "stora" smådjurssjukhuset istället för distriktsveterinären om vi nu ska kolla upp detta också. Hur många månader/dagar får det minst/max gå mellan vaccineringarna?

Ingen annan som har haft erfarenhet av detta?
Ska försöka filma så det blir lättare för er att förstå vad jag menar...

Har ni fästinghalsband på?
Många dvärgschnauzrar reagerar mycket starkt på dessa och får de mest konstiga symptom...

Nej frontline. Men han har haft dessa beteenden innan dess också, fast de kommer oftare nu.

Vad har du för fästingmedel på din hund? Kanske ska testa att tvätta bort frontline och prova något annat. Har tänkt och prova bärnstenshalsband men jag är osäker då han drar till sig fästingar i skägget även med frontline.

Jag tror också på något med analsäckarna, eller annan irritation i den bakre regionen. Eller, lite långsökt, men någon form av smärta i bakdelen.

Utter (riesenschnauzer) har gjort likadant ibland, precis som du säger, är som något 'plötsligt' irriterar därbak, lika snabbt och plötsligt som ett bett, och så blir det tvärnit och lite kli/gnag, och sen sitter han - inte mot en vägg men - och ser orolig ut, och sen är det över.

Han har inga problem med analsäckarna eller liknande, inget fästingmedel etc. Men ont i rygg och bakdel, och det här beteendet är 'nytt' och jag förstår iofs inte hur de skulle hänga ihop, men kan inte utesluta att det gör det, då jag iaf inte hittat något annat som kan förklara det.

Jag har läst din tråd och hoppas verkligen inte att det är något som liknar det Utter har. Han är 11 månader (blir 1 år 18 maj). Hur gammal är Utter?

Han hatar att bli trimmad vid rumpan och bakbenen, kanske är att han har ont där? :(

Usch nu får jag nog kolla upp det. Hellre titta och vara säker än oviss med en hund som har ont (om han nu har det).

Utter är 4½. Men menade inte att din skulle ha samma som Utter, utan mer att det skulle kunna vara något som gör ont där, som plötsligt ökar i intensitet, och utlöser beteendet.

Men först skulle jag kolla analsäckar osv =)

Ok tack för tipset! Kan man kolla analsäckarna själv eller är det veterinären som gäller?

Har du aldrig klämt analsäckarna så bör en veterinör visa först hur du ska göra.
Däremot kan du känna efter om säckarna är stora, så kanske då får en liten hint om att det kan vara säckarna.
Ta tummen och pekfingret på var sida om analhålet (så fingeravtrycken vilar på varje sida eller hur jag nu ska förklara) Om du sen drar fingrarna lite upp och ner på sidan om analen, så kan du känna en knöl på varje sida om säckarna är fyllda. Är de ordentligt fyllda kan de vara i storlek som en liten/normal vindruva ;)

Tack för instruktionen. Om de är fyllda, hur snabbt måste jag få de tömda?

Du behöver inte åka in akut, men så snart det är möjligt. Har man otur, så bildas en böld, har man ännu mer otur så spricker en böld. Inte vanligt men inte unikt, och blir betydligt besvärligare än en enkel tömning. (Lyckats med den på katt, brusten analsäcksböld alltså, dock helt utan symptom innan)

En fråga, hur har magen varit, hur är avföringen? Vissa hundar har helt enkelt lätt att få problem med analsäckarna, men andra så sköter de sig som de ska, men långvarig diarre eller att avföringen är för mjuk, gör att analsäckarna inte töms den naturliga vägen. Så om hunden t ex varit lite dålig i magen en period (vi talar inte bara ett par dagar), så ökar det risken att det är just analsäckarna som spökar btw.

Han avföring har inte varit konstig. Vissa dagar mer hårt än andra (beroende på hur mycket godis morfar lyckas sticka till honom), ibland händer det att det är slem med i avföringen. Detta borde ju vara innehållet i analsäckarna?

Hittade detta:
Människor har inga analsäckar och det skall vi vara glada för. Men hundar har å andra sidan inte hemorrojder.
He he lite roligt! :)

Nej, innehållet i analsäckarna ska inte se ut som slem. Faktum är att det inte syns alls när det kommer ut som det ska, däremot ger det doft åt avföringen. Ett litet 'visitkort' vem som var där.

Om säckarna blir överfyllda osv, blir innehållet mer grynigt och kan bli annan färg, men långt från slem.

Analsäckar som funkar som de ska märks helt enkelt inte, på något vis, för människor (däremot kan säkert andra hundar känna det lilla visitkortet)

Är det ofta han haft slem?

Nej jag har sett det kanske 4-5 gånger. Jag har alltid trott det var analsäckarnas utsläpp. Undrar vad det kan vara. Veterinären får nog kolla igenom honom ordentligt när han ska vaccineras.

Frågar igen:
Hur många månader/dagar får det minst/max gå mellan vaccineringarna?

Ang vaccinering så jag antar att det du ska ge är påfyllningen som ges vid ett års ålder? Den kan du ge nu, rent skyddsmässigt. Däremot så om du ska ställa ut/tävla/etc är det smartare ge den tidigast på ettårsdagen, då bestämmelserna för valpsjuka är:

Hund under 1 års ålder: vid lägst 10 veckors ålder

Hund över 1 års ålder: Hund skall vara vaccinerad vid lägst 1 års ålder och därefter får den senast utförda vaccinationen inte vara utförd för mer än 4 år sedan

Så, tidigast 18:e maj i ditt fall, om vi tänker på samma vacc.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka